مادران در زمان بارداری بر جنین خود قرآن بخوانند

خواندن قرآن بر جنين چه آثار و فوايدي دارد؟

سرگرم کردن بچه ها در روزهای قرنطینه و خانه نشینی سخت است؟
کد خبر: ۱۲۸۰۵۶۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از چطور ، سرگرم کردن بچه ها در روزهای قرنطینه و خانه نشینی سخت است؟ به ستوه آمده‌اید و دیگر نمی‌دانید که با چه ترفندی، کوچولوها را در خانه نگه دارید؟ حق دارید. نگرانی بابت ویروس کرونا، نظافت و… از یک‌سو و نیاز به سرگرم‌ نگه‌داشتن کودکان از سوی دیگر باعث می‌شود حسابی گیج و سردرگم شوید. اما فقط غیرممکن، غیرممکن است. چون همیشه با کمی تلاش و تحقیق، امکان یافتن راهکارهای عالی و درجه‌یک وجود دارد. در این مقاله از راه‌های سرگرم کردن بچه ها در روزهای قرنطینه برایتان خواهیم گفت. هر وقت احساس کردید که خانه نشینی و اسارت قرنطینه به شما و کوچولوهایتان (شاید هم کوچولو‌یتان) فشار آورده است، یکی از این روش‌ها را امتحان کنید که ضرر نخواهید کرد.

سرگرم کردن بچه ها در خانه در روزهای قرنطینه و خانه‌نشینی

 برچسب‌بازی

کودکان عاشق برچسب‌ها هستند. دقت کرده‌اید که استفاده از برچسب‌ها با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف به‌عنوان جایزه، چقدر برایشان دوست‌داشتنی است؟ حالا زمان آن رسیده که از این شهرت و محبوبیت برچسب‌ها استفاده کنید و با تهیه انواع آنها شروع به ساخت کاردستی‌های مختلف با کودکتان کنید. مثلا می‌توانید برچسب حیوانات و گل‌ها را بخرید (آنلاین سفارش بدهید که نیازی به خروج از منزل نباشد) و روی تکه‌ای مقوا یا دفتری خالی، برچسب‌ها را کنار هم بچینید و با آنها داستان درست کنید.

مثلا داستان حیوانات جنگل را با کمک برچسب‌ها روی صفحه‌ای از دفتر یا مقوا طراحی کنید و بچسبانید. این فعالیت هم برای قوهٔ تخیل کودک مناسب و مطلوب است و هم می‌تواند ساعت‌ها او را سرگرم کند. داستان‌ساختن با برچسب‌ها یا هر فعالیت دیگری با آنها می‌تواند جذاب و دوست‌داشتنی باشد.

پازل‌سازی؛ یکی از راه های سرگرم کردن بچه ها در روزهای قرنطینه

پازل‌ساختن هم از آن کارهایی است که هم بچه‌ها را حسابی سرگرم می‌کند و هم بزرگ‌ترها را. پس با خرید پازلی با قطعات زیاد (مثلا ۵هزار تکه) می‌توانید یکی از بهترین وسایل سرگرم کردن بچه ها در روزهای قرنطینه را فراهم کنید. پازل هم سرگرم‌کننده است و هم توانایی حل مسئله را در کودکان بالا می‌برد.

ضمن اینکه بازی‌کردن با آن یا به‌عبارت بهتر، ساختنش طی روزهای متوالی، نه‌تنها کسل‌کننده نیست بلکه شیرین است و شوقی برای رسیدن به نتیجهٔ نهایی در کودک (و البته شما) به‌ وجود می‌آورد. البته اگر جای مناسبی برای پهن‌کردن بساط پازل نداشته‌ باشید، کمی به‌ دردسر خواهید افتاد. پس حواستان به این موضوع هم باشد.

کاردستی‌ساختن و نقاشی

شاید بگویید که کاردستی و نقاشی را که خودتان هم بلد بوده‌اید. درست است، اما باور کنید که چند عدد مدادرنگی، ماژیک و مقواهای رنگی برای کاردستی‌ درست کردن از آن معجزاتی هستند که انگار هیچ‌وقت تکراری نمی‌شوند و تا ابد هم می‌توانند کودکان را سرگرم کنند.

نقاشان معروف دنیا را شناسایی کنید و با معرفی آنها و سبک‌هایشان به کودکتان از او بخواهید که چیزی شبیه کارهای هنرمندان درست کند. این کار هم بار علمی دارد و هم سرگرم‌کننده است. خودتان هم با نقاشان و هنرمندان بزرگ دنیا بیشتر آشنا می‌شوید.

کتاب‌های کمک‌آموزشی

اگر فرزندتان در سنین مدرسه است، احتمالا یکی از دل‌مشغولی‌های عمدهٔ این روزهایتان، عقب‌ماندگی‌های درسی اوست. پس بهتر است کتاب‌های کمک‌آموزشی را دم دست بیاورید و با فرزندان‌تان، درس‌های قبلی او را تمرین کنید.

اگر کتاب‌ها توأم با شکل و رنگ و جذابیت‌های بصری باشند یا همراه‌شان فیلم‌های کمک‌آموزشی جذاب ارائه شود، کودک بیشتر علاقه‌مند به پیگیری تمرین‌ها می‌شود. در هر حال، درس خواندن را کنار نگذارید و اجازه ندهید که این وقفه (که حتما روزی به پایان می‌رسد) روی یادگیری و آموزش کودکتان اثر بگذارد.

انجام آزمایش‌های علمی؛ یکی از بهترین روش های سرگرم کردن بچه ها در روزهای قرنطینه

یکی از بهترین روش‌های سرگرم کردن بچه ها در روزهای قرنطینه و ماندن در خانه، انجام آزمایش‌های علمی با آنهاست. یعنی چه؟ یعنی اینکه آزمایش‌هایی ساده و جالب که انجام‌شان برای کودک آسان است، در نظر بگیرید و با همراهی او به نتیجه‌ای جالب برسید.

بسته‌هایی حاوی وسایل آموزشی و آزمایشی مخصوص کودکان هم در اسباب‌بازی‌فروشی‌ها یا فروشگاه های آنلاین وجود دارد؛ مثلا ظروف آزمایشی کوچک که حس دانشمندبودن را به کودک می‌دهند و… . با انجام آزمایش‌های ساده و علمی، هم کودک را سرگرم خواهید کرد و هم چیزی به او یاد می‌دهید.

نمایش بازی‌ کردن

نمایش‌هایی با هم‌فکری کودک بنویسید و شروع به بازی آنها کنید؛ مثلا داستان شنل‌قرمزی یا هر نمایش دیگری را با کودک مرور کنید؛ سپس با پوشیدن لباس‌های مخصوص نمایش ـ که از میان لباس‌های خودتان انتخاب می‌کنید ـ به اجرای نمایش مشغول شوید. سرگرمی جالب و بسیار مفرحی خواهد بود. طراحی‌ بازی‌های جذاب باعث می‌شود که ساعت‌ها سریع‌تر و اوقات خوش‌تر بگذرند.

آشپزی‌کردن

آشپزی کردن با کودک مزایای فوق‌العاده زیادی دارد. با این کار، فقط وقت نمی‌گذرانید بلکه به فرزند خود موضوعات زیادی یاد می‌دهید؛ مثلا او را با مواد غذایی آشنا می‌کنید و یا اندازه‌گیری را به او یاد می‌دهید: این تمرینی عالی برای ریاضیات است. توانایی کارکردن به‌شکل عملی هم ازجمله موارد دیگری است که در حین آشپزی‌کردن با کودک می‌توانید در نظر بگیرید.

با آشپزی‌کردن با کودک با یک تیر به چندین و چند نشانه شلیک می‌کنید: هم کودک سرگرم می‌شود هم شما، هم آموزش در کار است و هم تفریح و از همه مهم‌تر در آخر، غذا یا دسری متنوع را نوش‌جان خواهید کرد.

کتاب‌خواندن؛ یکی از راه های سرگرم کردن بچه ها در روزهای قرنطینه

کتاب‌خواندن در هر زمان و مکانی ناجی انسان‌ها بوده و هست. پس حالا هم که به‌اجبار در روزهایی سخت قرار گرفته‌ایم، نباید از کتاب و کتابخوانی دور شویم. کتاب‌خواندن به شکل‌های مختلفی باعث سرگرمی و یادگیری کودکان می‌شود.

مثلا سعی کنید که از کتاب‌ها و داستان‌های صوتی استفاده کنید یا بعد از کتاب‌خواندن از کودک بخواهید تا با همکاری شما، داستان کتاب را بازی کند. بعد از اینکه قصه تمام شد، سعی کنید که با همکاری کودک، داستان را تعریف و صدایتان را ضبط کنید. ایده جالب و مفرحی خواهد بود.


بازی با لگو و خانه‌سازی‌ها

استفاده از اسباب‌بازی‌هایی که امکان ساخت‌وساز با آنها وجود دارد هم ایدهٔ خوبی است؛ مثلا لگوها یا خانه‌سازی‌ها یعنی همان اسباب‌بازی‌های قطعه‌قطعه کوچک که امکان ساخت خانه، ماشین و… را فراهم می‌کنند نیز بسیار سرگرم‌کننده‌اند. بازی با این دست از اسباب‌بازی‌ها می‌تواند باعث ارتقای قدرت درک کودک شود و او را با دنیای مهندسی آشنا کند.

بازی‌های فکری و کارت‌های بازی

بازی های فکری ازجمله بازی‌هایی هستند که جان می‌دهند برای سرگرم کردن بچه ها در روزهای قرنطینه. شاید چند ماه پیش، فکرش را هم نمی‌کردید که بازی‌هایی مانند دبلنا (یا دَبرنا) چقدر در روزهای آینده به دردتان خواهند خورد.

بازی‌هایی که با کارت هستند و به شکل گروهی می‌توانید از آنها استفاده کنید، ضمن سرگرم‌کردن تمامی اعضای خانواده، باعث افزایش روحیه کودکان و والدین هم می‌شوند.

پس حواس‌تان به بازی‌های فکری هم باشد. این بازی‌ها هم فکر کودک و اعضای دیگر خانواده را به کار می‌اندازند و هم سرگرم‌کننده‌اند و همه را دور هم جمع می‌کنند. استفاده از شطرنج و بازی‌های سبک آن هم مفید و سرگرم‌کننده خواهند بود.

 حرکات موزون و رقص؛ روش متفاوت سرگرم کردن بچه ها در روزهای قرنطینه

این روزها که کاربرد فضای مجازی بسیار وسیع و گسترده شده است، به‌سادگی می‌توانید انواع کارها و فعالیت‌ها را از راه ویدئوهای آموزشی یاد بگیرید. اگر اهل رقص و حرکات موزون نیستید، سری به اینترنت بزنید و از محتواهای موجود در آن کمک بگیرید و گروه رقص خانوادگی‌تان را راه بیندازید. کنار هم رقصیدن و انجام حرکات موزون اعضای خانواده برای بچه‌ها بسیار سرگرم‌کننده و جذاب خواهد بود؛ ضمن اینکه ورزشی مناسب هم به شمار می‌رود.

 بازدید از موزه‌های مجازی

می‌دانستید که بسیاری از موزه‌های داخلی و خارجی روی وب‌سایت خود، امکان بازدید مجازی را فراهم کرده‌اند؟ یعنی با ورود به اینترنت و سایت موزه‌های معروف، می‌توانید بخش‌های مختلف موزه را به‌طور مجازی ببینید. جذاب نیست؟

به‌همراه کودکتان به بازدید از موزه‌های مختلف بروید و درباره بخش‌های گوناگون آنها اطلاعات کسب کنید. برای اینکه این کار مفرح باشد، لباس‌هایتان را هم عوض کنید و طوری رفتار کنید که انگار قرار است واقعا به موزه لوور پاریس یا هر موزهٔ دیگری سر بزنید. سعی کنید که با این کارها، شوروحال بازدیدی واقعی را در دل کودک زنده نگه دارید.

راه‌اندازی گروه موسیقی؛ روش جالب سرگرم کردن بچه ها در روزهای قرنطینه

در خانه‌تان کنسرت بگذارید و گروه موسیقی راه بیندازید. لازم نیست که سازهای مختلف در اختیارتان باشد. اگر هیچ سازی هم در منزل ندارید، هیچ ایرادی ندارد. با پشت در قابلمه، دو ملاقه، تعدادی ظرف و قاشق یا هر وسیله دیگری هم می‌توانید یک کنسرت خانوادگی اجرا کنید. مهم این است که خلاقیت‌تان را به کار بیندازید و شروع به درست‌کردن گروه موسیقی با کودک و بقیهٔ اعضای خانواده کنید.

باور کنید که این کار یکی از بهترین گزینه‌ها در میان سرگرم کردن بچه ها در روزهای قرنطینه است و می‌تواند خودتان را هم تا مدتی سرگرم کند. شعرهایی را به‌کمک کودک انتخاب کنید و باهم در گروه موسیقی‌تان، آنها را اجرا کنید. جالب می‌شود، نه؟

در آخر

سرگرم کردن بچه ها در روزهای قرنطینه کمی سخت است، اما اگر خلاقیت به خرج بدهید، حتما متوجه خواهید شد که روش‌های مختلفی برای ماندن در منزل و حفظ روحیه‌ای شاد وجود دارد. این روزهای کرونایی برای همه دشوار و سخت می‌گذرد. یادتان باشد که اگر نتوانیم اوضاع را به‌درستی مدیریت کنیم، کودکان از همهٔ ما بیشتر آسیب می‌بینند؛ پس با حفظ روحیه شاد، خود را سرحال و محیط خانه را دوست‌داشتنی و مفرح نگه دارید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها