چرا لیگ نوزدهم عجیب ترین لیگ تاریخ است؟

پرسپولیس آتش زد 

لیگ نوزدهم به پایان خود نزدیک می شود، لیگی که از هر طرفی حساب کنید عجیب ترین لیگ تاریخ فوتبال ایران محسوب می شود.
کد خبر: ۱۲۷۱۸۸۷

به گزارش جام جم آنلاین ، لیگ نوزدهم انواع و اقسام اتفاقات را از سر خود گذراند. از جدایی های عجیب و جنجالی سرمربیان خارجی و سابق پرسپولیس و استقلال یعنی کالدرون و استراماچونی گرفته تا بلای وحشتناک ویروس کرونا که این لیگ را تا مرز تعطیلی پیش برد. در تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران و اصلا در تاریخ فوتبال ایران سابقه نداشته یک لیگ تا این اندازه با اما و اگرها و اتفاقات مختلفی روبرو باشد. اما به هر حال این لیگ کم کم به پایان خود نزدیک می شود. پرسپولیس هم بدون چون و چرا قهرمان این لیگ است. شاگردان سرمربی خوش شانس پرسپولیس یعنی یحیی گل محمدی در آستانه کسب چهارمین قهرمانی پشت سر هم خود هستند و می خواهند مقتدرانه ترین قهرمانی تاریخ خود را جشن بگیرند. پرسپولیس فقط یک امتیاز دیگر تا چهارمین قهرمانی پیاپی کم دارد.

پرسپولیس قرار است رکوردهای زیادی را بشکند. در تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران هیچ تیمی به این اندازه در آستانه شکستن رکوردهای تاریخی قرار نگرفته است. پرسپولیس تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران را اینگونه جابجا کرد؛ با شکستن نزدیک به  رکورد. این رکوردها چه چیزهایی هستند؟

 

*پرسپولیس اکنون با 59 امتیاز صدرنشین است و برای قهرمانی فقط یک امتیاز دیگر می خواهد. اما پرسپولیس یک چیز دیگر هم می خواهد؛ کسب عنوان پرامتیازترین قهرمان تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران. در تاریخ لیگ برتر این تیم های استقلال و سپاهان هستند که با 67 امتیاز بیشترین تعداد امتیاز را به عنوان یک قهرمان ثبت کرده اند. پرسپولیس هم بهترین رکوردش از لحاظ کسب امتیاز برای قهرمانی 66 امتیاز است که در لیگ شانزدهم به دست آورد. اکنون سرخ ها علاوه بر یک امتیاز برای قهرمانی هشت امتیاز دیگر هم از دیدارهای پیش رو می خواهند تا رکورد پرامتیازترین قهرمان تاریخ لیگ برتر را به دست بیاورند.

*پرسولیس در لیگ های شانزدهم و هفدهم چهار هفته مانده به پایان رقابت ها قهرمانی خود رامسجل کرد و اما اکنون می تواند این رکورد را بهبود ببخشد و در فاصله پنج هفته مانده به پایان لیگ قهرمانی را جشن بگیرند.

*پوکربازان. این لقب جدید سرخ هاست. آنها نخستین تیمی هستند که در تاریخ فوتبال ایران چهارمین قهرمانی پیاپی خود را به دست می آورند، رکوردی که به نظر نمی رسد به این زودی توسط تیم دیگری شکسته شود.

*آنها گل نمی خورند. سرخ ها در این فصل طبق روال فصل های گذشته بهترین خط دفاع لیگ را دراختیار داشتند و تا توانستند گل نخوردند. آنها تا اینجای لیگ فقط 11 گل خورده اند و اگر می خواهند رکورد آنها حفظ شود تا پایان لیگ یا گل نخورند یا نهایت یک گل دیگر دریافت کنند چرا که رکورد قبلی دست استقلال شفر است که دو فصل پیش فقط 13 گل در کل لیگ خورد.

*سرخ ها از لحاظ کسب برد نیز در لیگ برتر پیشتاز هستند. شاگردان یحیی گل محمدی 19 برد به دست آورنده اند یعنی بیشتر از هر برد دیگری.در لیگ شانزدهم پرسپولیس با برانکو 20 برد در کل لیگ به دست آورد، رکوردی که این فصل به احتمال فراوان شکسته می شود.

*پرسپولیس با دو مربی قهرمان لیگ می شود و این یک رکورد دیگراست. در تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران فقط یک بار سابقه داشته تیمی بتواند با تغییر مربی قهرمانی لیگ را هم جشن بگیرد و آن هم مربوط می شود به سال 86 که سایپا پس از کنار گذاشتن لورانت، علی دایی را که مهاجم تیمش هم بود به عنوان سرمربی انتخاب کند و تیم هم قهرمان شد. حالا پرسپولیس بعد از سایپای علی دایی به دومین تیمی تبدیل خواهد شد که با تغییر مربی قهرمان می شود.

*پرسپولیس قرار است با بیشترین اختلاف امتیازی قهرمان شود. تاکنون هیچگاه تیم قهرمان در لیگ ایران با 10 امتیاز اختلاف نسبت به نایب قهرمان فصل را به پایان نرسانده اما شاگردان گل محمدی فرصت این کار را دارند. در لیگ های شانزدهم و هفدهم، تیم برانکو با 9 امتیاز بیشتر از تیم دوم یعنی ذوب آهن و استقلال فصل را به پایان رساند و این در حالی بود که در طول فصل اختلاف را دو رقمی هم کرده بود. حالا تیم گل محمدی 15 امتیاز بیشتر از نزدیک ترین تعقیب کننده اش یعنی سپاهان دارد و باید دید آیا موفق به حفظ اختلاف دو رقمی خواهد شد یا نه؟

*پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر 5 بار قهرمان شده است. تیم های برانکو به ترتیب با 46، 48 و 36 گل (30 بازی) فصل را به پایان رساندند، تیم افشین قطبی 55 گل (34 بازی، 1.6 در هر بازی) و شاگردان علی پروین نیز 36 گل در 26 بازی زدند تا با میانگین 1.26 گل در هر بازی قهرمان شوند. پرسپولیس در این فصل 37 گل زده دارد و برای شکستن رکورد تیم برانکو باید 13 گل دیگر بزند اما برای عبور ازآمار تیم افشین قطبی کار سختی پیش رو دارد.

* پرسپولیس اکنون با 12 عنوان قهرمانی لیگ، پرافتخارترین تیم لیگ ایران محسوب می‌شود و با 5 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی، در لیگ برتر هم صدرنشین است اما با قهرمانی در لیگ نوزدهم، به بیشترین تعداد قهرمانی در لیگ برتر هم دست خواهد یافت. پیش از برانکو آن ها 9 قهرمانی لیگ و دو قهرمانی لیگ برتر داشتند اما حالا وضعیتی متفاوت پیش روی آنهاست. استقلال 8 قهرمانی در لیگ های سراسری دارد و سپاهان هم با 5 قهرمانی لیگ برتر خودنمایی می‌کند.

 

به نظر شما پرسپولیس در فصل جاری به کدام یک از این 9 رکورد خواهد رسید و همچنین چه رکوردهای دیگری را جابجا خواهد کرد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها