نشست‌خبری طرح «چهره مردمی ۱۴۰۰» به همت برنامه «فرمول‌یک» برگزار شد

چهره‌هایی به وسعت ایــــــــــــران

نشست خبری طرح «چهره مردمی سال ۱۴۰۰» به همت برنامه «فرمول‌یک» روز گذشته با حضور علی ضیاء، مجری و تهیه‌کننده برنامه و اصحاب‌رسانه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد و ضیاء پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.
کد خبر: ۱۳۵۶۶۹۱

به گزارش جام جم، مریم محمدی، مجری این مراسم بود و در ابتدا مقدمه‌ای درباره انتخاب چهره مردمی که اولین بار سال ۱۳۹۸ برگزار شد، توضیحاتی را ارائه کرد. وی همچنین با اشاره به این‌که فرمول‌یک از ۲۲ اسفند روی آنتن شبکه یک خواهدرفت، افزود: این برنامه هر شب با حضور یکی از چهره‌های منتخب مردمی در کنار حضور چهره‌های هنرمند و ورزشکار پخش خواهدشد و برنامه تا روزهای پایانی اسفند ادامه خواهدداشت. چهره‌هایی در این برنامه حضور دارند که با زبان خودشان می‌خواهند داستان زندگی‌شان را تعریف کنند.

علی ضیاء در ابتدای صحبت‌هایش گفت: زمانی که فکر کردیم چنین برنامه‌ای را تهیه و چهره مردمی را انتخاب کنیم، می‌خواستیم برنامه‌ای بسازیم که نمونه خارجی نداشته‌باشد و با ذائقه و نگاه مردم همسو باشد. این را هم می‌دانستیم ممکن است اغلب مردم از این طرح استقبال نکنند که از این نظر با سختی‌هایی مواجه بودیم؛ چون می‌خواستیم چهره‌هایی را به مردم معرفی کنیم که مردم آنها را نمی‌شناسند و این‌که تلاشی هم برای شناخته‌شدن نمی‌کنند؛ در صورتی که لیاقت دیده شدن را دارند. حتی چهره‌های مردمی که ما معرفی کردیم حاضر نشدند برای خود تبلیغ کنند. برای مثال روحانی‌ای داشتیم که از او خواستم خود را معرفی کند اما او از ما دلخور شد.

وی افزود: این افراد آدم‌های بی‌نظیری هستند و شاید کمترین کاری که می‌توانیم برای آنها انجام بدهیم، این است که این افراد را به مردم معرفی کنیم و این چهره‌ها را جلوی دوربین رسانه‌ملی بیاوریم. شاید مورد استقبال همه مردم قرار نگیرند اما ارزش جنگیدن را دارند. ضیاء در ادامه خاطراتی از آشنایی با برخی از این چهره‌ها بیان کرد و درباره انتخاب چهره‌ها و روند پیدا کردن سوژه‌ها نیز گفت: ما یک گروه تحقیق داریم که سال‌ها با آنها کار می‌کنیم و برخی‌شان در سرویس‌های اجتماعی رسانه‌ها و در شهرهای مختلف هستند. همچنین از افرادی که در یک اقلیم می‌شناسیم و هم از رسانه‌ها در اقلیم‌های مختلف پرس‌وجو می‌کنیم. بخشی از این ۴۰ چهره را دعوت کرده‌ایم که به استودیو آمده‌اند و بعد حتی برخی کنار گذاشته شدند؛ چون احساس کردیم با برخی نظرات ما متفاوت هستند.

وی درباره ویژه‌برنامه تحویل سال هم توضیح داد: برنامه تحویل سال از ۲۲ اسفند شروع می‌شود که بعد از پخش سریال خواهدبود. زمان پخش این برنامه ساعت ۱۰ یا ۱۱ شب است و در کنار چهره‌های مردمی هنرمندان و خوانندگان هم حضور خواهندداشت. هنرمندانی هم در برنامه کنار ما حضور دارند که سعی کرده‌ایم به دلیل فعالیت‌هایی که در این سال داشته‌اند و کاری برای مردم انجام داده‌اند، باشند و از آنها دعوت کنیم. درباره ادامه برنامه فرمول‌یک هم همه چیز به بعد از عید فطر برمی‌گردد. البته صحبت‌هایی با مدیر شبکه شده‌است. تهیه‌کننده برنامه فرمول‌یک در ادامه با گلاره عباسی ارتباط تلفنی برقرار کرد و او نیز متن بیانیه هیات انتخاب را برای اصحاب رسانه قرائت کرد و اسامی ۱۰ چهره مردمی را نام برد و دلیل انتخاب آنها را نیز توضیح داد.

۱۰ چهره مردمی ۱۴۰۰

اکبر رجبی، موسس مجموعه‌ «طلوع بی‌نشان‌ها» که نزدیک به دو دهه است فعالیت‌های خیرخواهانه‌ زیادی برای اقشار آسیب‌دیده‌ ازجمله بی‌خانمان‌ها انجام داده‌است.

رقیه رحمانی، زنی غیور از ایران‌زمین که در جدال مرگبار با آتش، شش روز به دل ارتفاعات نارک زد تا از طبیعت بکر استان کهگیلویه و بویراحمد در برابر زبانه‌های آتش محافظت کند.

سروش صلواتیان، پسری طبیعت‌گرد که نزدیک به پنج سال است حوالی تالاب جازموریان زندگی می‌کند و برای کودکان این منطقه شناسنامه می‌گیرد و مدرسه‌سازی انجام می‌دهد.

عباس عربی، سردار خون و صلح است. کسی که تابه‌حال باعث رضایت‌گیری از صدها خانواده شده‌است. او تابه‌حال ۲۵۷ نفر را از چوبه دار نجات داده و همچنین بیش از ۵۰۰۰ درگیری و نزاع قومی و قبیله‌ای را حل‌وفصل کرده‌است.

حسنی عفراوی، زن عرب خوزستانی که یک تنه در برابر مشکلات معیشتی در استان خوزستان قد علم کرده‌است و تا به ‌الان برای بیش از ۸۰۰ نفر در منطقه هور اشتغال‌زایی کرده‌است.
امید قبادی، پزشک متخصصی که سال‌هاست تمرکزش را بر ترویج فرهنگ اهدای عضو در کشور گذاشته و آمار اهدای عضو در کشور را چندبرابر کرده‌است.

ثریا مطهرنیا، معلم نمونه‌ کردستانی که تمام توانش را وقف دانش‌آموزان بیمار و بی‌بضاعت منطقه کرده‌است و شهرت کارش جهانی شده و حالا نامزد دریافت عنوان بهترین معلم دنیاست.
حسین موسوی، روحانی مسجد شهر واوان که سال‌هاست در این منطقه به فعالیت‌های عام‌المنفعه می‌پردازد و برای جوانان کارآفرینی می‌کند.

نقی میرزایی، نیکوکار قزوینی که سال‌هاست تمام توان خود را به‌کار بسته تا خیریه‌ای به‌نام بنیان ازدواج را تاسیس کند. او تاکنون برای ۱۱هزار دختر جهیزیه کامل تهیه کرده که از این بین به ۳۰۰۰ نفر وام کمک‌هزینه ازدواج داده‌است.

شرمین نادری، نویسنده و تصویرگر حوزه‌ کودک و نوجوان که در مناطق محروم سیستان و بلوچستان به تجهیز کتابخانه و ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌پردازد.

اختصاصی:
علی ضیاء در پاسخ به سوال جام‌جم در خصوص میزان تاثیرگذاری برنامه بین مخاطبان و به ویژه در شهرستان‌ها و معرفی و حضور و انتخاب بانوانی از مناطق دور کشور در «چهره مردمی ۱۴۰۰» گفت: در سه سال گذشته از میان ۱۱ نفر که به عنوان چهره‌های مردمی انتخاب و اعلام شدند، پنج نفر خانم بودند و این نشان می‌دهد زنان سرزمین ما با وجود همه محدودیت‌ها، برای کشورشان محدودیت‌ها را کنار می‌گذارند و همه جوره ایستادگی می‌کنند. به عنوان مثال یک خانم بلوچ که در دورترین نقطه ایران یعنی قصر قند توانست چهره منتخب مردمی باشد، وارد برنامه شد و درباره تاثیر برنامه روی مخاطبان خانم گفت. او در بخشی از برنامه گفت دختران آن منطقه به خاطر مساله فرهنگی نمی‌توانند از ششم ابتدایی به بعد درس بخوانند. نه این‌که مدرسه نباشد، مدرسه در روستا یا شهر دیگری است که پدرها و خانواده‌هایشان اجازه نمی‌دهند آنها برای تحصیل از روستای خودشان خارج شوند. خدا به ما لطف و کمک کرد و فرمول‌یک و با همکاری یک سری نهادها توانستیم یک مدرسه شبانه روزی در آنجا بسازیم و تاثیر این قصه است که یک خانم بلوچ اهل‌سنت که معلم هم هست، از دورترین نقطه ایران چهره نهایی شود و بانی چنین اتفاق خوبی در روستایشان باشد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر جام‌جم در خصوص حضور هیات انتخاب چهره مردمی هم توضیح داد: ما فهرستی به شبکه ارائه کردیم و آقای زین‌العابدین با نگاه خودش و مشاورانش لیستی را به ما ارائه کرد و ما هم از آن دوستان خواستیم در این برنامه به عنوان هیات انتخاب چهره مردمی شرکت کنند. طبیعتا ما برای انتخاب این بزرگواران یک سری دغدغه داشتیم. به عنوان مثال بهروز شعیبی از این نظر انتخاب شد که خیلی جدی در جلسات راجع به یک سری مسائل صحبت کرد و قرار شد این جلسه را بتوانیم در سال‌های آینده خیلی زودتر برگزار کنیم. ایشان گفت آیا کسی که در دورترین روستاهای ایران و در مناطق محروم فعالیت می‌کند ارزشمند است یا کسی در مناطق سخت و کم برخوردار پایتخت؟ یعنی بچه کم‌برخوردار پایتخت با بچه کم‌برخوردار مناطق محروم چه وجه تمایزی دارد و کدام مهم‌تر است. یا نگاه متفاوتی که آقای پورحسین و دکترانوشه داشتند. آقای پورحسین معتقد بود این‌که کسانی که کار خوب می‌کنند همیشه کار خوب می‌کنند اما کسانی که در لحظه طی یک کنشی توانستند کار خوب انجام بدهند، بهتر است. در عوض دکتر انوشه معتقد بود کسانی را انتخاب کنیم که از خوبی راه ساختند و در این راه کاملا پرتلاش و پرتوان مسیرشان را ادامه دادند. بنابراین به دلیل همین تمایزها این افراد انتخاب شدند و متفاوت هستند.

زینب علیپور طهرانی/رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها