وزیر بهداشت عنوان کرد؛

اولین مورد ویروس انگلیسی در ایران

سویه جهش یافته ویروس کرونا که 70 درصد قدرت انتقال بیشتری دارد ممکن است بر خلاف تصور خاستگاهی به غیر از انگلیس داشته باشد.
کد خبر: ۱۲۹۹۳۵۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از گاردین، بنابر گزارش ها سویه جهش یافته ای که هم اکنون در انگلیس افراد زیادی را درگیر خود کرده است در ماه اکتبر 2020 نخستین بار در آمریکا مشاهده شده است. همچنین بررسی دو میلیون مبتلا در آمریکا نشان می دهد آنها پیش از این به گونه جهش یافته کرونا مبتلا شده اند.

با اینکه سویه جدید ویروس کرونا قدرت انتقال بسیار بالایی دارد اما دانشمندان امیدوارند واکسن های تولیدی کنونی بتوانند در مقابل این نوع ویروس بسیار مقاوم باشند.

ویروس موسوم به کرونای انگلیسی توالی ژنی خاصی دارد که B117 نامیده می شود.

محققان تعیین توالی ژنوم را انجام دادند تا تأیید کنند که آیا نوع مشابه ویروس کرونا در نوع B117 که در بیماران کلرادو ، کالیفرنیا و فلوریدا یافت شده است ، همان نمونه ای است که در انگلیس در گردش است یا خیر. داده ها نشان داد که این نوع ویروس ممکن است در ایالات متحده در ماه های اخیر در سطوح غیرقابل شناسایی وجود داشته باشد.

اریک توپول ، رئیس انستیتوی تحقیقات ترجمه «اسکریپس» در لاجولا واقع در کالیفرنیا گفت: اصلا تعجب آور نخواهد بود که حداقل برخی از موارد B117 باشد.

 

تیم توپول نیز تأیید کرد که حداقل یک عفونت ویروس کرونا در کالیفرنیا ناشی از سویه جهش یافته است.

گونه جدید ویروس کرونا نخستین بار در سپتامبر کشف شده بود و در ماه دسامبر مسری بودن آن ثابت شد.

محققان انگلیسی که نمونه های مثبت را بررسی کردند ، متوجه سیگنال از دست رفته یکی از سه ژنی شدند که از تشخیص آنها در آزمایش PCR برای تأیید وجود ویروس استفاده می شود.

بعداً مشخص شد كه ترك ژن S باعث جهش در ژن رمزگذار پروتئين سنبله مي شود كه ويروس از آن براي آلوده كردن سلول هاي انسان استفاده مي كند.

کارشناسان انگلیسی تشخیص دادند که سویه جهش یافته می تواند از ماه سپتامبر در انگلیس در حال گردش باشد.

تحلیلگران آمریکایی در شرکت تحقیقاتی هلیکس مستقر در کالیفرنیا نیز در حدود 2 میلیون نمونه مثبت که این شرکت طی ماههای اخیر پردازش کرده است ، متوجه همان افت ژن S شدند.

افزایش میزان ترک ژن S در نمونه های جمع آوری شده از اوایل ماه اکتبر مشاهده شد.

تعداد بیشتری از همان ترک ژن S نیز در نمونه های جمع آوری شده در ماساچوست گزارش شده است ، هرچند مقامات بهداشتی در ایالت خلیج هنوز وجود نوع B117 را گزارش نکرده اند.

تاکنون شواهدی وجود ندارد که نشان دهد نوع جدید باعث بیماری جدی تری می شود یا کشنده تر است.

 

ویروس شناسان و متخصصان بهداشت عمومی معتقدند که واکسن های ساخته شده توسط شرکت هایی مانند آسترازنکا، فایزر و مدرنا همچنان در برابر نوع جدید ویروس کرونا موثر خواهد بود.

توپول به گاردین گفت که اگر برنامه واکسیناسیون به طور موثر اجرا شود ، نوع جدید نباید نگران کننده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها