در صفحه تقویم حوادث مهم‌ترین حادثه‌های دهه اول شهریور  را مرور کرده‌ایم. اتفاقات تلخی که پس از وقوع چند روزی کشور را در بهت‌و‌سوگ فرو برده بود. ماجرای قتل‌های مخوف تهران، زلزله طبس و دو سانحه هوایی مرگبار از مهم‌ترین حوادث دهه نخست شهریور است.
کد خبر: ۱۳۷۸۴۰۶

قاتل مخوف تهران
چهارم شهریور سال74 یکی از هولناک‌ترین قاتلان ایران، جنایت‌های سریالی اش را در تهران و کرج آغاز کرد. در این روز، مأموران پلیس تهران در جریان کشف جسد مادر و دختری در محله فرجام قرار گرفتند. با حضور تیم جنایی در محل جنایت مشخص شد زن جوان و دخترش به‌علت خفگی با روسری جان خود را از دست داده‌اند. بررسی‌های بیشتر نشان ‌داد هیچ سرقتی از آن خانه نشده و تمام درهای ورودی نیز سالم است. به‌همین دلیل، کارآگاهان احتمال دادند قتل از سوی یک آشنا رخ داده باشد. درحالی‌که تحقیقات برای شناسایی ردپایی از عامل جنایت محله فرجام ادامه داشت، کارآگاهان پلیس، فروردین سال ۷۵ در جریان کشف جسد زن جوانی در یک باغ اطراف کرج قرار گرفتند. با حضور مأموران مشخص شد این زن جوان که آثار تجاوز روی بدن او مشخص بود به وسیله روسری خفه شده‌ است.
 با کشف سومین جسد، کارآگاهان احتمال دادند این قتل‌ها سریالی باشد و همگی از سوی یک قاتل رخ داده باشد. چند ماه پس‌از کشف جسد سومین زن، مأموران در جریان قتل مرد جوانی در داخل آب‌انبار خانه‌اش به وسیله سلاح قرار گرفتند. همسر مقتول که موضوع را به پلیس گزارش داده بود، در تحقیقات گفت: ساعتی قبل متوجه ناپدید شدن همسرم شدم. به‌همین خاطر به ‌دنبال او گشتم اما جسدش را درحالی‌که تیر خورده بود در زیرزمین پیدا کردم. وقتی اطراف را جست‌وجو کردم متوجه شدم تمام پول‌ها و طلاهای همسرم سرقت شده‌ است.
 درحالی‌که این پرونده قتل نیز در جریان رسیدگی قرار گرفته بود، در تیرماه سال ۷۶ کارآگاهان پلیس آگاهی در محله پامنار با قتل مرد جوانی بر اثر شلیک گلوله روبه‌رو شدند. بررسی بیشتر مأموران نشان می‌داد مقتول همراه دوستش مزاحم دختر جوانی شده بودند. بررسی‌های بیشتر ردپای مردی به نام غدیر را در جنایت نشان می‌داد. با دستگیری دوستان غدیر مشخص شد او این جنایت را انجام داده و مرد جوان را کشته ‌است. 
 با پیگیری‌های پلیس، غدیر که به اتهام سرقت دستگیر شده بود در زندان پیدا شد. با انتقال او به پلیس آگاهی، اعتراف کرد و مدعی شد ‌همراه دوستم قصد داشتیم دختر جوان را به بهانه دوستی گول بزنیم و به باغی ببریم و پس‌از تجاوز او را به قتل برسانیم، اما در میانه راه دوستم از انجام قتل منصرف شد. به‌همین خاطر تصمیم گرفتم او را به قتل برسانم تا نقشه‌ام را لو ندهد. مرد جوان را با گلوله کشتم و از محل جنایت فرار کردم. 
 پس‌از این اعترافات بود که کارآگاهان متوجه قتل‌های سریالی زنان در سال‌های گذشته شدند و تحقیقاتشان را از غدیر ادامه دادند تا این‌که او بالاخره به قتل سه زن و مرد جوان اعتراف کرد و گفت: با آذر در شرق تهران دوست بودم اما به اختلاف خوردیم و مجبور شدم او را خفه کنم. چند ساعت بعد متوجه شدم دخترش هم می‌داند من با مادرش دوست هستم. به‌همین خاطر صبر کردم و وقتی دختر جوان وارد خانه شد او را هم با روسری خفه و فرار کردم.
قاتل سریالی در مورد سومین قتلش مدعی شد درمورد قتل کرج هم با دوستم زن جوان را گول زدیم و به باغی در کرج بردیم. بعد از این‌که همراه حامد به او تجاوز کردیم او را خفه کردیم و جسدش را وسط درختان رها کرده و به تهران آمدیم. غدیر در رابطه با قتل مرد جوان در آب‌انبار خانه‌اش گفت: می‌دانستم محمدحسین پول‌های زیادی دارد. برای سرقت به خانه‌اش رفتم اما او سر رسید و من هم مجبور شدم او را بکشم و با برداشتن پول‌ها فرار کنم.
قاتل سریالی تهران 20سال در زندان ماند و سرانجام در تیرماه سال 96 در زندان رجایی‌شهر کرج به دار مجازات آویخته شد تا پرونده یکی از قاتلان سریالی تهران برای همیشه بسته شود.

دوازده هزار قربانی زلزله طبس
یکی از زلزله‌های مرگبار کشور، ساعت 14 و 17دقیقه نهم شهریور1347 با قدرت هفت و سه دهم ریشتر، طبس و شهرهای اطراف آن را لرزاند. بلافاصله پس ‌از وقوع زلزله، نیروهای امدادی برای آواربرداری و نجات حاضر شدند. کانون اصلی این زمین‌لرزه دشت بیاض بود و شهرستان‌هایی مانند فردوس و قائنات نیز دچار خسارت شدید شدند. براثر وقوع این زمین‌لرزه 12هزار نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند. از زلزله‌ طبس به‌عنوان یکی از10زلزله مرگبار ایران نیز یاد می‌شود.

مرگ در بیشکک
سوم شهریورماه سال 1387 هواپیمای اپتیک ایر که در اجاره شرکت آسمان بود ساعت 9و 30دقیقه شب فرودگاه بیشکک را به مقصد تهران ترک کرد. هنوز نیم ساعتی از پرواز نگذشته بود که هواپیما به‌علت نقص فنی سقوط کرد. در جریان این سقوط مرگبار از میان 90مسافر و خدمه این پرواز 52مسافر ایرانی 24تبعه قرقیزستان یک تبعه ترکیه، دو کانادایی، یک تبعه چین و سه تبعه قزاقستان کشته شدند و چند نفر از جمله اعضای یک تیم ورزشی زنده ماندند.

سانحه مرگبار فرودگاه هاشمی‌نژاد
در یکی از سوانح مرگبار هواپیمایی، دهم شهریورماه سال1385 هواپیمای توپولف 154شرکت ایران‌ایر تور پس‌از یک ساعت پرواز به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد رسید. هواپیما با 148سرنشین و خدمه آماده فرود در باند شد و پس‌از قرار گرفتن در باند فرودگاه، به یکباره چرخ‌هایش دچار مشکل شده و به سمت چپ باند منحرف شد. در جریان این حادثه هواپیما دچار آتش‌سوزی شده و با حضور آتش‌نشانان فرودگاه و نیروهای امدادی آتش خاموش شد . در جریان این حادثه 29سرنشین هواپیما جان خود را از دست دادند و 54نفر نیز دچار سوختگی و مجروحیت شدند. تمام فضای داخلی هواپیما ازجمله صندلی‌ها در این حادثه دچار سوختگی شده و اغلب قربانیان بر اثر خفگی جان باختند.

منبع:‌ ضمیمه تپش روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها