حرف از بیمه که می ‏شود خیلی‌ها به یاد اشتغال می‎افتند و به این نتیجه می‎رسند هر فردی که سابقه کار کردن دارد می‎تواند سابقه بیمه داشته باشد.
حرف از بیمه که می ‏شود خیلی‌ها به یاد اشتغال می‎افتند و به این نتیجه می‎رسند هر فردی که سابقه کار کردن دارد می‎تواند سابقه بیمه داشته باشد.
کد خبر: ۱۳۵۱۵۱۰

به نظرشان بیمه برای بانوان خانه‏ دار یا دختران مجردی که شغلی هم ندارند اغلب معنا ندارد چراکه در ایران خانه‎داری شغل به حساب نمی‌آید و حقوقی ندارد، مرخصی در آن داده نمی‏ شود و حتی بازنشستگی هم ندارد و بنابراین بانوان خانه‎دار بدون بیمه، حقوق و مرخصی باید کار کنند. اما حالا چند سالی می‏شود که بحث بیمه بانوان خانه ‏دار مطرح شده‌است.

مانند بسیاری از بیمه‎ها هر ماه باید حق بیمه در بیمه بانوان خانه ‏دار و دختران مجرد پرداخت شود و مانند بسیاری از بیمه‎های دیگر بازنشستگی هم در آن وجود دارد.

به همین دلیل به بهانه روز بیمه سراغ بیمه بانوان خانه‎دار و دختران مجرد رفته‎ایم. با وجود این‌که بیمه بانوان خانه‏دار عمری حدود 13 سال دارد و از سال 1387 تعریف شده‌است اما تنها حدود 368 هزار بانوی خانه‏دار و دختر مجرد تا به امروز بیمه شده‏اند.

شرایط خاص
شرایط سنی: برای این که از بیمه بانوان خانه‏دار و دختران مجرد استفاده کنید باید شرایط سنی خاصی داشته باشید.

اگر بین 18 تا 50 سال سن دارید و شغلی ندارید یا خانه‏ دارید می‏ توانید از خدمات بیمه بانوان خانه ‏دار و دختران مجرد استفاده کنید. حتی اگر در این رده سنی قرار دارید و در شرکت یا کارگاهی مشغول به کارید که شما را بیمه نمی ‏کند، می ‏توانید از خدمات بیمه خانه‏ داری استفاده کنید.

درصورتی که بالای 50 سال سن دارید هم می‎توانید متقاضی بیمه بانوان خانه ‏دار باشید. البته در شرایطی می‏ توانید بیمه شوید که پیش از این حق بیمه پرداخت کرده‏اید و سابقه بیمه دارید. در غیر این صورت شرکت‌ها افراد را بیمه نمی‌کنند. در صورتی که بیش از 10سال سابقه پرداخت حق بیمه دارید بدون شرایط سنی می‏توانید بیمه شوید.

مدارک: برای این‌که بیمه بانوان خانه‏دار را دریافت کنید باید مدارکی به همراه داشته باشید. کارت ملی و کپی آن، شناسنامه و کپی از تمام صفحات، یک قطعه عکس سه در چهار و فرم مربوط به بیمه بانوان خانه‏دار از مدارکی است که باید به همراه داشته باشید. بعد از تکمیل مدارک باید به کارگزاری‎های مجاز بیمه تامین اجتماعی در نزدیک محل سکونت خود بروید و ثبت ‏نام کنید. البته این روزها که کرونا شایع است می‏توانید بدون مراجعه به کارگزاری‎ها و با ورود به سامانه www.es.tamin.ir به صورت غیرحضوری قرارداد بیمه خود را تنظیم کنید.

انتخاب بیمه ‏ای
درصد خاص: این‌طور نیست که شما بعد از مراجعه به کارگزاری‏های بیمه تنها یک نوع بیمه را انتخاب کنید. در بیمه‎های بانوان خانه‏دار هم انتخاب‎هایی وجود دارد که شما با انتخاب هر کدام هم ماهانه حق بیمه خاصی را پرداخت می‏کنید و هم در زمان بازنشستگی از خدمات آن نوع استفاده می‎کنید.

بیمه 12‌درصد: در بیمه بانوان خانه‎دار با نرخ بیمه 12‌درصد خدمات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی وجود دارد.

بیمه 14‌درصد: در بیمه بانوان خانه‌دار با نرخ بیمه 14‌درصد خدمات بازنشستگی، فوت قبل و بعد از بازنشستگی تعریف شده‌است.

بیمه 18‌درصد: کامل‎ترین خدمات در این نرخ بیمه ارائه می‏شود و شامل خدمات بازنشستگی، از‌کار‌افتادگی و فوت است. به اضافه این که در این نوع نرخ بیمه 2‌درصد از سهم بیمه را دولت پرداخت می‏کند و شما که بیمه‏ شده این نرخ هستید، آن را پرداخت نمی‏ کنید.

بیمه درمانی: اگر شما دفترچه بیمه ندارید و در تکلف پدر، مادر یا همسر هستید اما بیمه درمانی ندارید می‏توانید از خدمات بیمه ‏ای درمان هم استفاده کنید. تنها کافی است که در زمان پر کردن فرم‎های بیمه گزینه درمان را هم انتخاب کنید تا به شما دفترچه بیمه هم صادر شود. برای خدمات سرپایی بیمه درمانی 10‌درصد و برای خدمات بستری نیز 30‌درصد از هزینه ‏ها را پرداخت می‏کند.

حق تکفل: اگر فرزند دارید و او بیمه نیست یا اگر می‏خواهید پدر و مادرتان را هم بیمه کنید و آنها را تحت تکفل قرار دهید می‎توانید از گزینه حق تکفل استفاده کنید. برای هر فردی که تحت تکفل شما قرار می‏گیرد شما باید حق بیمه پرداخت کنید.

حق بیمه ماهانه
اگر می‏خواهید بیمه شوید باید مانند افرادی که شغلی دارند هر ماه حق بیمه پرداخت کنید. البته گزینه‎ها متنوع است و شما می‏توانید انتخاب کنید که هر ماه، سه ماه یک‌بار، شش ماه یک‌بار یا سالانه حق بیمه خود را پرداخت کنید. حق بیمه هر سال محاسبه می‎شود و یک فرمول ثابت دارد.

مبلغ حق بیمه یک ماه این طور محاسبه می‏شود که نرخ انتخابی شما (12، 14 یا 18‌درصد) بر مدت زمان یک ماه (30 یا 31 روز) بر حداقل دستمزد روزانه سال جاری (حداقل دستمزد یک روز در سال 1400، 885165 ریال است.) بنابراین حق بیمه نرخ 12‌درصد ماهانه، 318‌هزار تومان، حق بیمه ماهانه نرخ 14‌درصد، 372‌هزار تومان و حق بیمه ماهانه نرخ 18‌درصد نیز 478 هزار تومان است. اگر می‏خواهید بیمه درمانی هم داشته باشید به این عدد مبلغ ثابت به‌ازای هر نفر 71‌هزار و 600 تومان را هم اضافه کنید.

بازنشستگی

حالا خانه‏ دار بودن یک شغل است و شما می‏توانید مانند مشاغل دیگر بازنشسته شوید و با حق بیمه‏ای که هر ماه پرداخت کرده‏اید حقوق بازنشستگی دریافت کنید.

به این نکات توجه کنید و یادتان باشد در صورتی که از قبل سابقه بیمه دارید بهتر است که به سابقه بیمه خود اضافه کنید.

اگر 45 سال سن دارید و 30 سال هم حق بیمه بانوان خانه‌دار را پرداخت کردید، می‏توانید بازنشسته شوید.

اگر 55 سال سن دارید و حداقل 20 سال هم سابقه بیمه دارید.

مانند قانون کار اگر 42‌سال سن دارید و 20 سال هم سابقه بیمه دارید، می‏توانید بازنشسته شوید.

شغل خانه‌‎داری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است بنابراین شما می‏توانید با 20 سال یا 25 سال سابقه بیمه بازنشسته شوید.

بدون شرایط سنی و در صورتی که 20 سال سابقه بیمه دارید می‏توانید بازنشسته شوید. فقط به تعداد روزهایی که سابقه دارید حقوق بازنشستگی داده می‏شود یعنی به شما حقوق 20‌روزه هر ماه پرداخت می‎شود.

توان‌یاب‏ ها، با 20‌سال سابقه بیمه و 45‌سال سن می‎توانند بازنشسته شوند.

اگر 55 سال سن دارید، با حداقل 10‌سال سابقه بیمه هم می‏توانید بازنشسته شوید و البته حقوقی متناسب با سابقه بیمه خود دریافت کنید، یعنی حقوقی برای بازه بین 10 تا 20 روز کاری خود دریافت کنید.

درصورتی که 55 سال سن دارید اما سابقه بیمه شما کمتر از 10سال است می‏توانید با پرداخت حق بیمه گذشته، سنوات کسری را تا 10سال جبران کنید و با حقوق 10روز حقوق بازنشسته شوید.

لیلا شوقی - روزنامه نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها