روان شکافی

پیامدهای منفی‌ اندیشی

منفی‌ اندیشی یعنی این‌که فرد در زندگی خود به‌سادگی جذب نکات منفی می‌شود و اولین بخشی که در موضوعات مختلف زندگی خود ادراک می‌کند، قسمت منفی آن رویداد یا موضوع است. این نوع نگرش منجر به پیشداوری منفی شده و باعث می‌شود تا فرد علاوه بر زندگی فردی در زندگی اجتماعی و روابط شغلی، تحصیلی و بین‌فردی خود با مشکل روبه‌رو شود.
کد خبر: ۱۳۶۲۸۷۳

احتیاط و پیش‌ بینی ‌کردن ناکامی‌ ها بخش مهمی ‌در زندگی انسان است اما افرادی که منفی‌نگر هستند حتی در موضوعات ساده و پیش‌پا‌افتاده نیز منفی فکر می‌کنند و اعتماد نمی‌کنند و افکار منفی مدام در ذهن آنها مرور می‌شود.

منفی‌ اندیشی باعث می‌شود تا فرد امیدواری خود را نسبت به آینده از دست بدهد و چنانچه فرد بیش از حد منفی‌نگر باشد، نمی‌تواند از ساده‌ترین اتفاقات روزمره لذت ببرد و به‌مرور زمان از آرامش فاصله می‌گیرد و تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های فرد تحت تاثیر این نوع تفکر قرار می‌گیرد.

همچنین منفی‌ اندیشی می‌تواند باعث به‌هم خوردن روابط عاطفی فرد شده و زمینه‌ساز بیماری‌های خلقی و روان‌شناختی و موفق نشدن در زندگی شود که قطعا به مداخله درمانی نیاز دارد.

این نوع نگرش می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و برای درمان لازم است تا ابتدا سطح منفي‌نگری فرد مورد بررسی قرار گیرد و ریشه افکار و باورهای ناکارآمد شناسایی شود.

همچنین با توجه به این‌که افکار انسان‌ها برگرفته از سبک زندگی و شخصیت‌شان است و محیط نیز می‌تواند تاثیر زیادی روی شکل‌گیری افکار فرد داشته باشد، بنابراین برای درمان لازم است تا سبک زندگی افراد و محیط و اطرافیان او نیز مورد بررسی قرار گیرد تا مداخلات درمانی متناسب با شرایط فرد صورت گیرد.

دکتر مهرنوش دارینی - روان‌ شناس / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها