داستان راکی مارسیانو، تنها فوق‌سنگین بدون شکست دنیای بوکس

سنگین‌ترین مشت تاریخ

نام راکی دربوکس برای همه یادآور سری فیلم‌های راکی است؛ مجموعه‌ای خاطره‌انگیز و پرمخاطب پیرامون زندگی و مسابقات بوکسوری به نام راکی بالبوآ برای آن‌که بگوید با تلاش زیاد و امید، می‌توان از دل شکست به لذت پیروزی رسید.
کد خبر: ۱۳۰۶۷۲۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، اما ۲۰ سال قبل از آن‌که جان جی آویلدسون، در سال ۱۹۷۶ به عنوان کارگردان فیلم راکی، برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی شود، دنیای حرفه‌ای بوکس قهرمانی به نام «راکی مارسیانو» داشت که بدون حتی یک شکست، ۵ سال متوالی قهرمان سنگین وزن بوکس دنیا شد. برخلاف سیلوستر استالونه، بازیگر نقش راکی که در مقابل دوربین‌های هالیوود بارها شکست خورد، راکی مارسیانو هرگز طعم شکست را نچشید تا تنها بوکسور سنگین وزن تاریخ لقب بگیرد که بدون شکست اعلام بازنشستگی می‌کند.

روکو فرانسیس مارکه‌جیانو که پدر و مادری ایتالیایی داشت روز اول سپتامبر ۱۹۲۳ ‌در جنوب براکتون در ایالت ماساچوست آمریکا به دنیا آمد و در ۲۵‌سالگی، نخستین مبارزه رسمی خود را در مسابقات بوکس حرفه‌ای با پیروزی پشت سر گذاشت. مارکه‌جیانو هر ۱۶‌مبارزه نخست خودش را برد؛ آن‌هم در شرایطی که هیچ یک از مبارزه‌ها به راند ششم کشیده نشد و در ۹ مبارزه، حریف در همان راند نخست ناک‌اوت شد. از آن به بعد برای این‌که گوینده سالن، برای تلفظ نام او دچار مشکل نشود، مارکه‌جیانو نام خود را به مارسیانو تغییر داد؛ راکی مارسیانو.

 آقای ناک‌اوت

مارسیانو تا قبل از سال ۱۹۵۰ در ۹ مبارزه دیگر هم به پیروزی رسید تا با ۲۵ برد متوالی وارد نیمه دوم قرن بیستم شود. در این ۲۵ مبارزه، ۲۳ بار حریفان مقابل مارسیانو ناک‌اوت شدند!

مبارزه بیست و ششم راکی مارسیانو در روز ۲۴مارس ۱۹۵۰، سومین مبارزه این بوکسور بود که ۱۰ راند کامل به طول انجامید. حریف، رولاند لا استرازا نام داشت؛ کسی که تا قبل از آن مبارزه، مثل خود مارسیانو بی شکست بود و رکورد ۳۷ برد متوالی را در کارنامه‌اش داشت. لا استرازا بیش از هر بوکسور دیگری به پیروزی مقابل مارسیانو نزدیک شد، اما پس از ۱۰ راند مبارزه سنگین، درحالی که امتیازها کاملا برابر بود، با تصمیم داوران، دستان مارسیانو به عنوان فرد پیروز بالا رفت.

 برد پشت برد

مارسیانو بعد از آن، ۱۱‌مبارزه دیگر را هم با آمار جالب ۱۰‌ناک‌اوت به سود خود به پایان برد تا این‌که در روز ۲۶ اکتبر ۱۹۵۱ به جو لوئیس رسید. جو لوئیس، ملقب به بمب‌افکن قهوه‌ای، هنوز هم به عنوان یکی از بزرگترین بوکسورهای سنگین وزن تمام تاریخ شناخته می‌شود. او طی سال‌های ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۹ قهرمان جهان شد، تا طولانی‌‌ترین سلطه را بر بوکس سنگین وزن جهان داشته باشد. مبارزه با راکی مارسیانو برای جو لوئیس ۳۷‌ساله شصت و نهمین و آخرین مبارزه عمر ورزشی این بوکسور سرشناس به حساب می‌آمد. اگرچه مارسیانو تمایلی به آن مبارزه نداشت اما لوئیس گفته بود: «مارسیانو آخرین مرد روی کره زمین است که می‌خواهم با او بجنگم.»

خیلی‌ها نگران اتفاقات آن مسابقه بودند و دوست نداشتند شکست قهرمان ۱۳ دوره جهان را مقابل بوکسوری که هنوز یک عنوان جهانی ندارد، شاهد باشند. اما این اتفاق افتاد. جو لوئیس نه تنها شکست خورد که در راند هشتم ناک‌اوت شد. این سومین، آخرین و سنگین‌ترین شکست جو لوئیس در عمر ورزش حرفه‌ای او بود.

 اولین کمربند قهرمانی

مارسیانو با ۳۸‌برد متوالی بیش از هر زمان دیگر خود را به کسب عنوان جهانی نزدیک می‌دید. او ۴ حریف دیگر را هم ناک‌اوت کرد تا به مبارزه برای کسب عنوان قهرمانی جهان دعوت شود. حریف او جرسی جووالکات بود؛ کسی که یک سال قبل با کسب عنوان قهرمانی در ۳۷‌سالگی، لقب مسن‌ترین قهرمان فوق‌سنگین دنیا را به خود اختصاص داده بود. همه نگاه‌ها به نبرد پنسیلوانیا در روز ۲۳ سپتامبر ۱۹۵۲ بود. آیا والکات از عنوان قهرمانی‌اش دفاع می‌کند؟ مبارزه با برتری والکات شروع شد. مارسیانو روی یکی از ضربات سنگین والکات نقش بر زمین شد و چیزی نمانده بود در همان راند اول ناک‌اوت شود. این اولین‌بار بود که مارسیانو در رینگ بوکس سقوط می‌کرد. با این حال بلند شد و دوازده راند دیگر جنگید. آن زمان مسابقه برای کسب عنوان قهرمانی در ۱۵‌راند برگزار می‌شد و مارسیانو تاکنون تجربه حضور درچنین رقابت سنگینی نداشت، درحالی‌که والکات ۵‌بار در نبردهای ۱۵‌رانده مبارزه کرده بود. تقابل این دو به راند سیزدهم کشیده شد و والکات همچنان در امتیازات از مارسیانو پیش بود. تنها راه باقی مانده برای مارسیانو این بود که حریفش را ناک‌اوت کند؛ اتفاقی که در ثانیه ۴۳ راند ۱۳ افتاد. والکات با دو ضربه سنگین به طناب‌های کناری رینگ آویزان شد و بعد سقوط کرد.  شمارش شروع شد و مارسیانو با ضربه‌ای که گفته می‌شود یکی از سنگین‌ترین مشت‌های تاریخ بوکس بود و دقیقا روی فک والکات فرود آمد، عنوان قهرمانی جهان را به دست آورد.

 آخرین مبارزه

بعد از آن، راکی مارسیانو شش بار از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کرد و جز یک مسابقه با  ازارد چارلس که ۱۵ راند ادامه پیدا کرد، او سایر رقبا را با ناک‌اوت از رینگ مسابقه بیرون کرد. آخرین مبارزه او در ۲۱ سپتامبر ۱۹۵۵ با آرچی مور ۳۸‌ساله بود. در راند دوم، مارسیانو برای دومین‌بار در عمر دوران قهرمانی‌اش، با ضربه حریف نقش بر زمین شد و داور برای اعلام ناک‌اوت تا عدد ۴ شمرد اما او ایستاد و با بازیابی خود، در راند نهم توانست این حریف را هم ناک‌اوت کند.

مارسیانو در روز ۲۷ آوریل ۱۹۵۶، در حالی که فقط ۳۲ سال داشت، اعلام بازنشستگی کرد تا رکورد او با کسب ۴۹ پیروزی متوالی در رینگ بوکس، بدون حتی یک شکست، برای همیشه ماندگار شود. مارسیانو یک رکورد دست‌نیافتنی‌تر هم دارد و آن ناک‌اوت حریفان در ۸۸ درصد مبارزات است! او از مجموع ۴۹‌مبارزه‌اش، در ۴۳ مورد حریفان را ناک‌اوت کرد.

 سقوط تراژیک

مرگ گاهی اوقات، زمانی از راه می‌رسد، که هیچ‌کسی انتظارش را ندارد. برای این بوکسور بی‌شکست هم زمان مرگ، غیر‌منتظره بود.   ۳۱ آگوست سال ۱۹۶۹ (یک روز قبل از سالگرد تولد ۴۶ سالگی راکی مارسیانو) او در یک هواپیمای کوچک خصوصی قصد سفر به آیووا را داشت که به دلیل تاریکی و نامساعد بودن هوا، خلبان تصمیم می‌گیرد هواپیما را در یک فرودگاه کوچک در خارج از آیووا بنشاند که در فاصله ۳ کیلومتری از فرودگاه، در اثر خطای دید با درختی برخورد می‌کند و همه سرنشینان جان خود را از دست می‌دهند. ۵ سال پس از این حادثه تلخ، باربارا مارسیانو، همسر راکی مارسیانو در ۴۶‌سالگی به دلیل سرطان ریه درگذشت و در کنار راکی، در گورستانی در فلوریدا به خاک سپرده شد.

نبرد مجازی با  محمدعلی

راکی مارسیانو اواخر جولای ۱۹۶۹، در ساخت فیلمی با عنوان نبرد فوق‌العاده ‌مارسیانو و علی‌The Superfight: Marciano vs. Ali  شرکت کرد. این فیلم به صورت تصویربرداری اسپارینگ (حریف تمرینی) و تلفیق تصاویر از طریق کامپیوتر ساخته و سال ۱۹۷۰ در دو نسخه؛ یکی پیروزی مارسیانو راکی و دیگری پیروزی محمد‌علی کلی، منتشر شد. با این حال راکی مارسیانو خودش هرگز موفق نشد این فیلم را تماشا کند.

رضا پورعالی - گروه ورزش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها