اگر خرها وجود نداشتند تمدن و دنیای مدرن امروزی وجود نداشت. این مسئله برایتان باورپذیر نیست؟
کد خبر: ۱۳۱۴۵۵۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از daysoftheyear ، روز گذشته در تقویم بین المللی به عنوان روز جهانی خر تعیین شده بود. بسیاری از افراد به شوخی از این موضوع یاد کردند. اما واقعا چرا هشتم می هر سال باید روز جهانی خر باشد؟ شوخی با موضوع تعیین روز جهانی خر باعث می شود که اصلا فراموش کنیم که فلسفه تعیین این روز چیست. ما چرا در سال باید یک روز برای خر داشته باشیم؟

روز جهانی خر در واقع نشان احترام به یکی از ماندگارترین حیوانات در خانواده اسب است. در طول تاریخ و در سراسر جهان این حیوان در برخی از چالش برانگیزترین مناطق و بدترین شرایط آب و هوایی کار کرده است و این کار را با استقامت انجام داده است. جای تعجب نیست که موفقیت این جانوران تا حدودی به دلیل سرسختی آنها است و روز جهانی خر نیز آنها را به خاطر این ویژگی در کنار دیگر صفات شاید تحسین برانگیزشان یادآوری می کند.

اما یکی دیگر از ایده های تعیین روز جهانی خر تامل در موضوع حیوان آزاری است. متاسفانه در طول تاریخ همواره بدرفتاری زیادی با این حیوان بی آزار شده است. در واقع در روز جهانی خر یادآوری می شود که به آزار و اذیت به این حیوان باید پایان داده شود.

خر در واقع ترکیب دو گونه سومالیایی و نوبیا در هزاران سال پیش بوده است. شواهد موجود نشان می دهد که این جانور از چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح در کنار بشریت کار کرده است.  از آن زمان با رشد فرهنگ ها ، رشد و پیوند این حیوان در سرتاسر جهان صورت گرفت و جهان گسترش یافت و اکنون تقریباً در همه جا یافت می شود.

آنها همچنین مولدین قاطر هم هستند یعنی نژاد مشترک اسب و خر که منجر به نژادی با قدرت هر دو می شود.

راز بسیار شگفت آور این است که  بدون کمک خرها دنیای مدرن امروزی شاید شکل نمی گرفت. این حیوانات مقاوم  قبل از ظهور نیروی بخار یا برق ، انرژی محرک مورد نیاز برای تولید ثروت را در اختیار تمدن قرار می دادند. به همین دلیل بسیاری از مردم خرها را به همان اندازه نویسندگی ، سفالگری و متالورژی برای بشر اساسی و حیاتی می دانند.

این موجودات از کار سخت نمی ترسند. در واقع ، آنها کم و بیش این مفهوم را ابداع کردند. خرها پس از تسلیم سایر گونه ها ، گاری ها را می کشند ، آسیاب ها را می برند و بارها را کیلومترها حمل می کنند.

آرک نام دانشمندی است که برای نخستین بار ایده تعیین روز جهانی خر را داد. این دانشمند علوم زیستی این موضوع را ابتدا به صورت فیسبوکی مطرح کرد و سپس از سال 2018 روز جهانی خر وارد تقویم شد.

این اتفاق توجه گسترده ای را در رسانه ها جلب کرد.

خرها نقشی اساسی در تاریخ بشر داشته اند. آرک می گوید که آنها  یک منبع ژنتیکی گرانبها و یک هدیه عالی برای طبیعت  هستند.

این تعریف اغراق آمیز نیست اما  روز جهانی خر به ما یادآوری می کند که بخش بزرگی از موفقیت خود را در این کره خاکی مدیون این همسفران در کشتی فضایی زمین هستیم!

روش های زیادی وجود دارد که می توانید حمایت خود را از خرها در سراسر دنیا نشان دهید و وضعیت سلامتی آنها را بهبود ببخشید. بسیاری از آنها دائماً درد می کشند و نیاز به توجه سریع دارند. اغلب صاحبان آنها برای پرداخت هزینه دامپزشک خساست به خرج می دهند.

این حیوانات سخت ترین کارها را انجام می دهند اما شلاق می خورند و درد می کشند.

 در حال حاضر تعداد انگشت شماری از سازمان های غیرانتفاعی وجود دارد که در سراسر دنیا به سختی کار می کنند تا مراقبت های پزشکی از این حیوانات فراموش شده و بدسرپرست را ارائه دهند. این موسسات خیریه از پول اهدایی خود برای تأمین معالجه مورد نیاز خرها خود استفاده می کنند.

رها کردن خر مسئله مهم دیگری است که جان آنها را به خطر می اندازد. بسیاری از خرها به دلیل پیر بودن به حال خود رها می شوند که این موضوع درد عمیقی را به آنها وارد می کند. بله، واقعیت دارد، خرها می فهمند که رها شده اند و بابت این مسئله غصه می خورند.

خرها موجوداتی زیبا هستند ، اما از آنها غفلت می شود. روز جهانی این حیوان فرصتی است برای همه کسانی که به این حیوانات اهمیت می دهند. باور کنید یا نکنید تمدن مدرن و امروزی ما تا حد زیادی وابسته به خرهاست!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها