در تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردهای تبلیغاتی خمیردندان‌ها همیشه شاهد استفاده یک خط کامل خمیردندان در کل سطح مسواک هستیم اما واقعا چه میزان خمیردندان برای مسواک‌زدن باید استفاده کنیم؟
کد خبر: ۱۳۸۵۵۹۴
نویسنده فراز سهیلی‌آزاد - گروه دانش و سلامت
براساس توصیه متخصصان دندانپزشکی میزان مناسب خمیر‌دندان برای افراد بالای سه سال به اندازه یک نخود است. دکتر گایو، متخصص دندانپزشکی توضیح می‌دهد: «تبلیغات تجاری به شما دروغ می‌گویند نیازی به استفاده از آن‌قدر خمیردندان ندارید. این موضوع در مورد کودکان البته متفاوت است. حتی یک نخود خمیردندان هم برای آن‌ها زیاد است.»

اگر فلوراید که از ترکیبات مهم خمیردندان‌هاست به مقدار زیاد خورده شود، می‌تواند باعث ایجاد نوعی بیماری زیبایی به نام فلوئوروزیس دندانی در دندان‌های در حال رشد شود. پیامد‌های زیبایی این بیماری از تغییر رنگ خفیف به صورت لکه‌های زرد و قهوه‌ای تا حفره‌های آشکار در دندان‌ها متغیر است. با این حال، استفاده از خمیر‌دندان حاوی فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی مهم است. در یک مقاله مروری که در سال ۱۳۹۸، ۹۶ مطالعه که در حدود ۶۰ سال منتشر شده بودند را مورد بررسی قرار داده بود، محققان دریافتند که غلظت مناسب فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. در حالی که استفاده از خمیردندان بدون یا با سطح پایین فلوراید این اثربخشی را نداشته است.

جفری موریس، دندانپزشک زیبایی و ترمیمی در بوکا راتون فلوریدا هم توصیه‌های دکتر گائو را تایید کرد و گفت: «مقدار توصیه شده خمیر‌دندان برای بزرگسالان به اندازه یک نخود روی یک مسواک با سری نرم یا برقی است.»

براساس دستورالعمل‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، در مورد کودکان زیر سه سال، فقط یک رد خمیر‌دندان لازم است؛ تقریبا به اندازه یک دانه برنج. این میزان کم به این دلیل توصیه می‌شو د که کودکان در فرآیند مسواک‌زدن به‌صورت ناخودآگاه میزان بیش از حد مجاز فلوراید را نبلعند. برای کودکان همچنین باید به محض رویش اولین دندان در حدود شش ماهگی مسواک زدن شروع شود.

به‌گفته دکتر گائو، استفاده کم خمیردندان می‌تواند به همان اندازه بد باشد که استفاده بیش از حد آن، زیرا دندان‌های شما از مزایای محافظتی کامل فلوراید برخوردار نیستند. دکتر موریس نیز با این اظهارنظر موافق است و می‌گوید: «مشکل استفاده از خمیر‌دندان خیلی کم این است که ممکن است سورفکتانت کافی برای ایجاد حباب‌هایی که به تمیز کردن جرم از سطح دندان کمک می‌کند و همچنین فلوراید کافی برای محافظت از دندان‌ها مصرف نشود.»

نکته دیگری که متخصصان توصیه می‌کنند این است که وقتی دندان‌های خود را مسواک می‌زنید، باید خمیردندان اضافی را از دهان خارج کنید و دهان خود را با آب نشویید. این به این دلیل است که فلوراید موجود در خمیر‌دندان زمان می‌برد تا روی دندان‌های شما اثر بگذارد.

استفاده از دهانشویه

اگر دوست دارید از دهانشویه به‌عنوان بخشی از برنامه بهداشت دهان‌تان استفاده کنید، توصیه می‌شود از دهانشویه‌ای استفاده کنید که حاوی فلوراید، در زمانی متفاوت از مسواک‌زدن است، زیرا این کار میزان قرار گرفتن در معرض فلوراید را افزایش می‌دهد.
دکتر گائو پیشنهاد می‌کند: «برای تصمیم‌گیری در مورد این که از کدام نوع دهانشویه استفاده کنید، از دندانپزشک خود مشاوره بگیرید.»

انجمن دندانپزشکی ایالات متحده (ADA) دهانشویه را برای کسانی که می‌خواهند بخش‌هایی از دندان‌ها و محیط دهان که دسترسی به آن‌ها با مسواک سخت است پاکسازی کنند، توصیه می‌کند. این انجمن دهانشویه‌ها را به دو دسته مختلف تقسیم می‌کند: زیبایی و درمانی.

دهانشویه زیبایی بوی بد دهان را موقتا از بین می‌برد و طعم دهان شما را خوشبو می‌کند. دهانشویه‌های درمانی علاوه بر این کارکرد، کار‌های دیگری نیز انجام می‌دهد، مانند مبارزه با پلاک، کشتن باکتری‌ها یا مبارزه با بیماری لثه. استفاده از دهانشویه برای کودکان کمتر از شش سال توصیه نمی‌شود.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها