رئیس ایستگاه آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری چالوس گفت: اگرچه آتش سوزی ساختمان مسکونی ۱۷ طبقه معروف به برج رامیلا پس از ۱۶ ساعت تلاش آتش نشانان مهار شد. اما به دلیل حجم بالای آتش سوزی و مشکلات ارسال امکانات و تجهیزات به محل وقوع حادثه، این ساختمان به صورت کامل سوخت.
کد خبر: ۱۳۵۱۹۵۱
تکرار دوباره پلاسکو، این بار در چالوس
 
 

تکرار دوباره پلاسکو، این بار در چالوس

 
رئیس ایستگاه آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری چالوس گفت: اگرچه آتش سوزی ساختمان مسکونی ۱۷ طبقه معروف به برج رامیلا پس از ۱۶ ساعت تلاش آتش نشانان مهار شد. اما به دلیل حجم بالای آتش سوزی و مشکلات ارسال امکانات و تجهیزات به محل وقوع حادثه، این ساختمان به صورت کامل سوخت.

بی‌شک شما نیز خبرهایی را از انواع خبرگزاری‌ها در مورد آتش سوزی برج مسکونی رامیلا واقع در شهرک رجایی شهرستان چالوس و سوخته شدن کامل این برج شنیده اید، اما چرا دوباره حادثه‌ای مثل حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو بعد از 5 سال باید تکرار شود؟ حادثه قبلی زنگ خطری برای ساختمان‌ها و مراکز برای مجهز کردن خودشان به تجهیزات ایمنی نبود؟
 

مقایسه برج رامیلا و ساختمان پلاسکو


علت حادثه آتش سوزی برج رامیلا را اتصال برق در طبقه چهاردهم این برج گزارش کرده.اند. با اینکه این آتش سوزی تلفات جانی نداشته است اما تمام تجهیزات در آتش به طور کامل سوخته و از بین رفته است‌.

این حادثه ناگوار که شباهت زیادی به حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو در ۳۰ دی سال ۱۳۹۵ دارد دوباره باعث شد عده‌ای ضرر مالی زیادی را متحمل شوند.

ساختمان پلاسکو واقع در مرکز پایتخت که در سال ۱۳۴۱ به بهره برداری رسیده بود از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل یافته بود، در سال 95 ابتدا آتش سوزی از طبقه دهم این ساختمان شروع شد و آتش به دلیل اینکه واحدها به طور ایمن از هم جدا نشده بودند و در ساخت این ساختمان از سقف کاذب استفاده کرده بودند به سرعت به واحد های دیگر ساختمان نفوذ کرد و ساختمان پلاسکو به طرز عجیبی بعد از سه ساعت و نیم سوختن در آتش، به صورت فرو ریخت. بعد از اعزام هیات ویژه بررسی آتش سوزی در برسی جنبه‌های فنی دلیل این اتفاق ناگوار را نیز اتصال برق و احتمال نشت گاز از کپسول گاز ذکر کرده اند. چرا که ساختمان پلاسکو مجهز به سیستم لوله کشی اصولی گاز نبود.

همچنین طبق گزارش‌های اعلام شده جنس نمای ساختمان نیز از پلیمر ترموپلاستیک بود که این خود عامل شعله ور شدن آتش در سرتاسر ساختمان می باشد.

ساختمان پلاسکو و برج رامیلا هر دو با تلاش آتش نشانان و سایر نیروهای امدادی برای اطفای حریق همراه بود که می خواستند آتش را مهار کنند و مانع گسترش بیشتر آتش بشوند ولی متاسفانه علی رغم تلاش‌های فراوان این افراد در کار خود موفق نبودند و آتش به سرعت در سرتاسر ساختمان گسترش یافت و هر دو ساختمان به طور کامل در آتش سوخت.
سوال‌هایی که برای افراد پیش می آید؟!

حال سوالی که برایمان پیش می آید این است که آیا دلیل آتش سوزی و از بین رفتن کامل این دو ساختمان چه بوده است؟
 
مشکلات فنی ساختمان؟

نبود امکانات و تجهیزات مناسب برای اطفاء حریق؟

عملکرد نابجای مسئولین و ناظران برای پیگیری تجهیزات؟
 

تکرار دوباره پلاسکو، این بار در چالوس
علت آتش سوزی ساختمان پلاسکو و برج رامیلا


حال می خواهیم که برج رامیلا  و ساختمان پلاسکو را از لحاظ فنی و وجود انواع تجهیزات اعلام حریق بررسی کنیم.

برج رامیلا که در شهرستان چالوس قرار دارد از ۱۷ طبقه تشکیل شده بود. آتش سوزی در روز چهارشنبه ۱۹ آبان آغاز و تا روز پنج شنبه ادامه داشت.

طبق گزارشات اعلام شده  این طور بیان شده است که علت شروع حادثه انشعابات کابل برق از سقف کاذب بوده است. با وجود سیستم اطفای حریق در این ساختمان متاسفانه این سیستم ها در بعضی طبقات فعال نبوده است و نتوانسه در زمان درست اطلاع رسانی نماید.

جمعی از کاربران نیز در فضای مجازی ویدیوهایی به اشتراک گذاشته اند که نشان می دهد آتش نشان‌ها نتوانسته اند به تمامی طبقات دسترسی پیدا کنند و آتش را مهار کنند، همچنین خود ساختمان نیز از مشکلات فنی قابل توجهی برخوردار بوده است همچنین عدم وجود تجهیزات اعلام حریق نیز بر روی عملکرد آتش نشانان تاثیر بسزایی داشته است.
در نتیجه تلاش های ۴۰ نیرو به مدت ۱۰ ساعت کار و تلاش، کار ساز نبوده و برج رامیلا در مقابل چشم همگان به طور کامل به خاکستر تبدیل شد.

ساختمان پلاسکو نیز از نظر فنی دچار مشکل بوده و این ساختمان مجهز به سیستم لوله کشی گاز به صورت اصولی  نبوده است و کسبه مجبور بودند از کپسول های گازی، پیک نیک و سایر مواد آتش زا استفاده کنند که این خود یکی از عوامل شعله ور شدن بیشتر آتش در محوطه بوده است.
 

تکرار دوباره پلاسکو، این بار در چالوس
مجهز کردن ساختمان به تجهیزات اعلام حریق، گام اول در ساخت و ساز ملک


با بررسی وجه تشابه‌های ساختمان پلاسکو و برج رامیلا متوجه شدیم که اگر ساختمان از نظر فنی مشکلی نداشت و تجهیزات اعلام حریق در دسترس و فعال بودند هرگز چنین اتقاق ناگواری به همراه ضررهای مالی بسیاری برای این دو ساختمان به وقوع نمی پیوست‌.

 اکنون ساختمان های بسیاری نظیر برج رامیلا و ساختمان پلاسکو هستند که در صورت وقوع آتش سوزی مانند این دو ساختمان به علت وجود نواقص فنی و نبود تجهیزات اعلام حریق به طور ناباورانه در صورت بروز حادثه امکان دارد در آتش به طور کامل بسوزند.

با وجود مشاهده این موارد ما مستلزم تهیه تجهیزات اعلام حریق برای منزل و مراکز اداری و تجاری خود خواهیم بود تا بتوانیم از این گونه حوادث ناگوار جلوگیری کنیم.

برند های معروف و معتبری در سراسر کشور با عرضه تمامی تجهیزات مورد نیاز برای اعلام حریق سعی در رفع نیاز برای این چنین حوادث ناگوار کرده اند. طیف گسترده‌ای از محصولات را با قیمت‌های مختلفی در بازار به فروش می رسانند.
اگر به دنبال امنیت محیط و ساختمان‌های تجاری هستید و نمی خواهید که به سرنوشت ساختمان پلاسکو و برج رامیلا دچار شوند پس باید تمام نکات ایمنی از جمله در دسترس داشتن تجهیزات اعلام حریق را در سریع ترین زمان ممکن در نظر داشته باشید.

نمایندگی‌های متعددی در سرتاسر کشور در حال فعالیت می‌باشند تا محصولات برندهای معتبر را در اختیار مشتریان قراردهند، برای تهیه محصولات برندهای معتبری مانند سنس، سایان، زیتکس، تسلا، تله تک، یونی پاس و .... می‌توانید به صورت آنلاین و یا حضوری به فروشگاه‌ها مراجعه کنید و متناسب با متراژ واحد خود اقدام به تهیه محصولات کنید.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها