نگاهی به تعدادی از مسابقه‌های سیما که این روز‌ها روی آنتن هستند

رنگین‌کمان مسابقات در رسانه‌ملی

مسابقه از آن ژانر‌های پرطرفدار تلویزیونی است که بسیار هم از آن برای برنامه‌سازی و جلب توجه مخاطبان به قاب تصویر بهره برده می‌شود، زیرا چندین عنصر جذابیت از جمله رقابت، هیجان، سرگرمی، چالش و... را توامان دارد. با نگاه به کارنامه تلویزیون مسابقه‌های زیادی به خاطرمان می‌آید که با سروشکل‌های مختلف راهی آنتن شدند و برخی برای ما امروز حس نوستالژی دارند.
کد خبر: ۱۳۸۵۹۴۹
نویسنده نوشین مجلسی و فاطمه عودباشی - گروه رسانه
مسابقه محله، ببین و بگو، مشاعره، مسابقه هفته، راز سیب، مسابقه بزرگ، ۳۰۳، همسران، از مدرسه تا مدرسه و... برخی از این عناوین هستند. هنوز هم مسابقه‌هایی را سراغ داریم که در فضا‌های پیشین و با به چالش کشیدن اطلاعات عمومی یا رقابت‌های میدانی راهی آنتن می‌شوند. مواردی هم هست که ساختار‌های تازه و متفاوتی، چون مستند مسابقه یا محتوای بدیع را انتخاب کردند.
 
همچنین با دکور‌های عظیم و بهره بردن از تکنولوژی سعی در ربودن حواس مخاطبان داشتند. این روز‌ها مسابقه‌های زیادی از شبکه‌های سیما پخش می‌شوند که در هر یک از این دسته‌بندی‌ها جای می‌گیرند و تلاش کرده‌اند با تنوع موضوعی به آنتن تنوع ببخشند، لحظات سرگرم‌کننده ایجاد کنند یا همچون مسابقات استعدادیابی کشتی و... بستری برای دیده شدن افراد مستعد از سراسر ایران باشند. همان‌طور که اشاره شد نام این مسابقه‌ها بسیار است و ما اینجا برخی را مرور کردیم. همچنین در گزارش پیش‌رو با مسعود شریعت‌نیا تهیه‌کننده چهار شگفت‌انگیز، علیرضا صادقی تهیه‌کننده مجری‌شو، حامد خانی تهیه‌کننده خودمونی، غلامرضا بختیاری تهیه‌کننده آب‌وآتش، پیمان پورمقیمی تهیه‌کننده هوش برتر، حسن آخوندپور تهیه‌کننده مستند مسابقه تماس، حسین نصیری تهیه‌کننده محیا، مهران میرصالحی تهیه‌کننده دیدی‌نو و... گفتگو داشتیم و از وجه تمایز رقابتی که به پا کردند، پرسیدیم.

کی از همه کتابخوان‌تر است؟

کتاب و کتابخوانی از موضوعات دستمایه برنامه‌های تلویزیونی است که بیشتر در قابل گفت‌وگوی معرفی کتاب روی آنتن می‌رود. حالا این سوژه، محور یک مسابقه در شبکه نسیم قرار گرفته است. این مسابقه با نام دیدی‌نو که تا امروز خبر‌هایی درباره آن داده بودیم در ۳۸ قسمت با اجرای حمید گلی روی آنتن می‌رود. مهران میرصالحی، تهیه‌کننده مسابقه در گفتگو با جام‌جم توضیح می‌دهد: دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره مطالعه و ترویج آن در جامعه می‌تواند الگو و انگیزه بسیاری از ما در این راه باشد. ایشان سال ۷۴ با اشاره به اهمیت مطالعه کتاب فرمودند: «من اگر بدانم هر روز یک ساعت باید حرف بزنم و نتیجه‌اش این باشد که مردم کتابخوان شوند، حاضرم روزی یک ساعت و نیم حرف بزنم. منتها چیز‌هایی هست که با گفتن تنها تمام نمی‌شود. این، گفتن به زبان‌های گوناگون می‌خواهد تا یک عادت از بین برود یا به وجود بیاید.» خب با این الگو من هم مثل خیلی از ایرانی‌هایی که با دیدن سرانه مطالعه در کشور متعجب و متاسف می‌شوند، از این شرایط گلایه داشتم. بسیاری از دلسوزان رسانه و شخص رهبر انقلاب هم شدیدا پیگیر این موضوع بوده و هستند. فکر می‌کنم کار کردن در حوزه کتاب ضمن این که خیلی مهم است، سخت هم هست و ابعاد مختلفی دارد که کار کردن روی هریک از آن‌ها شاید ماه‌ها و سال‌ها زمان و تحقیق بخواهد. این که بیاییم و مخاطب را به صورت صرفا شعاری، دعوت به مطالعه‌های تکراری کنیم یا ارائه آمار و ارقام مطالعه در کشور‌های دیگر را به رخش بکشیم، برایش زیاد جذاب نخواهد بود. به ویژه که مخاطب امروز با انواع پلتفرم‌ها سر و کار دارد. به همین دلیل شناخت مخاطب و نیازهایش، مهم‌ترین پیش نیاز ساخت هر برنامه تلویزیونی به ویژه در حوزه‌هایی مثل کتاب و مطالعه است. وی می‌افزاید: تمام تلاش ما این است که افراد و گروه‌هایی از این نوع را تشویق و ترغیب به مطالعه کنیم و این مهم‌ترین ویژگی برنامه ما در مقایسه با برنامه‌های دیگر در حوزه کتاب و مطالعه است.

از فقه زندگی چه می‌دانید؟

یکی از مسابقه‌های شبکه دو سیما که با موضوعی متفاوت روی آنتن می‌رود، «محیا» است. چنان که در تعریف برنامه آمده «این اولین و جدیدترین مسابقه تلویزیونی با موضوع فقه زندگی است. دین یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های زندگی بشریت است که عمل به دستورات آن می‌تواند منشا خیرات و ثمرات زیادی برای انسان باشد. این مسابقه اولین برنامه تلویزیونی با موضوع قوانین سبک زندگی است که همه اقشار جامعه می‌توانند در آن شرکت کنند.» این مسابقه به تهیه‌کنندگی حسین نصیری، روح‌ا... محقق راد و کارگردانی هنری سیدمجتبی طباطبایی و با اجرای سهیل اسعد و کارشناسی سیدکاظم روحبخش پخش می‌شود. فصل دوم مسابقه بر پایه پرسش‌هایی مرتبط با احکام کاربردی در بخش‌های مختلف زندگی است که پخش می‌شود. دست‌اندرکاران برنامه تلاش دارند با لحنی صمیمانه، از وجه سرگرمی هم غافل نشوند و مخاطبانی را هم که چندان از موضوعات فقهی مطلع نیستند، پای برنامه خود بنشانند. حسین نصیری، یکی از تهیه‌کنندگان برنامه در گفتگو با جام‌جم درباره ساخت این برنامه بیان می‌کند: در حوزه برنامه‌سازی باید دنبال عنصر سرگرمی هم باشیم. موضوع احکام به خودی خود سنگین است و فضایی خشک و جدی دارد. برای ساختن برنامه‌ای با این محور که بتواند مخاطب را جذب کند، باید سراغ قالب تازه‌ای برویم. با همین تفکر پیشنهاد ساخت مسابقه را مطرح کردیم که دکوری شیک، موشن‌هایی دیدنی و سروشکلی استاندارد داشته باشد. البته چالش‌هایی هم وجود داشت. برای مثال موضوع اختلاف نظر مراجع از مسائلی بود که با آن مواجه شدیم. در این مورد مشورت کردیم و به حوزه اشتراکات چند نفر از مراجع بزرگ که مقلدان بیشتری دارند، رسیدیم.

یافتن جواهر سرخ در جنوب

مدتی است رقابت میان چهره‌ها در قاب تلویزیون باب شده و این افراد از حوزه‌های ورزشی، هنری و... هم در مسابقه‌ها حضور دارند. مسابقه «جواهر سرخ» که پیش از ایام محرم و صفر روی آنتن می‌رفت، مدتی است پخش خود را از شبکه نسیم از سر گرفته است. این مسابقه با حضور هنرمندان، ورزشکاران و چهره‌های ملی و بین‌المللی در سه گروه ۶ نفره تهیه و تولید و در جزیره هرمز تصویربرداری شده و به کارآفرینی هم توجه دارد. سوژه‌ای که مدتی است از زوایای مختلف دستمایه برخی مسابقه‌های تلویزیونی قرار می‌گیرد. محمد رحیمی، تهیه‌کننده برنامه در پاسخ به این پرسش که مسابقه «جواهر سرخ» مانند مسابقه‌های دیگر نمونه مشابهی داشته یا نه، پاسخ می‌دهد: قطعا نمونه‌های مختلفی داشته است. به‌هرحال هیچ مسابقه‌ای بی‌نمونه نیست. ما با بررسی و تحقیق، مسابقه‌ای ترکیبی طراحی کردیم. یکی از نکات جالب این مسابقه این است که برای اولین‌بار در تلویزیون علاوه بر داوران، شرکت‌کننده‌ها هم درخصوص حذف افراد می‌توانند دخیل باشند. او با اشاره به سبک مسابقه به هدف آن می‌پردازد و می‌گوید: مسابقه سبکی کاملا اجتماعی و درباره زندگی دارد و بیشتر به فعالیت‌های ذهنی می‌پردازد. ما توانسته‌ایم از طریق مسابقه جاذبه‌های گردشگری و طبیعی جزیره، غذا‌های هرمز، فضای اشتغال و... را نشان دهیم. یعنی مستقیم در کارآفرینی و تولید کسب و کار موثر هستیم.

گشت کنترل شده در کهکشان

مسابقه تلویزیونی «کهکشان» که این روز‌ها فصل تازه آن از آنتن شبکه پنج سیما پخش می‌شود از فصل اول با فضای خود مخاطبان را غافلگیر کرد چراکه بر پایه محتوایی تازه و کمتر بیان شده در حوزه ارتباطات روی آنتن رفت. کهکشان در ۲۶ قسمت ۵۵ دقیقه‌ای تولید شده است. یکی دیگر از وجوه تمایز این مسابقه حضور بازیگرانی است که در نقش‌های مختلف اجرای برخی قسمت‌ها را برعهده دارند. آزیتا ترکاشوند، کیمیا گیلانی، اصغر حیدری و علی کاظمی از جمله این افراد هستند. کهکشانیا هم به نوعی پلات «کهکشان» است که در استودیو و در قالب مسابقه تلفنی یکشنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۲ پخش می‌شود. به گزارش جام‌جم، کمیل سوهانی، تهیه‌کننده این مسابقه درباره فصل جدید کهکشان بیان کرد: این مسابقه تلویزیونی جمعه‌ها و شنبه‌ها ساعت ۲۱ از قاب تلویزیون پخش می‌شود. ما در نوع روایت، کارگردانی و دکور تغییراتی جدی داشتیم. همچنین روند بازی را رو به سختی بردیم و روایت و کارگردانی را از حالت استاتیک به سوی دینامیک بردیم تا حس تنش استودیو به مخاطب نیز منتقل شود. مجری‌ای که در فصل پیشین داشتیم، باید در صحنه حضور پیدا می‌کرد و شرکت‌کنندگان را راهنمایی می‌کرد، اما در این فصل مجری در اتاق فرمان نشسته و مسابقه را از دور کنترل می‌کند. اما در این فصل سپند امیرسلیمانی را که ویژگی کنترل‌گری و میزبانی شرکت‌کننده‌ها را دارد به عنوان مجری انتخاب کردیم.

تماس ترس با تجربه‌های تازه

«من هدایتگر تجربه رقابتی تماس هستم. من از میان شما که در مصاحبه شرکت کردید، افرادی را انتخاب کردم که ویژگی‌ها، پیچیدگی‌ها، تجربه‌ها و علایق، ترس‌ها و شکست‌های‌شان، قصه‌های تماس را می‌سازد. رقابت افراد با زمان‌های محدودی که من در اختیارشان قرار می‌دهم و ماموریت‌ها و چالش‌هایی که باید انجام دهند. هیچ راه برگشتی ندارد! چون قصه‌ها باید به آخر برسند. من از اینجا حواسم به همه چیز هست، چون آنچه را که باید بدانم خودتان در اختیارم گذاشتید. درست موقعی که فکر می‌کنید به نقطه‌ای امن رسیدید، بحران شروع می‌شود. هزار امتیاز اولیه معادل ۵۰ میلیون تومان، هدیه من به همه شرکت‌کننده‌هاست؛ منتها اگر بتوانند تا آخر نگهش دارند. هر خطا و تصمیم اشتباه، ازدست دادن زمان و انجام ندادن چالش‌ها از این امتیاز کم می‌کند. این‌که در آخر برای‌شان چه باقی می‌ماند، محاسبه می‌شود. همه چیز از یک تماس شروع می‌شود...» این جملات آغازین مستند مسابقه تماس است که از زبان هدایتگر آن یعنی سیاوش طهمورث رو به دوربین گفته می‌شود تا زنگ شروع رقابت به صدا دربیاید. رقابت تک‌نفره شرکت‌کنندگان با خود و ترس‌های‌شان. این برنامه به تهیه‌کنندگی حسن آخوندپور و طراحی صابر ا... دادیان مدتی است راهی آنتن شبکه افق سیما شده است. همان‌طور که اشاره شد در ابتدای هر قسمت از این مستند مسابقه، هدایتگر عنوان می‌کند که شرکت‌کنندگان برای رویارویی با ترس‌ها و کسب تجربه‌های تازه در این مسابقه آزموده می‌شوند. از آخوندپور، تهیه‌کننده «تماس» می‌پرسیم در این مسابقه با چه هدفی شرکت‌کنندگان را با این چالش‌ها مواجه می‌کنند؟ او در گفتگو با خبرنگار «جام‌جم» پاسخ می‌دهد: به دنبال نمایش مسئولیت اجتماعی شرکت‌کنندگان هستیم. غالبا از میان افراد متقاضی، کسانی به عنوان شرکت‌کننده انتخاب می‌شدند که علاوه بر دغدغه‌های شخصی، به نوعی مسئولیت و دغدغه اجتماعی هم داشتند.

شوتبال با داوری چهره‌ها

شوتبال که چند سالی است با اجرای چهره‌ها راهی آنتن شبکه نسیم شده است؛ فصل تازه‌اش این روز‌ها پخش می‌شود؛ فصلی با اجرای علی عامل‌هاشمی و سوگل طهماسبی و تهیه‌کنندگی مقداد مومن‌نژاد. این مسابقه از عنصر ورزش و حرکت برای رقابت بهره برده و به این واسطه فضایی مفرح و پرتحرک را ایجاد کرده است. این فصل یک تفاوت تماشایی هم نسبت به فصول قبلی دارد و آن هم ساخت مستندی از زندگی برخی شرکت‌کننده‌هاست که در حین برنامه به نمایش درمی‌آید و مخاطبان را با فراز و نشیب‌هایی که آن‌ها پشت سر گذاشته‌اند، آشنا می‌کند. مومن‌نژاد در گفتگو با خبرنگار جام‌جم با اشاره به پخش چند فصل از این برنامه تلویزیونی می‌گوید: «فکر می‌کنم یکی از دلایل موفقیت برنامه شوتبال این است که بعد از نمایش چند دوره از برنامه تمرکزمان را روی نوجوانان به عنوان جامعه هدف متمرکز کردیم؛ بچه‌هایی که در محدوده سنی ۱۲ تا ۲۰ سال هستند. همچنین با توجه به این که در سه فصل گذشته از قهرمانان کشور برای شرکت در مسابقات دعوت کردیم توانستیم شمار بیشتری از مخاطبان را به سمت این برنامه جذب کنیم و حالا می‌بینیم بینندگان با ما همراه شده‌اند و در مسابقات جایگاه قابل توجهی یافته‌ایم.

این تهیه‌کننده تاکید می‌کند: «یکی از تفاوت‌های جذاب و متمایز برنامه شوتبال که بار‌ها به بنده گفته شده این است که از سال ۱۳۹۹ اولین برنامه تلویزیونی هستیم که زنان در آن به عنوان مسابقه‌دهنده شرکت کرده‌اند و دست به رقابت می‌زنند؛ یعنی نه تنها طی چند دهه اخیر چنین اتفاقی در رسانه ملی رخ نداده بود بلکه حتی قبل از انقلاب هم زنان در چنین مسابقاتی حضور نداشتند.»

باهوش‌ها رقابت می‌کنند

هوش، قدرت ذهن، حافظه، سرعت عمل و هوش عملی ویژگی افرادی است که به عنوان شرکت‌کننده در مسابقه «هوش برتر» حضور پیدا می‌کنند و در رقابت با دیگر شرکت‌کنندگان توانایی خود را به چالش می‌کشند. هوش برتر یکی از مسابقه‌های ویژه و متفاوت تلویزیون است که به دلیل ویژگی‌هایی که دارد به فصل پانزدهم رسیده و گروه در حال تولید سری سوم این مسابقه است که از شبکه نسیم روانه آنتن شود. پیمان پورمقیمی، تهیه‌کننده مسابقه هوش برتر در پاسخ به این سؤال که این مسابقه مدت‌هاست که روی آنتن است از چه راهکار‌هایی استفاده کردید تا تازگی و طراوات در سوالات برای مخاطبان حفظ شود؟ به جام‌جم می‌گوید: ما تمام مسابقات این طرف و آن طرف را تحلیل و عوامل جذب بیننده‌شان را شناسایی کردیم و تلاش کردیم بر اساس آن و با توجه به دانش بومی فرهنگی و محیطی ایرانی مسابقه جداگانه طراحی کنیم. خاصیت مسابقه هوش برتر این است که تمام بخش‌ها، داخلی طراحی شده و هم وسایل طراحی صحنه و هم بازی‌های ما داخلی است. ما در فصل اول مسابقه هوش برتر حدود ۵۸۰بازی طراحی کردیم که تمام طراحی بازی‌های اتاق فکر خودمان بود. برای سری جدید حدود ۲۲۰ بازی در دستور کار داریم.

وی بیان می‌کند: با توجه به ماهیت هوش‌ها بازی‌های گوناگونی را طراحی کردیم؛ ضمن این که حافظه و سرعت عمل را نیز به مراحل مسابقه اضافه کردیم. پس چیزی که در مسابقه هوش‌برتر می‌بینید تلفیقی از علم، بازی سازی و سرگرمی با مدیوم تلویزیون است. خیلی مهم بود بازی‌هایی که طراحی می‌کنیم به گونه‌ای باشد که شرکت‌کننده همذات‌پنداری کند و بتواند در مسابقه شرکت کند. تا به امروز بازخورد مخاطبان بسیار عالی بوده و بازخورد را از همه رده‌های سنی دریافت کردیم. در حال حاضر در پیش تولید برای سری سوم فصل پانزدهم از این مسابقه هستیم که ساختارش با دوره‌های قبل متفاوت است و به مراکز استان‌ها رفته و نخبه‌های استان را پیدا و با آن‌ها تمرین کردیم تا نفرات برتر هر استان معرفی و بعد برای مسابقه به تهران بیاوریم.

یک جمع خودمونی

شرکت در رقابت‌ها با حضور نزدیکان معمولا فضای شیرینی را در قاب تصویر ایجاد می‌کند. به تازگی مسابقه‌ای روی آنتن شبکه سه سیما رفته که اساس خود را خانواده قرار داده؛ آن هم خانواده گسترده که با همدیگر در این برنامه شرکت می‌کنند و در خلال آن با حضور در آیتم‌های بامزه و مفرح رقابت دارند. رقابت‌هایی که به نظر می‌رسد از جنس بازی‌های قدیمی است که به‌روزرسانی شده است. هر چند آیتم‌های مسابقه بیشتر حکم چاشنی دارد و آنچنان رقابت مطرح نیست. اجرای برنامه را مهران رجبی به‌عهده دارد که به گفته تهیه‌کننده حضورش به این خاطر است که خود اهل خانه و خانواده و ضمنا چهره‌ای محبوب است. حامد خانی اوشانی، تهیه‌کننده برنامه که در کارنامه‌اش تهیه‌کنندگی مسابقاتی، چون زوجی‌نو را دارد در گفتگو با جام‌جم در مورد ساخت این برنامه توضیح می‌دهد: محور و هدف برنامه خودمونی بیشتر صله‌رحم و نشان دادن فضای صمیمی خانواده است. ما در هر قسمت از این برنامه دو خانواده دعوت می‌کنیم که متشکل از پدربزرگ، مادربزرگ، خاله، عمه، دایی، عمو، پدر، مادر، نوادگان و... است. باتوجه به سبک زندگی امروز، رفت‌وآمد‌ها خیلی کمرنگ شده است و ما با این برنامه خواستیم به نوعی فضای گرم میان خانواده‌ها را یادآور شویم.

رقابت شگفت‌انگیز

از دیگر موارد روی آنتن که زبان روایتش را واقع‌گرایی قرار داده، رئالیتی‌شوی چهار شگفت‌انگیز است. هر چند رقابت در این برنامه چندان مطرح نیست، اما بخشی از آن را به خود اختصاص می‌دهد بخشی که می‌توان گفت هم برای افزایش فضای سرگرم‌کنندگی به برنامه اضافه شده و هم هدف آن را هم که نمایش ذغدغه‌های اجتماعی و به چالش کشیدن است را یاری می‌دهد. این برنامه به تهیه‌کنندگی مسعود شریعت‌نیا و کارگردانی سینا دوراندیشان شنبه‌ها ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. همان‌طور که اشاره شد چهار شگفت‌انگیز با شیوه‌ای جدید و متفاوت از دوربین مخفی سعی در به چالش کشیدن مفاهیم و موضوعات روز جامعه را دارد. چهار شگفت‌انگیز این برنامه بازیگرانی با نام‌های حسام نام‌آور، سیدسالار میرکریمی، صالح سلامت و مهرداد جوانمردی هستند. تهیه‌کننده برنامه در گفتگو با خبرنگار جام‌جم بیان می‌کند: فصل اول برنامه در قالب ۱۰ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای به صورت آیتم‌های رقابتی طراحی و اجرا شده است و چهار بازیگر آن در موقعیت‌های متعدد و متفاوت با همدیگر به رقابت می‌پردازند. علاوه بر سرگرمی به دنبال این هستیم که اشاره‌ای به موضوعات اجتماعی هم داشته باشیم. به همین دلیل تمام دوربین مخفی‌هایی که هر یک از این بازیگران با حضور اتفاقی مردم پیش می‌برند، با موضوعی خاص جلو می‌رود. سوژه‌ها هم از مسائل ریز و درشت کف جامعه گرفته شده که مردم با آن درگیر هستند.

سنجش دستپخت در شرایط خاص

کیفیت دستپخت جزو مواردی است که برخی به آن می‌بالند و درباره آن ادعای بهترین بودن را دارند. به همین دلیل سال‌ها رقابت‌هایی با محوریت آشپزی با حضور مردم عادی یا چهره‌ها روی آنتن رفته است. یکی از مسابقه‌های متفاوت در این حوزه که در فصول مختلف روی آنتن شبکه یک سیما رفته و مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده، دستپخت با اجرا و تهیه‌کنندگی سیدوحید حسینی در هر فصل با گروهی از شرکت‌کنندگان که ویژگی مشترکی دارند پخش می‌شود و شرایط خاصی را برای آن‌ها فراهم می‌آورد و در این موقعیت از آن‌ها می‌خواهد توانایی خود را در آشپزی گروهی به‌رخ بکشند. حضور داوران متخصص و گاه بین‌المللی از ویژگی‌های متمایز این رقابت است.

آب و آتش؛ مسابقه مهیج و میدانی

آب و آتش، مسابقه‌ای مهیج و میدانی است که در شهر تهران برگزار می‌شود. در این مسابقه ۱۲ نفر حضور دارند که در دو گروه شش نفره با یکدیگر رقابت خواهند داشت. اجرای این مسابقه به عهده شهاب عباسی و سیاوش مفیدی است و غلامرضا بختیاری تهیه‌کنندگی برنامه را به عهده دارد. از ویژگی‌های این مسابقه هم ضریب هوشی و هم قدرت جسمانی خوب است. بختیاری در اینباره به جام‌جم توضیح می‌دهد: قبل از آن‌که بحث شرکت‌کنندگان مطرح شود از دیدگاه ما، مخاطب از اهمیت به سزایی برخوردار است. ما می‌خواستیم یک مسابقه مهیج، شاداب و فانتزی را برای بینندگان تهیه کنیم که وقتی برنامه را تماشا می‌کنند، حال‌شان خوب شود؛ بنابراین مسابقه به گونه‌ای طراحی شد که هم رقابت خوبی میان شرکت‌کنندگان شکل بگیرد و هم این‌که شرکت‌کنندگان خودشان را محک بزنند که تا چه میزان آمادگی دارند. ضمن این‌که از میان خودشان بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند. وی درباره جذب شرکت‌کنندگان به برنامه توضیح می‌دهد: ما فراخوان عمومی این مسابقه را از طریق تلوبیون دادیم و افرادی که اعلام آمادگی کردند و راهی مرحله راستی‌آزمایی شدند. در این مرحله با شرکت کنندگان مصاحبه کردیم. برای ما هوش هیجانی، شادابی و برون‌گرا بودن شرکت‌کنندگان نقش مهمی داشت و این موضوع در سوالات ما بود و بعد از بررسی تیم‌ها را انتخاب کردیم. این تهیه‌کننده درباره انتخاب مجریان برنامه بیان می‌کند: شهاب عباسی فاز دو را اجرا کرده و اجرایش مورد تایید شبکه بود. از سوی دیگر با سیاوش مفیدی به شدت دوست بود و نسبت به هم شناخت کافی داشتند و بده و بستان‌های خوبی در شوخی‌های‌شان داشتند و این اتفاق مثبت بود. خوشبختانه مسابقه مورد توجه مخاطبان است و بازخورد‌های خوبی داشتیم.

معرفی اعجوبه‌های کوچک

فصل تازه مسابقه اعجوبه‌ها که رقابتی میان کودکان و والدین با خانواده‌های دیگر است، به تازگی روی آنتن شبکه سه سیما رفته. این برنامه سعی دارد فضای مفرحی برای شرکت‌کنندگان و مخاطبان فراهم آورد. می‌شود گفت ضمن حفظ این فضا، تلاش دارد مفاهیم و ارزش‌هایی، چون خانواده، ارتباط میان فرزندان و والدین و همکاری پدر و مادر‌ها را منتقل کند. فصل تازه این برنامه با اجرای حامد سلطانی تغییرات ساختاری داشته است که می‌تواند در جذب بیشتر مخاطبان تاثیرگذار باشد.

به باور سازندگان برنامه، هر بچه‌ای استعداد و توانایی دارد که باید پیدا شود، اما قائل به این‌که هر بچه‌ای حتما باید توانایی خاصی داشته باشد که بشود اعجوبه، نیستند. حسینی در نشست خبری این مسابقه بیان کرد: به باور من همه بچه‌های ایران اعجوبه هستند و اسم برنامه اسم درستی است.

کشتی‌گیران همه فن حریف

استعدادیابی یکی از انواع ژانر‌های مسابقه است که در رادیو و تلویزیون روی آنتن می‌رود و چند سالی است بیش از پیش مورد توجه برنامه‌سازان و مخاطبان قرار گرفته و نمونه‌های بیشتری از آن در زمینه‌های مختلف ساخته می‌شود. یکی از برنامه‌های تازه در این خصوص «همه فن حریف» است که به استعدادیابی در زمینه ورزش کشتی می‌پردازد. در این مسابقه که از شبکه ورزش روی آنتن می‌رود چهره‌های سرشناس کشتی محمد بنا سرمربی تیم‌ملی فرنگی بزرگسالان، پژمان درستکار سرمربی تیم‌ملی بزرگسالان کشتی آزاد، علی محمدی از قهرمانان اسبق کشتی و عباس جدیدی از قهرمانان المپیک و مسابقات جهانی در رشته کشتی عملکرد شرکت‌کنندگان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و هادی عامل برنامه را اجرا می‌کند. در این مسابقه ۱۴ تیم حضور دارند و هر تیم متشکل از چهار نفر است و درمجموع ۵۶ ورزشکار در برنامه حاضرند و یکی از نکات جالب‌توجه این‌که تیم تولید همه‌فن‌حریف برای هر استان یک مستند تولید کرده است که طی آن با مربیان پایه، خانواده و محل زندگی شرکت‌کنندگان در برنامه آشنا می‌شویم. محمدرضا نعمتی، تهیه‌کننده برنامه در گفتگو با جام‎جم بیان می‌کند: «ما از روز اول در مورد همه‌فن‌حریف این‌گونه فکر می‌کردیم که از کشتی‌گیران حاضر در این برنامه قرار است چند نفرشان به مسابقات جهانی و المپیک راه پیدا کند و به واسطه همین اتفاق، باید از هم‌اکنون از آن‌ها مستند‌هایی تهیه کنیم تا دوباره دیدنش نیز در زمان قهرمانی آن‌ها جذاب باشد.»

جذابیت بدون حضور سلبریتی‌ها

زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه
تلویزیون در حال حاضر دو مسابقه در زمینه استعدادیابی دارد که یکی در حوزه کسب و کار است و دیگری در حوزه کشف استعداد اجرا. مسابقه «میدون» که فصل جدید آن روی آنتن شبکه سه است و مسابقه «مجری نو» که از شبکه امید پخش می‌شود. مجری نو که اولین مسابقه استعدادیابی است که به صورت زنده پخش می‌شود و میدون اولین در حوزه کسب و کار. اما هر دو یک ویژگی مشترک دارند. این‌که بدون حضور سلبریتی‌ها توانسته‌اند پربیننده باشند. محمدحسین هاشمی گلپایگانی، تهیه‌کننده مسابقه میدون در گفتگو با جام‌جم در خصوص این‌که تا چه حد در این مدت توانسته به اهدافی که برای تولید این مسابقه داشته برسد، عنوان می‌کند: فکر می‌کنم برنامه‌ای که بتواند در حوزه کسب و کار تاثیرگذار و جذاب باشد را ساخته‌ایم و به اهدافی که در این برنامه داشتیم، رسیده‌ایم. اصلا همین باعث شد تولید میدون به فصل‌های دیگر هم برسد. وی همچنین ادامه می‌دهد: نگاه ما در فصل اول و دوم که خیلی به هم نزدیک‌تر بود، معرفی کسب و کار‌های خرد و متوسط بود. اما در فصل سوم نگاه دانش بنیانی و علمی در کسب و کارهای‌مان بیشتر شد.

شرکت‌کننده‌های فصل اول و دوم با کسب و کار‌های خرد و عادی جامعه در برنامه حضور داشتند، اما در سری جدید می‌بینید که اغلب شرکت‌کننده‌ها علمی هستند. این تهیه‌کننده همچنین در پاسخ به این سؤال که علمی‌تر شدن فضای برنامه در سری جدید تاثیری در استقبال مخاطبان هم داشته بیان می‌کند: مخاطبان قبلی به دلیل همین فضای علمی کار کمی تغییر کرده است. یعنی شاید مخاطبان معمول برنامه کاهش پیدا کرده باشد، اما مخاطبانی که نگاهی تخصصی و علمی‌تر به مقوله کسب و کار دارند، به نسبت فصل‌های گذشته بیشتر شده است. چون نگاه برنامه هم تخصصی‌تر شده. البته درصددیم از جذابیت برنامه کاسته نشود و همچنان بتوانیم تاثیرگذار باشیم، ولی ما باید سطح کار را بالاتر می‌بردیم.

اولین برنامه استعدادیابی زنده

علیرضا صادقی، تهیه‌کننده باشگاه امید که تهیه‌کنندگی برنامه «مجری شو» را نیز برعهده دارد، درباره شکل‌گیری برنامه به جام‌جم توضیح می‌دهد: مجری نو بخشی است که در دل باشگاه امید اجرا می‌شود و اولین برنامه استعدادیابی در زمینه اجراست که به صورت زنده روی آنتن می‌رود. با توجه به این‌که مخاطبان این شبکه و باشگاه امید، نوجوانان هستند و گروه سنی ۱۵ تا ۲۰ سال را شامل می‌شوند، توانمندی‌هایی دارند که جزو اهداف باشگاه امید بود تا بتواند ظرفیت‌های آن‌ها را فعال کرده و به عنوان یک برنامه تعاملی از این توانمندی‌ها در برنامه استفاده کند؛ بنابراین «مجری نو» با این هدف که نوجوانانی هستند که به حوزه اجرا علاقه دارند یا در این زمینه توانمند هستند و آموزش دیده‌اند یا اجرا‌هایی داشتند، از جمله در شبکه‌های استانی یا رادیویی فراخوانی را در همین حوزه منتشر کرد. وی در ادامه درباره سرنوشت بچه‌هایی که برگزیده می‌شوند هم توضیح می‌دهد: ما در برنامه باشگاه امید حتما از این افراد دعوت به همکاری می‌کنیم؛ ضمن این‌که به واسطه حمایتی که آقای باطنی، مدیر شبکه از این برنامه دارد، حتما در برنامه‌های دیگر این شبکه هم از برگزیده‌ها استفاده خواهد شد. چون یکی از اهداف این برنامه همین است که نوجوانان خود شبکه‌شان را بسازند. یکی از شعار‌های ما در باشگاه امید هم این است که «با هم امید می‌سازیم».

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها