ایران زیبادر یک قاب
فصل سوم مستند مسابقه «بومگرد» این روزها با نگاهی متفاوت به بومگردی‌های کشورمان مهمان مخاطبان قاب کوچک است

ایران زیبادر یک قاب

گفت‌وگو با مدیرکل صداوسیمای زنجان

تولید سریال شهید شهریاری در مراحل پایانی است

فروردین سال ۹۴ بود که سید محسن لطیفی در حکمی از سوی رئیس سازمان صدا‌و‌سیما به‌عنوان مدیرکل صدا‌و‌سیمای مرکز زنجان معرفی و «‌مرتضی صفری‌»‌، مدیرکل وقت زنجان نیز با حکم رئیس سازمان صدا‌و‌سیما، راهی آذربایجان‌شرقی شد.
کد خبر: ۱۳۰۵۵۷۲

لطیفی که چند سالی است در جایگاه مدیرکل صدا‌و‌سیمای مرکز زنجان فعالیت می‌کند، کارشناس ارشد مدیریت اجرایی است و از سال ۱۳۸۱ همکاری خود را با صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی به‌عنوان تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی آغاز و ده‌ها عنوان فیلم تلویزیونی، مستند و برنامه‌های ترکیبی را برای رسانه ملی تهیه کرده است.

وی پیش از این معاون سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی بوده است و مدیریت تولید سیما و مدیریت باشگاه خبرنگاران جوان آن مرکز نیز بخش دیگری از سوابق مدیریتی وی به‌شمار می‌رود.

لطیفی از ۱۹ فروردین‌ماه ۹۴ با حکم سه‌ساله جایگزین «علی نواداد» در صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌ شرقی شده بود. به سراغ او رفتیم تا در مورد شرایط صداوسیمای استان زنجان گفت‌وگویی داشته باشیم.

از برنامه‌های در دست تولید و اجرای مرکز بگویید؟

صدا‌و‌سیمای مرکز زنجان با توجه به نقش و جایگاه مهم و حساس خویش به توسعه کمی و کیفی منطبق با ضرورت‌های برنامه‌سازی برای طبقات و اقشار مختلف به تولید برنامه‌هایی دست زده که بنا به اقتضائات خاص زمانی و مکانی خلأ آن را احساس می‌کرده است. ما‌حصل این تلاش‌ها و احصاء خلأ‌ها، برنامه‌ریزی برای تولید آثار فاخر همچون تله‌فیلم، سریال، مستند، عروسکی و انیمیشن بوده است.

سریال شهید شهریاری، دانشمند هسته‌ای کشورمان از مهم‌ترین برنامه‌ها و پروژه‌های در دست تولید مرکز است که پس از دو سال تحقیق، نگارش و پیش‌تولید و تامین منابع هزینه‌ای، کلید خورده و تقریبا ۷۰ درصد تهیه و تولید سریال به انجام رسیده است.

تله‌فیلم سفر صفر‌علی که تهیه و از شبکه‌های یک سیما و شبکه شما پخش شده است‌، انیمیشن چیلله لر با هدف انعکاس آداب و رسوم فصل زمستان در حال تهیه است.

سریال ۳۰ قسمتی خانه آقاجان(با نام ترکی یاشاییش ماهنی سی) در دو فرمت ترکی و فارسی و مینی‌سریال «روزی روزگاری زنجان» به اتمام رسیده و در حال حاضر در نوبت پخش هستند.

سریال اکسیر با موضوع آسیب‌های اجتماعی و با محور قرار دادن مسگری از اهالی زنجان در ۱۸ قسمت ۴۰‌دقیقه‌ای تهیه شده و از شبکه سراسری شما نیز پخش شده است.

سریال طنز ۱۵ قسمتی دده‌مان با نگاهی به فرهنگ گردشگری و بومگردی و ایجاد بنگاه‌های اقتصادی تولید شده که ضمن پخش از مرکز زنجان در حال تبدیل شدن به تله‌فیلم برای پخش از شبکه‌های ملی است.

هدف‌گذاری برای معرفی دانشمندان و مشاهیر زنجان در قالب مستندهای پرتره از دیگر برنامه‌های در دست تهیه مرکز زنجان است. مستند‌هایی همچون «عالم عامل» با نگاهی به زندگی پرخیر و برکت آیت‌ا... شبیری‌زنجانی، «آقا سید‌محمد» با نگاهی به منش و سلوک آیت‌ا... سید‌محمد حسینی، «غزال غزل‌های ایران» در‌خصوص زندگانی و اشعار مرحوم حسین منزوی، پروفسور ثبوتی (چهره ماندگار کشوری)، پروفسور رمضانی از دانشمندان برتر جهان اسلام، پروفسور محمودی استاد برجسته ریاضی از این موارد است.

تهیه مستند از خاک تا خشت با نگاهی نو و جدید به گنبد سلطانیه به‌عنوان بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان، مستند فلز با محوریت (صنایع‌دستی ملیله، مس و چاقو)، مستند قلم‌تراش با هدف معرفی قلم‌تراش منحصر به‌فرد زنجانی، مستند گوسفند افشار با هدف معرفی نژاد انحصاری گوسفند چندقلوزای افشار در راستای اقتصاد مقاومتی، پلنگ طارم‌نشین و مجموعه مستندهای معرفی روستاهای نمونه گردشگری زنجان با هدف انعکاس زیبایی‌های تاریخی و طبیعی روستاهای گلابر، ولیدر، قروه، داش‌کسن و درسجین در حال تصویربرداری و تهیه است. با توجه به برگزاری کنگره ۳۵۳۵ شهید استان زنجان در سال ۱۴۰۰ ، صدا و سیمای مرکز زنجان تمهیدات ویژه‌ای برای این رویداد مهم در این شهر مد‌نظر دارد که تولید تله‌فیلم «تنهایی یوسف» با اقتباس از زندگی شهید یوسف قربانی از شهدای غواص زنجان، مستندهایی با موضوع دفاع مقدس و شهدای استان، برنامه‌های نمایشی مختلف، مسابقات و برنامه‌های ترکیبی بخشی از برنامه‌ریزی‌های مرکز است.

تولید سریال شهید شهریاری در مراحل پایانی است

در کنار کارهای فاخر و ویترینی در حوزه سیما، توجه به برنامه‌های روتین و روزانه از لحاظ گرافیک و هویت بصری که بیش از همه در برابر دیدگان مخاطبان استانی قرار دارد و توجه ویژه به دکور برنامه‌ها و رنگ و لعاب فرم‌های برنامه‌سازی در کنار پژوهش‌محور کردن محتواهای ارائه شده به مخاطبان به صورت ویژه در دستور کار مرکز است.

در حال حاضر مرکز زنجان با تعهد تولید سالانه ۳۶۵۰ ساعت برنامه در حوزه صدا و ۱۶۲۵ ساعت تعهد تولید در حوزه سیما و ۶۴۵ ساعت خبر جایگاه برتری در امر برنامه‌سازی رادیویی و تلویزیونی را دارد.

ارزیابی شما از کارکرد‌، تأثیر و میزان مخاطب شبکه اشراق چیست‌؟

یکی از مهم‌ترین اهداف و سیاست‌های شبکه استانی اشراق توجه ویژه به سلایق‌، نیازها و درخواست‌ های مخاطبان در حوزه‌های مختلف در راستای سیاست‌های سازمان بوده است. شبکه اشراق جزو شبکه‌های پرمخاطب بین شبکه‌های استانی بوده و با آگاهی کامل از این موضوع که سرمایه هر رسانه مخاطب آن است، تلاش دارد ضمن ایجاد رضایتمندی در میان مخاطبان خود، تأثیرگذاری مثبتی را در جامعه داشته باشد.

طبق آخرین نظرسنجی صورت گرفته در پاییز ۹۹‌، صداوسیمای مرکز زنجان توانسته با پژوهش‌محوری و آرایش جامع، نافذ و موثر رسانه‌ای در عرصه استانی در راستای جذب مخاطب، رضایت و اعتماد مردم گام بردارد.

سیمای مرکز زنجان در پاییز امسال توانسته از میزان مخاطب ۶۶ درصدی سنوات قبلی به مخاطب ۷۷ درصدی ارتقا پیدا کند و جزو شبکه‌های پربیننده مطرح شود.

مخاطب ۷۷ درصدی سیمای استانی، مخاطب ۸۳ درصدی خبر تلویزیونی، همچنین میزان رضایت ۶۹ درصدی از برنامه‌های سیما و رضایت ۸۲ درصدی از برنامه‌های صدا از‌جمله شاخص‌های رشد صداوسیمای استانی زنجان است.

رویکرد سرعت و صحت اطلاع‌رسانی همچنین موضعگیری درست و پوشش مسائل و مشکلات مردم به‌ویژه در بحث کرونا، مسائل اجتماعی و اقتصادی در بیشتر شدن میزان مخاطب اخبار استانی نقش داشته و نشانه پوشش به‌موقع و موضعگیری درست رسانه استانی است.

چقدر از ظرفیت‌های بومی استان استفاده می‌کنید؟

تقریبا تمامی برنامه‌های صدا‌و‌سیما توسط نیروهای توانمند استان تهیه و تولید می‌شود؛ یعنی هر آنچه در تلویزیون استانی می‌بینیم یا در صدای رادیو زنجان می‌شنویم ماحصل و ساخت همکاران زنجانی است. برنامه‌های فاخر که شاید نیازمند توانایی بالایی از نظر هنری و تکنیکی است نیز توسط هنرمندان زنجانی تهیه می‌شود. تهیه‌کننده سریال فاخر شهید شهریاری‌ زنجانی است.

ارتباط‌ شما با قشر هنرمند چطور است؟

جواب این سؤال را باید از هنرمندان استان پرسید. ولی بنده از اوایل روزهای کاری‌ام در زنجان سعی کرده‌ام اصل تعامل و هم‌افزایی با هنرمندان استانی را رعایت کنم. حضور در جشنواره‌های تئاتر، برگزاری جلسات مختلف با هنرمندان‌، بازیگران و نویسندگان و بهره‌گیری از نقطه‌نظرات ایشان و دعوت به همکاری پروژه‌ای با ایشان و... در همین راستا بوده است. در این دو سال اخیر همواره تلاش شده در تولید آثار نمایشی از هنرمندان استان بهره‌گیری شود که سریال‌ها و کارهای نمایشی تولید شده موید این ادعاست.

تولید سریال شهید شهریاری در مراحل پایانی است

این سیاست باعث حضور پررنگ این عزیزان در قاب رسانه شده و ان شاءا... کارهای بیشتری را نیز از این عزیزان شاهد خواهیم بود.

در راستای حمایت از جوانان چه کارهایی انجام داده‌اید؟

از آنجا که مهم‌ترین عامل پیشرفت در هر جامعه‌ای نیروی انسانی آن است،‌ ما در رسانه بر این اصل مهم معتقدیم که نیروی محرکه و ظرفیت قابل استفاده در مسیر ترقی جامعه ما قشر جوان است و همواره تلاش کرده‌ایم در امر برنامه‌سازی به این موضوع مهم اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم. ما در شبکه اشراق برای قشر نوجوان و جوان برنامه‌های ثابت و روتین طراحی و اجرا کرده‌ایم که مورد اقبال این قشر قرار گرفته و همیشه جزو برنامه‌های برتر بین استان‌ها بوده و در جشنواره رسانه ملی نیز حائز رتبه‌های برتر شده است.

در مورد رویکردهای جدید صداوسیمای استان نیز توضیح دهید‌؟

صدا‌و‌سیما در جایگاه بزرگ‌ترین رسانه جمعی دیداری و شنیداری کشور با عنایت به گستردگی و ضریب نفوذ خود بر روندهای جریان‌ساز فرهنگی، اجتماعی و رویه های حاکم بر روابط جمعی تاثیر جامعی می‌گذارد. این وظیفه خطیر، نیازمند توان‌افزایی توسعه‌ای از سرمایه‌های انسانی تا منابع زیربنایی و تجهیزاتی است.

ارتقای سطح کیفی تولیدات علاوه بر کمیت رو به ازدیاد برنامه‌ها و تنوع موضوعات آن، هدفگذاری برای رسیدن به رسانه تعاملی و مخاطب‌محور با پیشرفت در عرصه‌های مجازی، طراحی محتوا و مهندسی پیام با رویکرد پژوهش‌محوری، دانش‌افزایی و ارائه اطلاعات به مخاطب، پند‌آموزی و عبرت‌آمیزی در برنامه‌ها، پربار کردن اوقات فراغت در عین تفریح و سرگرمی و واکاوی و تشریح مشکلات اجتماعی از مهم‌ترین اهداف برنامه‌های شاخص صدا و سیمای مرکز زنجان است.

این اهمیت بر کسی پوشیده نیست که سه اصل تکرار و استمرار پیام، در عین تدریجی بودن انتقال آن در کنار همسویی و انطباق با انگاره‌های فرهنگی، رمز مقبولیت و محبوبیت این نوع برنامه‌هاست که باعث تاثیر عمیق‌تر و گسترده‌تر و پردوام‌تر بر نگرش مخاطب می‌شود. یکی از رویکردهای جدید مرکز توجه ویژه به تولید برنامه‌های نمایشی با ویژگی‌های بومی و محلی است.

با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در‌خصوص اهمیت فضای مجازی، بهره‌گیری از نیروهای علاقه‌مند و متخصص و آگاه به سیاست‌های سازمان، همچنین الگو‌سازی و تولید محتوای فضای مجازی برای برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، ارتقای سواد رسانه‌ای و برند‌سازی از دیگر سیاست‌های برجسته صدا و سیمای مرکز زنجان است.

ماموریت فنی مراکز استان‌ها در حوزه سیگنال‌رسانی چیست و مرکز زنجان در چه وضعیتی قرار دارد؟

پویایی و نفوذ رسانه‌ها در جایگاه مهم‌ترین مرجع اعتماد‌سازی در عرصه اقناع افکار‌عمومی و اطلاع‌رسانی نیازمند زیرساخت‌های فناورانه و به‌روز در این عرصه است. از دیگر سو، افزایش سرعت تغییر افکار و اجتماعات مدنی به‌واسطه توسعه شبکه‌های ارتباطی مبتنی بر فضای مجازی توجه رسانه را به توسعه زیرساخت‌های فناوری در حوزه فضای مجازی دوچندان کرده است.از این‌رو ضمن حفظ ظرفیت‌های کلان فنی و مهندسی در بسترهای تولید و انتقال و انتشار زمینی و ماهواره‌ای و نیز توسعه همه‌جانبه در فضای مجازی، معاونت فنی مرکز زنجان به‌دنبال ایجاد چرخه برودکست دیجیتال و پخش اچ‌دی با ایجاد زنجیره پخش و انتقال و انتشار است.

از دیگر ماموریت‌های جدید مرکز در حوزه فنی، افزایش پوشش سیگنال‌رسانی دیجیتال است. با تکمیل پوشش دیجیتال در تمامی مناطق شهری و روستایی بیش از ۵۰ کانال تلویزیونی و رادیویی و رادیونما در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر در سطح استان بیش از ۱۱۵ ایستگاه وجود دارد که هشت ایستگاه آن مجهز به فرستنده پرقدرت و متوسط قدرت رادیویی و تلویزیونی و بقیه در حدود ۱۰۷ ایستگاه کم‌قدرت است.

ضمیمه قاب کوچک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها