بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌های دهان و سایر قسمت‌های بدن مهم است. اما آیا می دانستید تمیز کردن زبان هم مزایای زیادی برای شما به همراه دارد؟
کد خبر: ۱۳۶۱۶۳۰

به گزارش جام جم آنلاین، زبان یک اندام عضلانی متحرک است که توسط برآمدگی‌های کوچکی به نام «پاپیلا» پوشیده شده است. چندین عملکرد در دهان به این ساختار بستگی دارد، مانند صحبت کردن، جویدن، بلعیدن و احساس طعم، بافت و دمای غذا.

باکتری های دهان، بقایای غذا و سلول های مرده روی سطح زبان جمع می شوند. وقتی این رسوبات بدون برداشتن باقی بمانند، بوی بد دهان، از دست دادن چشایی، افزایش خطر پوسیدگی و پریودنتیت می‌تواند رخ بدهد. علاوه بر این، زبان ظاهری غیربهداشتی به خود می گیرد.

تمیز کردن زبان چیست؟

تمیز کردن زبان شامل مالش سطح زبان با ابزار کوچک، گرد و دندانه دار است که برای این منظور ساخته شده است. جنس آن می تواند پلاستیک یا فلز باشدکه نوع دوم بادوام تر است، اماممکن است کمی گران تر باشد.

پلاستیک‌ها ارزان‌تر هستند، اما نیاز به تعویض مکرر دارند. در هر صورت، این اشتباه است که فکر کنیم تمیز کردن زبان با مسواک به اندازه یک سوهان موثر است.

با این حال، اگر استفاده از لیسه گزینه شما نیست، بهتر است زبان را با برس تمیز کنید تا اینکه اصلاً این کار را انجام ندهید

فواید تمیز کردن زبان:

حس چشایی سالم را تقویت می کند

یکی از مزایای تمیزی زبان، بهبود درک چشایی است. زبان تمیز بهتر می تواند حس شیرین، شور، تلخ و ترش را تشخیص دهد.در تحقیقاتی که به تازگی منتشر شده است، استفاده از اسکراپر زبان را دو بار در روز برای بهینه‌سازی حس چشایی پیشنهاد می‌کند.

ظاهر زبان را بهبود می بخشد

تجمع زباله روی زبان ظاهری سفید رنگ ایجاد می کند که بسیاری آن را غیربهداشتی می دانند. با تمیز کردن روزانه زبان، می‌توان این پوشش را برداشت و از تشکیل بیشتر آن جلوگیری کرد.

قسمت سطحی مخاط زبان توسط لایه ای از کراتین پوشانده و محافظت می شود. زمانی که ما غذاهایی با بافت خاصی می بلعیم یا می خوریم این لایه از بین می رود. گاهی اوقات تعادل شکسته می شود و پاپیلاهای زبانی توسط یک لایه بزرگتر از کراتین پوشانده می شوند.

در این رابطه استفاده از اسکراپر به تعادل تولید کراتین کمک می کند. بنابراین، زبان تمیز نگه داشته شده و ظاهر صورتی طبیعی خود را حفظ می کند.

تمیز کردن زبان باکتری ها را از بین می برد

باکتری‌های موجود در دهان به مقدار کافی به حفظ تعادل فلور طبیعی دهان کمک می‌کنند. بهداشت خوب به کنترل این میکروبیوم کمک می کند تا بدون هیچ مشکلی نقش خود را ایفا کند، زیرا تغییر آن می تواند منجر به بیماری شود.

تمیز کردن زبان به آرامی باکتری های انباشته شده و منبع تغذیه آنها را حذف می کند ویکی دیگر از فواید کمک به حفظ بهداشت این ناحیه است. در واقع این کار به کاهش حضورمیکروارگانیسم‌های بیماری‌زا به ویژه استرپتوکوک موتانس و باکتری لاکتوباسیلوس در دهان کمک می کند. این میکروب‌ها عامل اصلی پوسیدگی دندان و بوی بد دهان هستند.

سلامت کلی دهان شما را بهبود می بخشد

حذف باکتری از دهان کلید پیشگیری از پوسیدگی، التهاب لثه، بیماری پریودنتال و سایر مشکلاتی است که بر دهان تاثیر می گذارد. تمیز کردن زبان بخشی از اقدامات بهداشتی است که می تواند به دفع میکروب های مضر کمک کند.

رعایت بهداشت دهان و دندان به معنای احتمال کمتر ابتلا به بیماری های دهان و دندان است و اتفاقاً به افزایش حس عمومی رفاه و کیفیت زندگی فرد نیز کمک می‌کند.

در واقع، سلامت دهان و دندان با خطر کمتر بیماری های سیستمیک، مانند موارد زیر مرتبط است:

بیماری قلبی

دیابت

رفع بوی بد دهان

بوی بد دهان هم وضعیتی است که بر زندگی روزمره افراد تأثیر منفی می‌گذارد.

بیشتر این مشکل در داخل حفره دهان به دلیل باکتری های موجود و محصولات متابولیک آنها بوجود می آید. بنابراین، از بین بردن میکروب ها و زباله های انباشته شده روی زبان به حل بخشی از مشکل کمک می کند.

اگرچه تمیز کردن زبان مفید است، اما این اقدام به تنهایی کافی نیست و ترکیب آن با مسواک زدن و استفاده از دهانشویه ها برای درمان بوی بد ضروری است.

دیدگاه آیورودا در مورد تمیز کردن زبان

طب آیورودا تاکید می‌کند که عمل تمیز کردن زبان یک رفتار مهم در روال بهداشت دهان است. علاوه بر در نظر گرفتن مزایایی که قبلاً ذکر شد، این دیدگاه مزایای دیگری را نیز اضافه می کند.

جریان آیورودا معتقد است که زبان ارتباط مستقیمی با برخی از اندام های حیاتی بدن دارد، مانند:

قلب

کبد

ریه ها

کلیه ها

طحال

معده

با استفاده از اسکراپر زبان، سموم از سطح آن خارج می شود. در انجام این کار، پزشکان طب آیورودا معتقدند که اندام‌های مرتبط و بافت‌های عمیق تحریک، ماساژ و پاکسازی می‌شوند.

از سوی دیگر، این دیدگاه در می گوید که زبان وضعیت کلی سلامت و تندرستی بدن را منعکس می‌کند. به همین دلیل، بررسی آن یک روش تشخیصی برای بیماریها در نظر گرفته می شود.

آیورودا همچنین اضافه می کند این کار با توجه به بهبود درک طعم و دریافت حسی بهتر به ما کمک می کند کمتر غذا بخوریم و نیازی به افزودن شکر، نمک و سایر مواد افزودنی نداشته باشیم.

نحوه انجام صحیح تمیز کردن زبان

هنگامی که مسواک زدن دندان های خود را انجام دادید، زمان آن است که زبان خود را نیز تمیز کنید . برای انجام این کار استفاده از اسکراپر زبان ضروری است. در اینجا مراحلی وجود دارد که باید انجام دهید:

جلوی آینه بایستید، دهان خود را باز کنید و زبان خود را بیرون بیاورید.

انتهای گرد سوهان را روی زبان خود قرار دهید، بدون اینکه فشار زیادی وارد کنید. اگر حالت تهوع وجود داشت می توانید به آرامی از یک ناحیه قدامی تر شروع کنید تا زمانی که بدن شما به تمیزی آن ناحیه عادت کند.

به آرامی سوهان را به سمت نوک زبان خود به جلو بکشید. همیشه از عقب به جلو حرکت کنید، هرگز در جهت مخالف حرکت نکنید.

این عمل را تا زمانی که کل سطح زبان را تمیز کنید تکرار کنید. پس از هر بار سوهان زدن آن را به خوبی تمیز کنید وبا آب گرم وصابون بشویید وخشک کنید.

بسته به نیازهای فردی خودتان می‌توانید این فرآیند را چندین بار در روز حدود دو دقیقه تکرار کنید.

توجه: اگر لکه‌ها، برآمدگی‌ها، جراحت‌ها یا سایر تغییرات در سطح زبان در طول فرآیند مشاهده شد، لازم است با دندانپزشک مشورت کنید.

اهمیت مراقبت کامل از دهان

همانطور که توضیح دادیم، تمیز کردن زبان فواید متعددی برای سلامت دهان و دندان دارد اما این کافی نیست و باید با مراقبت‌های دیگری ترکیب شود.

باید به مسواک زدن هم دقت کنیم. تمیز کردن دندان ها و لثه ها به مدت دو دقیقه حداقل دو بار در روز به مراقبت از سلامت دهان و دندان کمک می کند. مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید برای این کار ایده آل هستند.

نخ دندان کشیدن نیز ضروری است، زیرا به حذف پلاک‌هایی که بین دندان‌ها جمع می‌شوند کمک می‌کند. ودر آخر توصیه می شود که کل فرآیند بهداشت را با استفاده از یک دهانشویه مخصوص به پایان برسانید.

در این میان بهبود رژیم غذایی و اجتناب از غذاهایی که بر سلامت دندان تأثیر می گذارند، مانند قندها، اسیدها و نوشیدنی های گازدار ضروری است. البته از مصرف الکل و تنباکو نیز باید خودداری کرد.

و آخرین توصیه مراجعه منظم به دندانپزشک است. ویزیت دندانپزشکی هر شش ماه یک بار به شما امکان می دهد وضعیت دهان خود را کنترل کنید و هر گونه مشکلی را زود درمان کنید.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها