راه‌اندازی تجاری شبکه 5G نخستین بار در اوایل سال گذشته انجام شد. در آن مقطع زمانی صرفا اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار از فناوری 5G پشتیبانی می‌کردند.
کد خبر: ۱۲۷۵۰۳۳

به گزارش جام جم انلاین به نقل از آی تی رسان ، در اکثر مواقع این دستگاه‌ها با برچسب قیمتی بالغ بر 700 دلاری روانه بازار شدند. با این‌حال با ادامه روند توسعه فناوری 5G توسط تولیدکنندگان اکنون متوسط قیمت اسمارت‌فون‌های 5G در چین حدودا برابر با 464 دلار است. از زمان عرضه تراشه‌های 5G سری Dimensity شرکت مدیاتک شاهد برتری اسمارت‌فون‌های میان‌رده 5G در بازار هستیم. در حال حاضر برخی گوشی‌های 5G موجود در بازار با قیمت‌گذاری تقریبی 300 دلاری به فروش می‌رسند. اگرچه با وجود انتشار یک گزارش جدید به‌نظر می‌رسد که به‌زودی شاهد عرضه اسمارت‌فون‌های 5G حدودا 150 دلاری به بازار خواهیم بود.

 

بر اساس اظهارات یک خبرچین محبوب با شناسه 手机片达人@ در شبکه اجتماعی Weibo کمپانی‌های کوالکام و مدیاتک قصد دارند تا تراشه‌های 5G بسیار ارزان با قیمت‌گذاری کمتر از 20 دلار را عرضه نمایند. بر اساس اعلام گزارش تراشه 5G ارزانقیمت کوالکام دارای اسم رمز sm4350 است. بعلاوه با توجه به محتوای گزارش به‌نظر می‌رسد که تراشه کوالکام 3 قبل از چیپست ساخت مدیاتک عرضه خواهد شد. در حال حاضر تراشه‌های اسنپ‌دراگون 690 5G، اسنپ‌دراگون 768 5G و اسنپ‌دراگون 765 5G از جمله تراشه‌های پایین‌رده و میان‌رده کوالکام با قابلیت پشتیبانی از شبکه 5G به‌شمار می‌روند. در مقابل تراشه‌های Dimensity 820، Dimensity 800، Dimensity 800U و Dimensity 720 جزو تراشه‌های میان‌رده تا پایین‌رده مدیاتک با قابلیت پشتیبانی از فناوری 5G محسوب می‌شوند.

بر اساس گزارشات اخیر شرکت مدیاتک در نیمه دوم سال جاری 2 یا 3 تراشه 5G را عرضه خواهد کرد. بعلاوه این تولیدکننده تایوانی تراشه‌های سری Dimensity 600 را به بازار عرضه می‌کند. در حال حاضر برخی گزارشات موجود نشان می‌دهند که مدیاتک برای تراشه‌های سری Dimensity 600 سفارشات بزرگی را دریافت کرده است. تعداد زیادی از شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون پیش‌تر تائید کردند که هندست‌های خود مجهز به تراشه‌های مدیاتک را طی 6 ماهه دوم سال جاری عرضه خواهند کرد.

با کاهش قیمت تراشه‌های 5G بهای کلی اسمارت‌فون‌های 5G نیز کاهش خواهد یافت. بر اساس گزارش اخیر موسسه IDC بازار جهانی اسمارت‌فون در سال 2020 رشد سالیانه 9.5 درصدی را تجربه خواهد کرد. گزارش مذکور نشان می‌دهد که امسال حدودا 1.2 میلیارد دستگاه اسمارت‌فون در بازار به فروش خواهد رفت. بعلاوه داده‌های گردآوری شده توسط موسسه Statista نشان می‌دهند که میانگین قیمت گوشی‌های موبایل 5G در چین با افت قابل‌توجهی مواجه شده است. در 3 ماهه سوم سال 2019 میانگین قیمت گوشی‌های موبایل 5G در چین معادل 711 دلار بود. با این‌حال ظرف مدت کمتر از 1 سال اکنون متوسط قیمت اسمارت‌فون‌های 5G در این کشور به 464 دلار رسیده است. این پدیده اساسا از ترویج فراگیر اسمارت‌فون‌ها و تراشه‌های میان‌رده 5G ناشی می‌شود.

اطلاعات موسسه IDC نشان می‌دهند که تولیدکنندگان برتر اسمارت‌فون میزان فروش مدل‌های 4G خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده‌اند. با این‌حال امسال میزان تقاضای مشتریان برای گوشی‌های موبایل 5G بسیار پایین خواهد بود. با توجه به وجود مشکلات اقتصادی در بسیاری از مناطق جهان فرآیند توسعه شبکه 5G با سرعت بالا پیش نخواهد رفت. در این راستا کاهش هزینه سخت‌افزارهای 5G و تعرفه‌های خدماتی اپراتورهای 5G بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها