تحقیقی جدید نشان می دهد آنتی بادی های سرماخوردگی عادی از ایجاد سندرمی التهابی در کودکان جلوگیری می کند که با ابتلا به بیماری کووید ۱۹ مرتبط است.
کد خبر: ۱۲۷۵۶۲۰

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، طبق یافته های یک تحقیق جدید، کودکانی که قبلا سرما خورده اند آنتی بادی های ویروس کرونا در بدن آنها وجود دارد و اجازه نمی دهد «سندرم التهابی چند سیستمی» ( MIS-C) مرتبط با کووید۱۹ در بدن آنان به وجود بیاید.

این بیماری نادر به دلیل عفونت ویروسSARS-CoV-۲ به وجود می آید که همان پاتوژن عامل ابتلا به کووید۱۹ نیز است.

هرچند تحقیقات نشان داده «سندرم التهابی چند سیستمی»در کودکان، با کووید ۱۹ و بیماری کاوازاکی متمایز است، اما هنوز مشخص نیست چرا حدود یک ماه پس از ابتلای برخی کودکان به ویروس کرونا، علائم این سندرم در بدن آنان مشاهده می شود. نشانگرهای این بیماری راش پوستی، تب، دل درد، سرفه و سردرد است.

در همین راستا محققان انستیتو کارولینسکا سوئد، طی پژوهشی کودکان سالم را با کودکان مبتلا به «سندرم التهابی چند سیستمی» و بیماری کاوازاکی مقایسه کردند.

بررسی و مقایسه تست خون ۱۳ بیمار «سندرم التهابی چند سیستمی»، ۲۸ بیمار کاوازاکی و کودکان سالم نشان داد، بدن کودکان مبتلا به «سندرم التهابی چند سیستمی» فاقد آنتی بادی علیه سرماخوردگی است. محققان معتقدند احتمالا آنتی بادی هایی که پس از سرماخوردگی در بدن کودکان تولید می شود، نقش مهمی در کنترل پیشرفت «سندروم التهابی چند سیستمی» دارد.

در این تحقیق آنها شواهد مربوط به آنتی ویروس کرونایHKU۱ و بتاکروناویروس۱ را بررسی کردند. هر دو ویروس کرونا به سرماخوردگی معمول منجر می شوند.

کودکانی که به «سندروم التهابی چند سیستمی» مبتلا بودند برخلاف مبتلایان به بیماری کاوازاکی و کووید۱۹، فاقد آنتی بادی هایی نسبت به کرونا ویروس های متوسط بودند.

پیتر برودین محقق ارشد این پژوهش می گوید: در حال حاضر هیچ راهی برای تایید این نظریه وجود ندارد که ایمنی ایجاد شده با آنتی بادی های سرما خوردگی معمولی در برابر «سندرم التهاب سیستمی» نیز کارآمد است. اما شواهدی برای تایید این امر وجود دارد.

نخست آنکه ایمنی در برابر ویروس کرونای سرماخوردگی عادی کوتاه مدت است و سندرم مذکور نیز بیشتر در نوجوانان رصد شده، از سوی دیگر طبق تحقیقات مبتلایان به «سندروم التهابی چند سیستمی» گروهی هستند که آنتی بادی سرماخوردگی معمولی در آنها وجود ندارد. این موارد نشان می دهد احتمالا آنتی بادی های تولید شده در زمان سرماخوردگی در جلوگیری از ابتلای کودکان به «سندرم التهاب سیستمی» کارآمد است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها