یک متخصص جراحی فک و صورت، با اشاره به اینکه سالانه ۴۵۰ مورد جدید ابتلا به انواع سرطان های دهان در ایران گزارش می شود، شایع ترین علامت ابتلا به این نوع سرطان را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۳۳۴۹۳۲

به گزارش جام جم آنلاین، رضا تبریزی گفت: میانگین سنی بیماران مبتلا به سرطان زبان در کشور بین ۵۰ تا ۶۰ سال گزارش شده ولی این موضوع به این مفهوم نیست که امکان ابتلای جوان ترها به این سرطان صفر است.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۴۵۰ مورد جدید ابتلاء به انواع سرطان‌ های دهان در ایران گزارش می‌شود، اظهار کرد: مهم‌ترین و شایع‌ترین علامت ابتلاء به سرطان‌ های مربوط به دهان و زبان ایجاد زخم‌هایی در دهان و یا زبان است که باید بسیار جدی گرفته شود.

این متخصص جراحی فک و صورت با اشاره به اینکه معمولاً زخم‌هایی که در پی ابتلاء به سرطان زبان ایجاد می‌شود با درد همراه است، افزود: در صورتی که زخمی در دهان و یا زبان ایجاد شود و بعد از دو هفته بهبود پیدا نکرد باید در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه شود.

تبریزی، میزان شیوع سرطان زبان در بین مردان ایرانی را ۲ برابر زنان دانست و گفت: یک سوم سرطان‌های دهان در کشور مربوط به سرطان زبان است.

وی با بیان این مهم که سرطان دهان و به صورت اختصاصی سرطان زبان، بیماری درمان پذیر است، تاکید کرد: در اکثر موارد مبتلایان به سرطان زبان به دلیل درد و زخم‌های طولانی (بیش از دو هفته) در همان مراحل اولیه ابتلاء به پزشک مراجعه می‌کنند.

تبریزی افزود: ۶۷ درصد از مبتلایان به سرطان زبان در استیج اولیه به پزشک مراجعه می‌کنند که این مهم در درمان بسیار مؤثر است.

به گفته دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عدم رعایت بهداشت دهان، نادیده گرفتن بیماری‌ های مربوط به لثه‌ ها، دندان پوسیده در دهان و دندان‌ های شکسته‌ای که باعث می‌شود کناره‌های زبان زخم شود، از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان زبان است.

وی در ادامه مصرف الکل و دخانیات خصوصاً سیگار را از دیگر عوامل ایجاد سرطان زبان دانست و افزود: ابتلاء به ویروس اچ پی وی و افرادی که روابط جنسی دهانی دارند نیز از دیگر عوامل مطرح کننده سرطان زبان است.

تبریزی در ادامه با تاکید بر اینکه تشخیص ابتلاء به سرطان زبان در مراحل اولیه در درمان بسیار مؤثر است توضیح داد: حدود ۸۲ درصد از بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری شناسایی می‌شوند بهبودی کامل پیدا می‌کنند.

این متخصص جراحی فک و صورت، جراحی را بهترین و کارآمدترین روش برای درمان سرطان زبان ذکر کرد و ادامه داد: در برخی مواقع به دنبال جراحی رادیوتراپی نیز در مبتلایان به سرطان زبان توصیه می‌شود.

وی عنوان کرد: ایجاد هر زخمی در اطراف زبان که بیش از دو هفته طول کشیده باشد، می‌تواند پیش آگهی ابتلاء به یک بیماری جدی باشد که نیاز به مشورت پزشک متخصص دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ممکن است تمامی سرطان‌ های بدخیم بعد از درمان دوباره عود کند، گفت: سرطان زبان اگر در مراحل اولیه تشخیص و درمان شود، درصد عود مجدد بسیار پایین می‌آید.

وی ضرورت ویزیت‌های دوره‌ای در بهبود یافتگان سرطان زبان را مورد تاکید قرار داد و افزود: ویزیت‌های دوره‌ای به صورت هر ۶ ماه تا یک سال یک بار می‌تواند راهکار مناسبی برای اطمینان از روند درمان و عملکرد طبیعی زبان باشد.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها