«ورزشیا» امیدآفرینی می‌کند
پیمان یوسفی، تهیه‌کننده در گفت‌وگو با «جام‌جم»

«ورزشیا» امیدآفرینی می‌کند

گفت‌وگو با علیرضا طهرانی، کارگردان برنامه «پرستاره»

آدم‌هایی که دل‌شان برای یاددادن، می‌تپد

اگر واژه «نخبه» در کنار عبارت «تاثیرگذاری در حوزه تعلیم و تربیت» بنشیند و مبنای تولید برنامه‌ای تلویزیونی شود احتمالا گمان می‌کنید با اثری عبوس و خشک مواجهید اما «پرستاره» که تاکنون پنج قسمت از آن روی آنتن شبکه آموزش رفته است و در ادامه با بیش از ۶۰قسمت دیگر مهمان خانه‌هایتان خواهد بود اگرچه برمبنای دعوت از نخبگانی که در حوزه آموزش و ازجمله تحقق آرمان عدالت آموزشی فعالند تولید می‌شود نه عبوس است و نه خشک.
اگر واژه «نخبه» در کنار عبارت «تاثیرگذاری در حوزه تعلیم و تربیت» بنشیند و مبنای تولید برنامه‌ای تلویزیونی شود احتمالا گمان می‌کنید با اثری عبوس و خشک مواجهید اما «پرستاره» که تاکنون پنج قسمت از آن روی آنتن شبکه آموزش رفته است و در ادامه با بیش از ۶۰قسمت دیگر مهمان خانه‌هایتان خواهد بود اگرچه برمبنای دعوت از نخبگانی که در حوزه آموزش و ازجمله تحقق آرمان عدالت آموزشی فعالند تولید می‌شود نه عبوس است و نه خشک.
کد خبر: ۱۳۷۴۹۸۹
نویسنده آفاق گودرزی - گروه رسانه

این برنامه برای شناساندن نخبگانی از حوزه‌های مختلف، از هنر تا کشت و زرع که در زمینه آموزش به دیگری نیز فعالیت می‌کنند به نشاندن خشک و خالی آنها دربرابر دوربین اکتفا نمی‌کند و آن‌طور که علیرضا طهرانی، کارگردان آن می‌گوید زمینه‌ای فراهم می‌کند تا این افراد را در مواجهه با چالش‌ها و بازی‌هایی بشناسیم که آنها موظف به عبور از آن هستند.

او همچنین هدف پرستاره را که در روزهای پایانی هفته، چهارشنبه و پنجشنبه ساعت۲۲ از شبکه آموزش روی آنتن می‌رود جلب‌کردن توجه مسئولین به موانع پیش‌روی تحقق عدالت آموزشی می‌داند و از برگزاری پویش‌هایی برای گذر از این موانع می‌گوید.

وی همچنین از تاسیس مدرسه‌های تولید حرف می‌زند؛ مدرسه‌هایی که بر پایه آموختن هرآنچه لازم دارید درخصوص محصول یا کالای پررونق محل سکونت‌تان شکل گرفته‌اند تا برای تولید آن به سلاح علم مجهز شوید. متن کامل گفت‌وگو با علیرضا طهرانی، کارگردان برنامه پرستاره به تهیه‌کنندگی هادی خدادی، مدیریت هنری احسان مرادی با اجرای سیاوش عقدایی و مرضیه شراهی که با مشارکت بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام روی آنتن رفته است را در ادامه بخوانید.

در خبر اولیه‌ای که در مورد پرستاره منتشر شد این برنامه با عنوان «مجالی برای حضور و تکریم نخبگان و ستاره‌های آسمان تعلیم و تربیت» معرفی شد. به عقیده شما به‌عنوان کارگردان این برنامه فقدان چه چیزی یا کدام احساس نیاز موجب تولید پرستاره شد؟

ما در ابتدا قرار بود یک برنامه زنده شبانه برای شبکه آموزش تولید کنیم اما هم شما می‌دانید و هم ما، که برنامه‌هایی که در این سطح تولید می‌شوند عموما جنگ‌هایی هستند که رفته‌رفته، نه تمام‌شان که بخشی از آنها، به سمت فاصله‌گرفتن از چهره‌ها، ستاره‌ها و الگوهایی که باید به مردم شناسانده شوند حرکت می‌کنند یا به عبارت دیگر توجهی را که باید و شاید نسبت به این الگوهای حقیقی نشان نمی‌دهند. تاکید می‌کنم نه همیشه اما غالبا، هنگامی که از جنگ شبانه صحبت می‌کنیم بازیگران، ورزشکاران و چهره‌های معروف را به عنوان مهمان در نظر می‌آوریم، کسانی که می‌توان با آنها گپ زد و از این طریق اوقات‌فراغت مردم را پر کرد. با ذکر این نکات، هنگامی که قرار شد پرستاره را برای شبکه آموزش بسازیم احساس کردیم جای نخبگانی که دستی هم بر آتش حوزه تعلیم و تربیت و آموزش دارند، در یک جنگ شبانه خالی است.

درواقع جای خالی الگوهایی که ارزشمند خطاب‌شان می‌کنید در یک برنامه جنگ شبانه موجب شد که به صرافت تولید پرستاره بیفتید؟

بله و این جای خالی وقتی پررنگ‌تر می‌شود که شما به تغییر الگوهای مخاطب می‌اندیشید. ما طبق آنچه در کف کوچه و خیابان و بطن جامعه دیدیم به این نتیجه رسیدیم که الگوهای آحاد جامعه به‌خصوص جوانان، در حال تغییر وضعیت هستند و به‌عنوان‌مثال کسانی در فضای مجازی ترند می‌شوند که به‌هیچ‌عنوان از ویژگی‌ها، ارزش‌ها و هنجارهایی که باید، برخوردار نیستند و درمجموع هدف ما، احیای دوباره الگوهای ارزشمند، گذاشتن فضای رسانه‌‌ای در اختیار آنها و صورت‌دادن برخوردی متفاوت با ایشان بود.

انتخاب این افراد از چه طریقی صورت گرفته است و درواقع تیم تحقیق و پژوهش‌تان برای این که در انتخاب افراد خطا نکند، چه معیارهایی برای خود داشت؟

ما در دوره پیش‌تولید، براساس ارتباطات‌مان و همچنین با تکیه بر تجربه سالیان سال تولید مستندهای خبری، صنعتی، علمی و... به تهیه لیست‌هایی دست زدیم که مبنای کارمان قرار گرفت و به‌عنوان‌مثال براساس آن مشخص کردیم که در هرکدام از حوزه‌های فرهنگ و هنر، علم و دانش، صنعت، ورزش و ... سراغ چه کسانی باید رفت که هم نخبه باشند و هم علاقه‌مند و فعال به حوزه آموزش و تعلیم و تربیت. ضمن این‌که باید اشاره کنم منظورمان از حوزه آموزش صرفا آموزش دوران متوسطه و آموزش دانشگاهی نیست و مربیگری و آموزش‌های همگانی را نیز مد نظر داریم.

اما در پنج قسمت منتشرشده صرفا به دعوت از نخبگان موثر در حوزه آموزش بسنده کرده‌اید.

بله، افرادی که تاکنون در برنامه دیده‌اید، هم در حوزه کاری خودشان نخبه بوده‌اند و هم در حوزه آموزش فعال اما در ادامه کسانی را هم که صرفا در حوزه آموزش فعال هستند خواهید دید.

یکی از نکاتی که در خبر اولیه‌ای که در مورد روی‌‌آنتن‌رفتن برنامه پرستاره منتشر شد آمده بود تلاش برای تحقق عدالت آموزشی یا فراهم‌آوردن زمینه‌های تحقق آن بود. یک برنامه تلویزیونی چطور می‌تواند در چنین مسیری با این میزان دست‌انداز و فرازونشیب و وابستگی به عوامل متعدد موثر باشد؟

اجازه دهید پاسخ سؤال‌تان را با مثالی همراه کنم. اگر به آمار تفکیکی که همه‌ساله از سوی سازمان سنجش درخصوص پذیرفته‌‌شدگان آموزش عالی؛ تمامی مقاطع تحصیلی بالاتر از دیپلم، منتشر می‌شود نگاهی بیندازید یکی از نکاتی که توجه‌‌تان را جلب می‌کند تراکم پذیرفته‌شدگان در برخی استان‌ها و بی‌نصیبی برخی دیگر از استان از این موضوع است؛ اتفاقی که معلول همین عدم عدالت آموزشی است و نیازمند اصلاح و آنچه ما در پرستاره به سهم خود در این زمینه انجام می‌دهیم برگزاری کمپین‌ها و پویش‌های مردمی است.

و می‌توانید به ذکر نمونه‌ای از این پویش‌ها بپردازید؟

همان‌طور که می‌دانید پرستاره با مشارکت بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام روی آنتن رفته است و یکی از پویش‌هایی که با مشارکت این بنیاد برگزار خواهد شد، پویش «لیگ‌احسان» است. پویشی که دانش‌آموزان و محصلان فاقد امکانات ورزشی و بازی در محل سکونت‌شان را به‌عنوان گروه هدف خود انتخاب کرده است و وجهه‌همتش را تامین این وسایل برای این افراد قرار داده است. پویش دیگر که در آستانه سال تحصیلی بر راه‌اندازی آن تمرکز خواهیم کرد پویش «مشق‌احسان» با هدف تامین نوشت‌افزار برای مناطق کمتر برخوردار است.

و چشم‌اندازی نهایی از برگزاری این پویش‌ها در ذهن دارید یا صرف برگزاری‌شان برایتان مهم است؟

در کنار رسانه‌ای‌کردن نیازها و موانع پیش‌روی تحقق عدالت آموزشی، آنچه که ما درنهایت به آن خواهیم رسید، مدرسه تولید است؛ مدارسی که در هر نقطه از کشور با تمرکز بر محصولی یا کالایی که پرورش، کشت و زرع یا تولید آن رونق دارد، برپا می‌شوند و مهارت‌های تولید آن محصول خاص را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند که این محصولات می‌تواند محصول کشاورزی، گیاهان دارویی، محصول دامی و ... باشد. به‌عنوان‌مثال این محصول در بم، خرماست و دانش‌آموزان مدرسه تولیدی که در این شهر برپاست همه آنچه را که باید، از بای بسم‌ا... تا تای تمت در مورد خرما می‌آموزند و در آینده به افرادی با توانایی‌هایی بسیار بیشتر از آنچه صرفا تجربه به شما منتقل می‌کند، تبدیل می‌شوند.

نه‌فقط نخبگان که همه عاشقان تدریس

علیرضا طهرانی، کارگردان پرستاره؛ برنامه‌ای برای معرفی افرادی که هم در حوزه تخصصی خود نخبه هستند و هم عاشق حوزه آموزش و تعلیم و تربیت می‌گوید در آینده نه‌چندان دور در این برنامه شاهد حضور مهمانانی خواهیم بود که الزاما نخبه نیستند و فصل مشترک‌شان همان از جان مایه گذاشتن در مسیر آموزش به دیگری است. او در این مورد به جام‌جم چنین می‌گوید: «آنچه برای ما اولویت دارد نقش این افراد در حوزه آموزش است و به‌عنوان‌مثال با معلمی در روستاهای کهگیلویه‌وبویراحمد آشنا شده‌ایم که بارها در مسیر رسیدن به روستای محل خدمتش مورد حمله گرگ واقع شده است یا معلم دیگری که در همین مسیر بارها در معرض گزیدگی توسط عقرب قرار گرفته است یا دخترخانم جوانی که با سرزدن به روستاهای دورافتاده اقدام به پخش کتاب قصه و قصه‌گویی می‌کند. همه اینها کسانی هستند که به برنامه پرستاره دعوت خواهند شد و از حضورشان استفاده خواهیم کرد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها