از همین رو رشد پلتفرمهای مختلف در این حوزه میتواند به صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان محصولات کمک کند تا ارتباطاتشان در بستری حرفهای شکل بگیرد و با داشتن اعتماد کافی و آشنایی با برندهای مختلف بتوانند خریدار و فروشنده مناسب خود را پیدا کنند.
راهاندازی فضایی کمهزینه و پر سود که بسیار سریعتر از فرآیندهای سنتی عرضه و تقاضا، بتواند برای شرکتها کاربرد داشته باشد ایده شکلگیری پلتفرمهای مختلفی در این حوزه بوده است.
شرکت «کسب و کار کاغذ آبی» از سال ۸۲، یعنی درست زمانی که هنوز حوزه تجارت الکترونیک در کشور ما بسیار جدید و ناشناخته بود محصول «ایکسب» را به عنوان اولین پلتفرم تجارت الکترونیک ارائه کرد که تا امروز تلاش کرده خدمات خوبی را در این زمینه ارائه دهد.
مهدی آقایی، مدیر عامل شرکت «کسبوکار کاغذ آبی» پیش از راهاندازی ایکسب با مجموعههایی همکاری میکرده که کارشان خرید و فروش تجهیزات مربوط به صنایع نفت و گاز بوده است، اما نیاز وجود بستری برای آشنایی و ارتباطات تجاری شرکتهای حوزه نفت و گاز را احساس کرده است. بنابراین تصمیم گرفته است تا پلتفرمی طراحی کند که بستر آشنایی و مذاکره و همکاری این گروهها با هم باشد و بهمرور توسعه یابد.
مدیرعامل ایکسب درباره چالشهای شکلگیری این مجموعه به جامجم میگوید: «اوایل راهاندازی سایت، به این دلیل که حوزه فعالیت ما در ایران بسیار نو بود هنوز رغبتی از سوی شرکت ها برای این نوع خرید و فروش وجود نداشت. آنها بیشتر تمایل داشتند با همان شیوه سنتی به تجارت ادامه دهند از طرفی زیرساختهای لازم برای این بستر خرید و فروش مجازی هنوز بهدرستی شکل نگرفته بود و ایرادهای فنی بسیاری در مسیر فعالیت ما وجود داشت. اما با گذشت زمان و تجربههای فراوانی که در این مسیر کسب کردیم، توانستیم خدمات متفاوت و کاملی را به کسبوکارها ارائه کنیم و صرفا بستری برای خرید و فروش نباشیم؛ بلکه در کنارش بتوانیم امکانات و ویژگیهای متنوعی را برای مشاغل فراهم کنیم.»
چالشهای ناهموار تجارت جدید
مدیرعامل ایکسب در خصوص چالشهای تجارت الکترونیک در کشور میگوید: «در حوزه حملونقل ما در حال همکاری با «تیپاکس» هستیم. ولی به دلیل نبود زیرساختهای لازم برای این بخش، همچنان با مسائل و مشکلات زیادی دستوپنجه نرم میکنیم. در تمام این سالها گاهی نبود توان فنی لازم برای اجراکردن نیازهای بخش تجارت الکترونیک و گاهی عدم همکاریها و حمایتهای دولت باعث شده مسیر دستیابی به ایدههایمان طولانی و دشوار شود. در حال حاضر از شرکتها و گروههایی که توانمندی لازم در حوزه حملونقل و هماهنگیهای مجازی این بخش را دارند دعوت میکنیم برای همکاری به ما بپیوندند.
مهدی آقایی درخصوص هدفهای این شرکت برای آینده میگوید: «وبسایت هایی مثل ایکسب با هدف کمک به شرکت های داخلی راه اندازی شده تا آنها بتوانند از ابزارهای مدرن استفاده کنند و بهتر و دقیقتر دیده شوند و در نهایت بعد از بهدستآوردن بازار داخلی به سمت تجارت در حوزه جهانی قدم بگذارند و بازارهای بیشتری را به دست بیاورند. از این روز انتظار داریم دولت بیشتر زمینه های مورد نیاز کار ما را فراهم کند تا بتوانیم به تجارت و صنعت کشور کمک کنیم.»
وی میافزاید: «در حال حاضر با وجود تمام چالشهایی که در این راه وجود دارد بیش از ۱۶ هزار محصول در ایکسب ثبت شده است و ما توانستهایم به ۳۹ هزار عضو حقیقی که در ایکسب فعالیت دارند خدمات ارائه بدهیم و حدود ۶۰ هزار بازدید در ماه داشته باشیم. علاوه بر این محصولاتی که در سايت ایکسب برای فروش به نمایش گذاشته شدهاند، این روزها بیش از یک میلیون بار در ماه در موتور جستوجوگر گوگل دیده میشوند. »
بازاریابی دیجیتال با هزینه پایین مدیرعامل ایکسب میگوید: «با توجه به این که شرکتها و کسبوکارهای کوچک معمولا توانایی تبلیغات محیطی گسترده و بازاریابی پرهزینه ندارند به این فکر افتادیم که زمینهای برای دیده شدنشان را فراهم کنیم. ایکسب میتواند به عنوان یک پلتفرم در این زمینه با بازدید بالا و سئوی خوب، محصولات شرکتها را در دسترس دیگران قرار دهد.
اعتبار سنجی شرکتهای معرفیشده
زمانی که بحث معرفی خدمات و محصول شرکتهای مختلف به میان میآید، موضوع اعتبارسنجی آنها نیز اهمیت زیادی پیدا میکند. در این زمینه ایکسب تلاش کرده روشهایی را برای ارزیابی و اعتبارسنجی شرکتها داشته باشد. بیشتر شرکتها در انجمنهای صنفی مختلفی عضو هستند و این عضویتها خود فرآیندی است که میتواند جلب اعتماد کند. ایکسب بستری را فراهم کرده که شرکتها بتوانند این عضویتها را در سایت اعلام و انجمنها آن را تایید کنند. به این ترتیب مخاطب و خریدار میتوانند ببینند کدام شرکت در چه انجمنهایی عضویت دارد و چه مجموعههایی آن را تایید کردهاند.
امکان پرداخت امانی برای تبادلات مالی شرکتها
در ایکسب نوعی درگاه پرداخت آنلاین در نظر گرفته شده که به شکل حساب امانی کار میکند و خریدار مبلغ را در آن واریز کرده و بعد از آن که فروشنده محصول را تحویل داد و خریدار رضایت خود را اعلام کرد، مبلغ به حساب فروشنده منتقل میشود. این کار با کمک بانک پاسارگاد تحت عنوان سامانه پرداخت امانی پاسارگاد (پاد) ارائه شدهاست. این فرآیند پرداخت هنوز در کشور ما بسیار نوپا است اما ایکسب با همکاری بانک پاسارگاد تلاش میکند آن را ارتقا دهد.
استعلام قیمت برای محصولات مختلف
شرکتها و کسبوکارها میتوانند درخواست استعلام قیمت برای هر کالایی که بخواهند را ثبت کنند و بدون این که اقدامی برای خرید و ارتباطگیری مستقیم با فروشندگان محصولات داشته باشند، از طریق ایکسب به قیمت محصول مورد نظر که از سوی شرکتهای حاضر در سایت ارائه شده دست پیدا کنند.
یکی از روشهای معرفی خدمات و محصولات کسب و کارها، تولید محتوا با هدف ترغیب مشتریان و دیده شدن در فضای مجازی است. ایکسب از طریق مجله اینترنتی، این فرصت را برای شرکتهای عضو فراهم آورده تا بتوانند اخبار فعالیتهای خود را در قالب خبر، مقاله و گزارش به مخاطبان خود ارائه کنند.
خرید و فروش عمده
تجارت الکترونیک به شیوه بنگاه به بنگاه (B۲B) در کشور ما هنوز در ابتدای راه است و آنچه شرکتهای داخلی را از رقبای خارجی خود متمایز کرده، عدم آشنایی به ابزارهای خرید و فروش عمده و استفاده از روشهای سنتی پرهزینه است که قدرت رقابت تولیدکنندگان ایرانی را در برابر رقبای بین المللی در بازار کم میکند.
ایکسب در طول این سالها تلاش کرده تا با فراهم آوردن زمینه مناسب برای خریدوفروش عمده در بستر اینترنت، راه را برای تولیدکنندگان داخلی هموار سازد. اکنون شرکتها میتوانند با استفاده از خدمات فروشگاه اینترنتی ایکسب، کالاهای خود را بهصورت عمده در اختیار مشتریان قرار دهند.
دسترسی به بازار جهانی
هم اکنون صدها شرکت از سراسر جهان عضو ایکسب هستند و روزانه به این تعداد افزوده میشود. شرکتهای داخلی میتوانند علاوه بر استفاده از خدمات این شرکتها، محصولات و خدمات خود را به زبان انگلیسی به آنها معرفی کنند.
مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد