کارشناسان شرکت « مهندسی متین رایانه آریان» نرم‌افزار جامع مدیریت پروژه و منابع انسانی را برای خدمات‌دهی به سازمان‏ها و ادارات ارائه کرده‌اند

پانچ کارت‌، راهکار مدیریت دقیق شرکت شما

موسسه آموزش‌های فنی و تخصصی «پیشگامان اَبدال صنعت»، ضمن تربیت نیروهای متخصص در حوزه برنامه‌نویسی، استخدام آنها را نیز ضمانت کرده است

آموزش و استخدام از مسیر بوت‌ کمپ برنامه‌ نویسی

برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، پیدا کردن شغل مناسب و استخدام از اصلی‌ترین دغدغه‌هاست. فرآیندی که همیشه از آن به‌عنوان «دور باطل کاریابی» یاد می‌شود؛ دانشجویی که تحصیلات آکادمیک را به پایان رسانده و می‌خواهد وارد بازار کار شود، در همان آغاز کار برای استخدام از او سابقه شغلی می‌خواهند.
کد خبر: ۱۳۰۹۴۷۱

وقتی هم نتواند مشغول کار شود، طبیعتا هرگز موفق به فراهم‌کردن شرط سابقه کار نخواهد شد! بر همین اساس مدتی است در کشور موسسه‌هایی برای تربیت نیروی کار متخصص ایجاد شده‌اند که یکی از وعده‌های آنها به دانش‌پذیرانی که جذب می‌کنند، تضمین استخدام در موقعیت شغلی مناسب پس از اتمام دوره است.

موسسه آموزش‌های فنی و تخصصی «پیشگامان اَبدال صنعت» یکی از همین موسسات است که به‌طور تخصصی در زمینه برنامه‌ نویسی فعالیت می‌کند.

«پیشگامان اَبدال صنعت» که از سال 91 به‌شکل رسمی شروع به‌کار کرده است، از زیرمجموعه‌های هلدینگ «مَپصا» به‌شمار می‌رود که کار آن انجام فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه در حوزه بالادستی نفت و گاز است. این موسسه نیز فعالیتش را در همین زمینه آغاز کرد ولی به تدریج و متناسب با نیاز بازار کار کشور به نیروهای متخصص (به‌ویژه در رشته برنامه‌نویسی) در کنار فعالیت‌هایی که در زمینه نفت و گاز انجام می‌داد، از سال 97 سمت‌وسوی بخش عمده‌ای از فعالیت‌هایش به تربیت نیروهای انسانی متخصص در برنامه‌نویسی گرایش پیدا کرد.

از آموزش تا استخدام

مدیرعامل شرکت خلاق پیشگامان ابدال صنعت درباره فعالیت‌های این موسسه آموزشی به جام‌جم می‌گوید: «ما با مدل‌سازی از روی شرکت‌های غربی و بررسی کارهای گسترده‌ای که آنها در حوزه آموزش نیروی متخصص برنامه‌نویس انجام داده بودند، موفق به طراحی دوره‌هایی برای آموزش و استخدام نیروی انسانی مورد نیاز در صنعت فناوری اطلاعات (IT) شدیم. در این دوره‌های آموزشی که اسم آنها را «بوت‌کمپ برنامه‌نویسی» گذاشته‌ایم، دانش‌پذیران در بازه زمانی کوتاه، اطلاعات تئوری زیادی را با فشار و سرعت بالا دریافت می‌کنند. دانش‌پذیران در انتهای هرکدام از این بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی، پروژه‌هایی را به‌صورت فردی و گروهی انجام می‌دهند تا مهارت‌های عملی را نیز به‌دست بیاورند.» نوید شریفی می‌افزاید: «ما درنهایت مطمئن می‌شویم دانش‌پذیرانی که از موسسه ما فارغ‌التحصیل می‌شوند، آمادگی لازم برای ورود به بازار کسب‌وکار را خواهند داشت. البته ما فرآیند استخدام فارغ‌التحصیلان‌مان را تضمین می‌کنیم و گواه آن هم مدل درآمدی است که برای موسسه تعریف کرده‌ایم. به‌این صورت که دانش‌پذیر 30درصد از هزینه هر دوره را در سه ماه ابتدایی آن پرداخت می‌کند و 70درصد بقیه آن را نیز پس از استخدام و با توجه به حقوقی که دریافت خواهد کرد می‌پردازد.» وی در ادامه می‌گوید: «موسسه پیشگامان ابدال‌صنعت اولین مجموعه آموزشی در کشور است که این مدل خاص از بوت‌کمپ‌های آموزشی را به‌صورت متمرکز و با تضمین استخدام برگزار می‌کند. ما از ابتدا تا کنون بیش از 140 نفر را آموزش داده‌ایم و با توجه به نرخ استخدام 70درصدی که در دو سال اخیر داشته‌ایم، تقریبا بیش از 100 نفر از آنها با موفقیت وارد بازار کار برنامه‌نویسی شده‌اند.»

شریفی می‌افزاید: «در سیستم آموزشی ما شرکت‌های مختلف هم می‌توانند متقاضی برگزاری دوره باشند یا برای جذب نیروهای برنامه‌نویس متخصص درخواست بدهند. ما تا به حال دو تجربه درخواست برای طراحی کمپ‌های تخصصی داشته‌ایم که یکی از آنها در مراحل پایانی قرار دارد و دیگری را اوایل سال آینده اجرا خواهیم کرد. در این نوع از کمپ‌هایی که به‌طور اختصاصی طراحی و اجرا می‌شود، معمولا شرکت‌ها تمام هزینه‌های دوره را پرداخت می‌کنند و تنها هدف‌شان افزایش بهره‌وری از طریق ارتقای سطح کیفی نیروهایشان است.»

ویژگی‌ های «بوت‌ کمپ‌ های برنامه‌ نویسی»

بنیانگذار موسسه پیشگامان ابدال صنعت، در خصوص مشخصات و ویژگی‌هایی که هرکدام از بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی دارد، می‌گوید: «در بوت‌کمپ‌های تخصصی ما به‌‎طور پیش‌فرض سه زبان رایج در برنامه‌نویسی یعنی زبان‌های «ری‌اکت جِی‌اِس» (React JS)، «جاوا» (Java) و «پایتون» (Python) آموزش داده می‌شود. البته هر زبان برنامه‌نویسی دیگری هم که شرکت‌ها برای بوت‌کمپ‌های اختصاصی خودشان مد نظر داشته باشند، از طرف ما قابل ارائه است.»

شریفی در ادامه می‌گوید: «هرکدام از بوت‌کمپ‌های ما شامل 200 ساعت آموزش تئوری، به‌همراه پروژه‌های فردی و گروهی است. در خلال آموزش‌های تئوری سعی می‌شود برخی از مهارت‌های فردی نیز به دانش‌پذیران منتقل شوند تا به‌کمک این مهارت‌ها بتوانند رزومه کاری خودشان را تقویت کنند و یا در جلسات مصاحبه شغلی عملکرد بهتری داشته باشند. همچنین با آموزش برخی از مهارت‌های ارتباطی، امیدواریم در آینده برای سازمان مطبوعشان نیروی حرفه‌ای‌تر و کارآمدتری باشند. لازم به‌ذکر است که در هر بوت‌کمپ، معمولا 12 تا 15دانش‌پذیر شرکت می‌کنند. تجربه نشان داده است که برای انتقال عمیق‌تر و موثرتر مفاهیم و سرفصل‌های آموزشی، استاد باید بتواند بر روی تک‌تک دانش‌پذیران تمرکز کند و اگر تعداد آنها در هر دوره بیشتر از 15 نفر شود، کیفیت آموزشی به‌شدت افت خواهد کرد. همچنین برگزاری بوت‌کمپ‌ها به‌هر دو شکل حضوری و آنلاین امکان‌پذیر است، اما از دوره‌های آنلاین بیشتر برای برگزاری کلاس‌های آمادگی پیش از کمپ استفاده می‌شود. اگر یک دوره کامل بوت‌کمپ را به‌صورت آنلاین برگزار کنیم، درنهایت برای بخش انجام پروژه‌های گروهی، دانش‌پذیر باید به‌طور فیزیکی در کلاس حضور یابد؛ بنابراین صرفا آنلاین برگزارکردن بخش تئوری بوت‌کمپ‌ها خیلی منطقی به‌نظر نمی‌رسد.»

او درباره نحوه گزینش و عوامل مؤثر در انتخاب استادان و مربیان این موسسه می‌گوید: «هر بوت‌کمپی که برگزار می‌شود در بخش تدریس، از یک استاد، یک مربی و یک مدرس مهارت‌های نرم بهره می‌گیرد؛ در این مدل آموزشی، مربی بیشتر نقش دستیار را دارد و در انجام برخی از امور به استاد اصلی کمک می‌کند. همچنین مدرس مهارت‌های نرم نیز به‌صورت ثابت در تمام بوت‌کمپ‌ها حضور دارد.»

این کارآفرین می‌افزاید: «به‌دلیل این که مهارت از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که برای ورود به بازار کار مورد نیاز است، در انتخاب استادان هم تلاش کرده‌ایم با کسانی همکاری داشته باشیم که علاوه بر علاقه‌ای که به تدریس دارند، خودشان از مهارت‌های تجربی بالایی برخوردار باشند.

مربیان موسسه ما همه در زمینه‌های مشابه مشغول به‌کار هستند و به‌عنوان مدیر پروژه یا مدیر فنی یا در هر منصبی مرتبط با برنامه‌نویسی فعالیت می‌کنند؛ درنتیجه آموزشی که ارائه می‌دهند را می‌توان آموزش مهارت‌محور نامید. این مدل آموزشی بر نیازهای روز بازار کار منطبق است و علاوه بر آن، می‌تواند مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی مورد نیاز برای کار گروهی را نیز به دانش‌پذیران منتقل کند.»

نگاهی به آینده این بوت‌ کمپ‌ ها

مدیرعامل پیشگامان ابدال صنعت، در خصوص برنامه‌ریزی‌هایی که برای آینده این موسسه انجام شده است، می‌گوید: «یکی از برنامه‌های ما برای سال آتی، برگزاری بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی در شهرها و استان‌هایی به‌غیر از تهران است؛ ما تاکنون بوت‌کمپ‌ها را فقط در تهران برگزار کرده‌ایم، ولی قصد داریم به‌عنوان اولین مرحله از طرح توسعه‌ای بوت‌کمپ‌ها، دوره‌هایی را در استان‌هایی که در حوزه برنامه نویسی نیاز بیشتری دارند، برگزار کنیم.»

آموزش و استخدام از مسیر بوت‌ کمپ برنامه‌ نویسی

شریفی با اشاره به بخش دیگری از اهداف موسسه پیشگامان ابدال صنعت، در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «با تجربه‌ای که تاکنون در زمینه تربیت نیروی انسانی کسب کرده‌ایم و همچنین براساس تحقیقات و بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم، متوجه شدیم برای حصول بهترین نتیجه لازم است آموزش را از سنین پایین و دوران دانش‌آموزی آغاز کنیم. به‌همین دلیل دوره‌هایی مختص رده سنی 7 تا 12 سال و همچنین 12 تا 17 سال، طراحی کرده‌ایم و به‌صورت آزمایشی مشغول به برگزاری آنها هستیم. معتقدیم به این شیوه در گام اول نوجوان خودش متوجه می‌شود اصلا به حوزه برنامه‌نویسی علاقه‌مند است یا خیر. علاوه بر این، براساس برنامه‌ای که ما طراحی کرده‌ایم تقریبا هم‌زمان با اتمام دوره دبیرستان، نوجوان با مفاهیم اولیه برنامه‌نویسی آشنا شده و حتی به یکی دو زبان برنامه‌نویسی نیز تا حدودی تسلط پیدا کرده است. در این مرحله دانش‌پذیر می‌تواند بین ورود به دانشگاه یا ورود به بوت‌کمپ‌های ما و ادامه مهارت‌آموزی در حوزه برنامه‌نویسی، یک مسیر را برای آینده خود انتخاب کند. تا به‌حال افرادی را داشته‌ایم که تخصص‌یافتن در برنامه‌نویسی و ورود به بازار کار را به چهار سال تحصیلات دانشگاهی، ترجیح داده‌اند.»

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها