جام جم آنلاین از همایش دیپلماسی فرهنگی گزارش می دهد

فراکسیون دیپلماسی فرهنگی تشکیل شد | رونمایی از کتاب دیپلماسی اسلامی

متعاقب ورود به چهل و چهارمین سال حیات پرشکوه انقلاب اسلامی ایران، دغدغه‌ها و اهداف مهمی در حوزه فرهنگی وجود دارد که درک ماهوی آنها، نقش مهمی در هدف‌گذاری ما در برابر توطئه دشمنان ایفا خواهد کرد.
کد خبر: ۱۳۵۴۱۴۳

در این خصوص نکاتی وجود دارد که نباید از آنها غافل شد.نخست این‌که انقلاب اسلامی ایران، ماهیتی پویا و زایا دارد. به عبارت بهتر، سکون و انفعال فرهنگی جایی در قاموس انقلاب و ارکان تشکیل‌دهنده آن ندارد و نخواهد داشت.

انقلاب اسلامی، پدیده‌ای مربوط به 43سال قبل نیست، بلکه این پدیده زنده و رو به رشد است. اصول انقلابی توسط ساختار فکری و منظومه فرهنگی انقلاب مدام در حال بازتولید شدن است و همین موضوع، رمز موفقیت و بقای انقلاب ما در برابر انواع توطئه‌های فرهنگی و سیاسی دشمنان محسوب می‌شود.

نکته دوم این‌که در برهه حساس کنونی، باید فرهنگ و متعلقات آن را نه صرفا یک دغدغه، بلکه یک مساله بدانیم. وقتی ما از دغدغه سخن می‌گوییم، لزوما برای آن دغدغه نقش محوری قائل نبوده و حتی
حل و فصل آن را در برخی موارد یک نیاز غیرضروری و غیرفوری قلمداد می‌کنیم.

با این حال فرهنگ، یک مساله است؛ مساله‌ای که از آن می‌توان تحت عناوین دیگری مانند نیروی محرکه انقلاب اسلامی یا متغیری اساسی در مسیر پیشرفت انقلاب و کشور یاد کرد.

در انقلابی که ماهیتی مذهبی، گفتمانی و فرهنگی دارد، فرهنگ نه تنها نقش یک تسهیلگر، بلکه نقش عامل تعیین‌کننده‌ای را در پیشرفت و ارتقای ساختار کشور (در ابعاد گوناگون) دارد.

نکته سوم این‌که، دیپلماسی فرهنگی یا دیپلماسی فرهنگ عمومی، قدرت جذب بسیاری از فرصت‌ها و دفع بسیاری از تهدیدات را در مسیر حرکت جهانی انقلاب و کشور خواهد داشت.

دیپلماسی فرهنگی مناسب و مطلوب، در تحقق مقولات امنیت عمومی، رشد اقتصادی و معیشت مردم نقش اساسی و مهمی ایفا خواهد کرد.

دیپلماسی فرهنگی، ابزاری موثر در معرفی ما به دیگران و زدودن غبارهایی است که دشمنان در مسیر شناسایی انقلاب و کشورمان ایجاد کرده‌اند. نگاه مساله‌محور و هدفمند به دیپلماسی فرهنگی سبب خواهد شد تا ما غنای فرهنگی ذاتی انقلاب اسلامی را از مجرایی مطمئن به دیگران منتقل کنیم.

امید است با درک این قاعده مهم و اساسی، شاهد تسریع تحرکات فرهنگی کشور در جهان امروز باشیم.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نقش پررنگی در تثبیت مولفه‌ها و اجزای تشکیل‌دهنده دیپلماسی فرهنگی ایفا خواهد کرد و در عین حال، لحظه‌ای از مهم‌ترین وظیفه خود یعنی تبدیل دیپلماسی فرهنگی به یک مسأله مهم و حیاتی در حوزه ارتباطات بین‌الملل کشورمان غافل نخواهد شد.

ان‌شاءا... ثمرات این نگاه مبنایی و مستمر، در آینده‌ای نزدیک در حوزه‌های گوناگون قابل احصاء و مشاهده باشد.

حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی‌ پور - رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها