پزشک متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی کرونا در گفت و گو با جام جم آنلاین ؛

مردم نگران انتقال قارچ سیاه نباشند / هیچ چیز جای ماسک را نمی گیرد، حتی واکسن

مردم بیش از اندازه نگران قارچ سیاه به عنوان یکی از عوارض بیماری کرونا باشند؟ لامبدا خطر جدی تری از دلتا است؟ واکسن برکت تاثیرگذاری بالایی دارد؟ مینو محرز عضو کمیته علمی مقابله با کرونا و همچنین مسئول اجرایی واکسن برکت در گفت و گو با جام جم آنلاین به این سوالات پاسخ می دهد.
کد خبر: ۱۳۳۵۱۰۲

به گزارش جام جم آنلاین ، در حالی که پیک پنجم تمام نشده اکنون خبرهای نگران کننده ای از موج ششم به گوش می رسد، موجی که بنابر پیش بینی کارشناسان اینبار لامبدا را با خود دارد، ویروسی که همانند دلتا جهش یافته است اما خطرناک تر و مسری تری و عفونی تر به نظر می رسد.

دکتر مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، پزشک عفونی و همچنین مسئول اجرایی واکسن برکت در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین در رابطه با احتمال وقوع موج ششم با ویروس لامبدا در ایران عنوان کرد: لامبدا چیزی شبیه دلتا است اما خطرناک تر و مسری تر. با لامبدا یک پیک شدید دیگر در ایران رخ خواهد داد ، البته اگر برای آن راهکاری در نظر نگیریم و مقابلش نایستیم.

محرز در رابطه با بی اثر شدن واکسن های ایرانی و خارجی مقابل سویه های دلتا و لامبدا گفت: تمامی واکسن ها در مقابل سویه ها اثرگذاری کمتری دارند اما باید بگویم تنها راه بیرون آمدن از پیک وحشتناک کنونی و جلوگیری از پیک های بعدی این است که نرخ واکسیناسیون را در کشور بسیار زیاد کنیم. سرعت دادن به واکسینه کردن برابر است با کنترل سرعت.

 

برکت 80 درصدی

مینو محرز که مسئولیت آزمایشات بالینی واکسن برکت را بر عهده دارد در رابطه با تاثیرگذاری این واکسن که برای نخستین بار چند ماه پیش رونمایی شد اذعان داشت: این واکسن در مرحله دوم کارآزمایی بالینی تا 80 درصد تاثیرگذاری دارد که این میزان تاثیرگذاری از نظر ما بسیار خوب بود.

مسئول اجرایی واکسن برکت افزود: در مرحله سوم برای کارآزمایی این واکسن از 20 هزار فرد تزریق کننده بعد از 40 روز خون گیری کردیم. اکنون در حال بررسی نمونه خون این افراد هستیم تا ببینیم میزان اثربخشی برکت در مرحله سوم کارآزمایی چقدر است. با 20 هزار نمونه خونی قضاوت بهتری در رابطه با واکسن برکت می توانیم داشته باشیم.

 

معضل قارچ سیاه

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در رابطه با افزایش موارد ابتلا به قارچ سیاه در میان بیماران کرونایی بیان داشت: مردم نگران انتقال قارچ سیاه از یک فرد به فرد دیگر نباشند چرا که این عارضه مسری نیست.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله کرونا در ادامه گفت: قارچ سیاه بیشتر در ساختمان های نیمه کاره و در حال ساخت و یا مکان هایی رشد می کند که در آنجا گرد و خاک زیاد است. این قارچ عفونی مستعد این است که در بدن افراد مبتلا به قند رشد کند. از آنجایی که موضع درگیر با قارچ  سیاه می شود به قارچ سیاه معروف شده است.

وی تاکید کرد: در بیماران مبتلا به کرونا یک سری داروها همانند دگزامتازون استفاده می شود که بدن فرد را به بستر مهمی برای رشد قارچ سیاه تبدیل می کند.

محرز یادآور شد: این عارضه بیشتر چشم را گرفتار می کند. جراحی یکی از راه های درمان این عارضه در بدن افراد است.

 

مردم و واریانت ها

مینو محرز در خاتمه گفت: با تمام واریانت هایی که وجود دارد توصیه من به مردم این است که یادشان نرود ماسک بزنند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند و دست هایشان را مدام بشویند و البته در خانه بمانند. هیچ چیز حتی ماسک جای این موارد به خصوص ماسک را نمی گیرد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها