روند افول آمریکا از سال‌های قبل شروع شد و طی چهار دهه گذشته سرعت بیشتری پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۲۸۴۹۴۳

بعد از فروپاشی شوروی و شتاب بیشتر حکومت آمریکا به سمت لیبرالیسم و‌ سرمایه‌داری بیشتر، برداشته‌شدن قوانین ضد‌انحصار، مقررات بانکی و ایجاد پیمان‌های تجاری که باعث خروج مشاغل از آمریکا شد و همچنین شروع جنگ‌های بی‌پایان بعد از حادثه 11 سپتامبر و عواملی دیگر همه دست به دست هم دادند تا سیر افولی آمریکا سرعت خیلی بیشتری پیدا کند.

ولیکن‌ بسیاری این واقعیت‌ها را نمی‌دیدند و باور نمی‌کردند و با وجود این‌که این حقایق برای کسانی از کارشناسان مشهود بود، اما بسیاری از نخبگان و دیگران کماکان تصور می‌کردند قدرت آمریکا بی‌پایان است و آمریکا کماکان و تا افق‌های دور هژمون جهان خواهد بوداما امروز شکاف در میان حاکمان آمریکا و جنگ بر هویت و فاصله طبقاتی بسیار زیاد و شکاف‌های نژادی که به‌وجود آمده برای بسیاری از کارشناسان و مردم که تاکنون واقعیت‌ها را نمی‌دیدند این حقیقت را آشکار کرد که آمریکا دیگر کشوری نیست که ما تابه حال تصور می‌کردیم که می‌تواند حاکمیت خود بر جهان را ادامه دهد البته در عین حال باید ببینیم در روزهای آتی چه اتفاقاتی خواهد افتاد و آیا روند تحولات در ایالات‌متحده همراه با آرامش است یا تنش اما روندها در آمریکا چه با تنش یا همراه با آرامش باشد در هر صورت بحران اقتصادی،‌ هویتی و سیاسی آمریکا بحرانی است که می‌ماند و به تدریج عمیق‌تر می‌شود و اگر بحران سیاسی ادامه پیدا کند این شرایط پیچیده‌تر نیز می‌شود و سرعت افول آمریکا شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت.

با توجه به بحث تحولاتی آمریکا، برخی به موضوع انتخاب ترامپ یا بایدن می‌پردازند و گمان می‌کنند با انتخاب هر کدام از این دو شرایط برای ایران متفاوت خواهد بود.

این در حالی است که آقای ترامپ و آقای بایدن فرق چندانی با هم ندارند. واقعیت این است که هم دموکرات‌‌ها و هم جمهوریخواهان جزو احزاب‌ راست‌گرای لیبرال سرمایه‌داری هستند و منافع آنها در تضاد با هم نیست و در سند امنیت ملی آمریکا که برای عموم منتشر می‌شود اهدافشان در خصوص ایران با هم مشابه است، اما در روش‌ها متفاوتند.

با این حال برخی دوستان که تصور می‌کنند انتخاب ترامپ، برای ایران بدتر است به این مساله فشار حداکثری اشاره می‌کنند که در دوره ترامپ شروع شد و همچنین برخی جنایت آمریکا علیه حاج قاسم را مورد اشاره قرار می‌دهند اما باید گفت که جنگ کثیف سوریه از دوره اوباما شروع شد و برخی از رزمندگان مدافع حرم ما در همین جنگ از سوی عوامل آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌شان مثل بن سلمان و مساعدت برخی همسایگان به شهادت رسیدند بنابراین فرقی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود ندارد. با این حال ترامپ نزد مردم ایران به خاطر صراحتش در ابراز خباثت و روش‌های زننده‌ای که در جنایت کردن در پیش گرفته، منفور است.

محمد مرندی - کارشناس روابط بین‌الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها