نتایج بررسی‌ها نشان ‌می‌دهد؛

شیر مادران کرونایی، ویروس را خنثی می‌کند!

دانشمندان هشدار می دهند بسیاری از تولیدات از جمله لوازم آرایشی باعث افزایش سطح مواد سطحی و پلاستیکی در شیرمادران شده است.
کد خبر: ۱۳۱۵۴۹۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از گاردین ،  یک مطالعه جدید نشان داد که مواد شیمیایی سمی در 100 درصد نمونه های شیر مادران آمریکایی یافت شده است.

دانشمندان می گویند با توجه به افزایش مصرف مواد آرایشی بین زنان در جهان نتایج این تحقیقات می تواند به کل جهان تعمیم یابد.

برای این تحقیق نمونه های مختلفی تحت آزمایش قرار گرفت و مشخص شد که شیر مادران حاوی ترکیبات شیمیایی است که در محیط تجزیه نمی شوند. حالا این شیر مملو از مواد شیمیایی به نوزادان داده می شود.

مواد شیمیایی PFAS که در نمونه های شیر مادران یافته شده می تواند خاک و آب را آلوده کند و به اکوسیستم ها آسیب بزند.

این ترکیبات شیمیایی می توانند روزها یا ماه ها قبل از دفع در بدن باقی بمانند و خطر ابتلا به اختلالات شدید ، نقایص مادرزادی و شرایط بد دیگر از جمله سرطان را افزایش دهند.

علاوه بر این تیم  تحقیقاتی دانشگاه ایندیانا و همچنین تیم تحقیقاتی دانشگاه واشنگتن یک آزمایش مشترک در اینباره انجام دادند به این نتیجه رسیدند که وجود داشتن ترکیبات سمی در شیر مادران می تواند به یک بحران گسترده و وسیع تبدیل شود.  نویسندگان این تحقیقات به گاردین گفتند که این یافته ها نگران کننده است.

اریکا شریدر ، مدیر علمی نهاد نآینده بدون عوارض سمی» نیز به روزنامه گاردین گفت: این مطالعه نشان می دهد که آلودگی PFAS  و وجود داشتن آن در شیر مادر متخص به ایالات متحده نیست و به طور کلی یک مسئله جهانی است. این مواد شیمیایی مضر باعث آلودگی مواد غذایی کامل می شود.

PFAS یا مواد پلی و فلوروآرکیل ، مواد شیمیایی ساخته شده توسط بشر هستند که از دهه 1940 در چندین صنعت در سراسر جهان از جمله ساخت لوازم آرایشی مورد استفاده قرار گرفته اند.

طبق گزارش های متعدد مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا  این مواد شیمیایی و مضر در همه جا وجود دارند ، از مواد آرایشی و بهداشتی گرفته تا لباس های ضد آب و محصولات مختلف نظیر روغن و چندین و چند محصول دیگر.

همچنین PFAS را می توان در ظروف الیافی و کاغذی هم یافت  که در مکان های زیادی استفاده می شود.

این تیم می گوید نمونه های مختلفی از شیرمادران بررسی شده است.

نمونه های اخذ شده از مادران شیرده برای 9 ترکیب زنجیره کوتاه و 30 ترکیب زنجیره بلند مورد آزمایش قرار گرفتند.

ترکیبات PFAS با زنجیره کوتاه خطر کمتری نسبت به ترکیبات زنجیره بلند خود دارند که می توانند روزها یا حتی ماه ها قبل از دفع کامل در بدن بمانند.

در کل  16 ترکیب شناسایی شد. برخی از آنها در حدود 4 درصد از نمونه ها و برخی دیگر نیز در حدود 100 درصد از نمونه ها یافت شدند.

در شیر این مادران سطوح مختلفی از مواد شیمیایی با غلظت های مختلف یافت شد.

مطالعات گذشته نشان داده است که این مواد شیمیایی می توانند با ایجاد اختلال در سیستم هورمون ، روی کودکان بزرگتر تأثیر بگذارند.

مواد شیمیایی PFAS مواد غذایی را آلوده می کنند. PFAS مواد شیمیایی ساخته شده توسط انسان است که به عنوان مواد دفع کننده روغن و آب و پوشش محصولات معمول شامل ظروف آشپزی ، فرش و منسوجات استفاده می شود.

این مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز با انتشار در محیط زیست تجزیه نمی شوند و با گذشت زمان همچنان تجمع می یابند.

مواد شیمیایی PFAS می توانند منابع آب آشامیدنی را در نزدیکی تأسیسات مورد استفاده مواد شیمیایی آلوده كنند.

آلودگی PFAS در آب در نزدیکی تأسیسات تولیدی و همچنین پایگاههای نظامی و تجهیزات آموزش اطفای حریق كه در آن از فوم حاوی PFAS استفاده می شود  شناسایی شده است.

آنها همچنین از طریق مواد بسته بندی مواد غذایی و خاک آلوده وارد مواد غذایی می شوند.

نتایج این گزارش در  مجله Environment Science and Technology منتشر شده است.

منبع: گاردین / مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها