بررسی یک موقعیت تاریخی در آستانه روز سینما

سینمای شاهنشاهی چگونه ورشکسته شد؟

کد خبر: ۱۳۸۰۰۲۲
نویسنده مینو خانی - گروه فرهنگ و هنر
به احتمال زیاد تا الان دیگر همه اهالی سینما می‌دانند که روز ۲۱شهریور روز ملی سینماست و اتفاقا روزی است که هیچ اتفاق سینمایی در تاریخ سینمای ایران رخ نداده است. یعنی اگر انتخاب یک روز به‌عنوان روز ملی به‌دلیل یک اتفاق مهم در آن حوزه باشد، باید تاکید کنیم که در روز ۲۱ شهریور هیچ اتفاق سینمایی ملی مهمی رخ نداده است و ظاهرا، چون روز خلوتی در تقویم بوده، به‌عنوان روز ملی سینما انتخاب شده است.
 
مثلا اولین فیلمبرداری توسط میرزا‌ابراهیم‌خان عکاسباشی از جشن گل در بلژیک در تاریخ ۲۷مرداد۱۲۷۹ رخ داده است. یا اولین فیلم سینمای ایران در ۱۲دی۱۳۰۹ اکران شد.

از سال ۱۳۷۶ که این روز توسط هیات‌مدیره خانه سینما در تقویم سینمایی (و البته در تقویم ملی) ثبت شده، جشنی برپا و جوایزی از سوی انجمن‌های تخصصی خانه سینما به اهالی سینما اهدا می‌شد. البته از دو سال پیش به‌دلیل بیماری همه‌گیر کووید ـ‌۱۹ این جشن مثل بسیاری از اتفاقات دیگر برگزار نشده است.

این جشن در کنار جشنواره فیلم فجر توانسته برخی خلأ‌ها از‌جمله نگاه تخصصی به حرفه‌های مختلف سینما را پر کند، چرا که بهترین‌های بخش‌های مختلف توسط انجمن‌های تخصصی خانه سینما انتخاب می‌شد، اما با توجه به این‌که این روز هیچ مبنای تاریخی خاصی در تاریخ سینمای ایران ندارد، آیا بهتر نیست خودش مبدأ یک اتفاق مهم شود؟

مثلا تبدیل به روزی شود که سینمای ایران گامی را که تا الان به‌طور جدی برنداشته، بردارد: تولید کار مشترک با کشور‌های همسایه.

اتفاقی که تقریبا در تمام دنیا رایج است. مثلا به تیتراژ فیلم‌های خصوصا اروپایی دقت کنید. در تیتراژ آغازین و پایانی بسیاری از این فیلم‌ها نام استودیو‌های متعدد که متعلق به کشور‌های مختلف است، دیده می‌شود و در نهایت نام کشور‌های مختلف به‌عنوان: «با مشارکت». این یعنی همکاری و هم‌افزایی ساخت یک فیلم تبدیل به پازلی می‌شود که هر کشور، خصوصا کشور‌هایی با فرهنگ مشابه و نگاه تقریبا یکسان به جهان، جشنواره، حضور و موفقیت و فروش یک فیلم و حتی جهان‌بینی یکسان، انجام بخشی از آن را بر‌عهده دارد و با همفکری راهی را طی می‌کنند که می‌توانند عرصه‌های جهانی اعم از فروش و حضور جشنواره‌ای و موفقیت را درنوردند.

ساخت و تولید فیلم توسط کشور‌هایی که فرهنگ و مذهب مشترک با ایران دارند، می‌تواند گام موثری در سینمای ایران باشد که تا امروز حلقه مفقوده بوده است. این اتفاق می‌تواند تبدیل به هم‌افزایی مادی و معنوی شود و می‌تواند مسیر ساخت یک فیلم را هموارتر کند. از سوی دیگر، به‌دلیل اشتراک کلی مفاهیم فرهنگ، شامل زبان، دین و آداب و رسوم می‌تواند مسیر فروش، حضور جشنواره‌ای و موفقیت را به‌دنبال داشته باشد و حضور جهانی بیشتری را برای سینمای ایران و منطقه باعث شود؛ ضمن این‌که این اتفاق می‌تواند نه تنها باعث وحدت بیشتر ایران با کشور‌های همسایه شود، بلکه در شرایط فعلی که کشور‌های غربی هر‌کدام به‌نوعی چشم به کشور‌های خاورمیانه خصوصا کشور‌های همسایه ایران دارند، باعث می‌شود به لحاظ استراتژیک در منطقه و در جهان دست پرتر و بالاتر را داشته باشیم و در آینده از روز ملی سینمای ایران به‌عنوان روزی که گام بلند و مفقوده سینمای ایران برداشته شد، یاد کنیم.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها