اگر قصد دارید برای مدت چند روز نان ساندویچی ، لواش، بربری با انواع دیگر نان را در خانه نگهداری کنید باید این کار را به روش درست انجام بدهید تا نان تا حدامکان تازه بماند و از بیات شدن آن جلوگیری شود.
اگر قصد دارید برای مدت چند روز نان ساندویچی ، لواش، بربری با انواع دیگر نان را در خانه نگهداری کنید باید این کار را به روش درست انجام بدهید تا نان تا حدامکان تازه بماند و از بیات شدن آن جلوگیری شود.
کد خبر: ۱۲۸۰۱۰۶

چه کار کنیم که نان تازه بماند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دوات آنلاین، قرص‌های تازه‌ نان جزء اساسی بیشتر آشپزخانه‌ها هستند. من همیشه یک قرص نان برای صبحانه و برای ساندویچ کره و مربای آخر شب‌ام نگه می‌دارم. اگر نان زودتر از چیزی که باید بیات شود، انسان احساس خسران می‌کند. ما در اینجا آموزش‌هایی آورده‌ایم تا به کمک آن‌ها بتوانید نان را تازه نگه دارید و هرچه می‌شود مدت بیشتری از لذت تازگی آن بهره ببرید و برای ذخیره‌ طولانی‌مدت حفظش کنید.

 

همه‌ نان‌ها مثل هم پخته نمی‌شوند و طول عمرشان یکسان نیست. نان‌های نانوایی و نان‌های خانگی عمر کوتاه‌تری نسبت به نان‌های صنعتی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیدا می‌شوند دارند، چون از مواد نگهدارنده استفاده نمی‌کنند. بااین‌حال، نان‌هایی مثل بریوشه یا نان خالا مدت بیشتری طول می‌کشد تا بیات شوند.

 

دلیل بیات شدن نان چیست

نان بیات جوری است که انگار رطوبت‌اش را از دست داد، که تا حدودی هم همین‌طور است. بیات‌شدن نان نتیجه‌ی واکنش‌های شیمیایی داخل آن اتفاق می‌افتد. آردی که در بیشتر نان‌ها استفاده می‌شود حاوی مولکول‌هایی است که ساختاری کریستالی دارند، اما وقتی در فرایند آماده‌کردن نان، به آرد آب اضافه می‌کنند، این ساختار از بین می‌رود و آب به آرد جذب می‌شود. مولکول‌های سخت نشاسته تبدیل به ماده‌ای شبیه ژل می‌شوند و به نان بافت پف‌داری می‌دهند.

 

وقتی نان سرد می‌شود، آب از نشاسته بیرون می‌رود و به دیگر قسمت‌های نان می‌چسبد. چیزی که برای شما باقی می‌ماند مولکول‌های کریستال‌شده و سخت نشاسته است که به نان مزه‌ای خشک و ترد می‌دهد. برای همین است که حتی یخچال هم نمی‌تواند جلوی بیات‌شدن نان را بگیرد. درواقع، دمای پایین یخچال باعث می‌شود سرعت این فرایند زیاد هم بشود.

 

نکات مهم برای نگهداری نان

جام جم نوشت: از قرار دادن نان داغ در کیسه‌های پلاستیکی اجتناب کنید. پس از خرید نان سعی کنید آن را تا حد امکان خنک کرده و سپس در کیسه‌های پارچه‌ای قرار دهید. جالب است بدانید آخرین مرحله پخت نان، سرد کردن صحیح آن است. زمانی که نان روی شبکه فلزی مشبک قرار می‌گیرد، هوا از جهات مختلف اطراف نان گردش می‌کند. در صورتی که اگر نان را به صورت داغ در کیسه قرار دهید، بخار آب خارج شده روی سطح پلاستیک تغلیظ شده و باعث می‌شود پوسته برشته نان به یک پوسته مرطوب با بافت نامناسب تبدیل شود.

 

 

همچنین اگر بخواهید نان داغ را تکه‌تکه کنید، به دلیل این‌که مغز نان هنوز نرم است، نمی‌توانید برش‌های منظمی از آن تهیه کنید. پس اجازه دهید نان به طور کامل سرد شود. هم چنین این نان اگر با قطرات آب تغلیظ شده روی آن وارد فریزر شود، پس از خروج از انجماد بسیار مرطوب بوده و بافت و ساختار نان تا حد زیادی از دست می‌رود.

 

به یاد داشته باشید یخچال بدترین انتخاب برای نگهداری نان است و روند بیات شدن نان را تسریع می‌کند. اگر نان خریداری شده در عرض 2- 1 روز مصرف می‌شود، بهترین دما برای نگهداری آن دمای محیط است. برای این منظور نان را در کیسه‌های پارچه‌ای یا پلاستیکی یا در جعبه‌های مخصوص در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

 

در صورتی که نان در یخچال نگهداری شود، فرآیندی به نام رتروگراداسیون یا برگشت به عقب نشاسته رخ می‌دهد. در واقع در این فرآیند نشاسته‌ای که در حین پخت ژلاتینه شده و ساختار کریستالی خود را از دست داده، مجددا کریستالی می‌شود و آب محصور در ساختار خود را پس می‌دهد. این فرآیند سبب سفت شدن مغز نان می‌شود و از تردی پوسته نان می‌کاهد. پس اگر می‌خواهید از بیات شدن نان جلوگیری کنید، نگهداری در یخچال بدترین گزینه است، زیرا سرعت این فرآیند در یخچال بسیار بالاتر از دمای محیط است. همچنین تماس نان در طولانی‌مدت با هوای آزاد نیز اثری مشابه در بیات شدن نان دارد چرا که مقدار زیادی از آب نان از آن خارج می‌شود.

 

بهترین روش مصرف نان فریزری

تبیان نوشت: بهترین راه این است که نان را چند دقیقه پیش از مصرف از فریزر خارج کنید و اجازه بدهید یخ آن در دمای محیط آب شود.

 

راه دیگر این است که نان را روی بخار آب کتری یا سماور بگذارید.

 

قرار دادن نان برای مدت کوتاهی توی مایکروفر هم می‌ تواند راه مناسبی برای یخ‌ زدایی از آن باشد.

 

اما به هیچ‌ وجه به‌ شما پیشنهاد نمی ‌کنم که نان را برای باز شدن یخ آن، روی حرارت مستقیم اجاق قرار دهید؛ زیرا ترکیب‌ های سوختی و دوده ی ناشی از شعله ی گازی که هنگام گرم شدن به نان تان می‌ چسبند، می ‌توانند برای سلامت ‌تان مُضر و حتی سرطان ‌زا باشند.

 

روش نگهداری نان در یخچال

بهتر است که برای مدت کوتاه، نان را درون یک پارچه نخی و سپس آن را داخل یخچال بگذارید. این طوری، نان دیرتر کپک می ‌زند ولی یکی‌ دو روزه بیات می ‌شود.

 

اگر می‌ خواهید نان را بیشتر از 2 روز نگه دارید، باید آن را به اندازه ی وعده‌ های خوراکی ‌تان تقسیم کنید و بعد داخل فریزر بگذارید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها