رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در گفتگو با جام جم آنلاین:

امیدوارم هیچ کشوری به برجام دچار نشود/ جزئیات تازه از انفجار تاسیسات اتمی نطنز

نماینده مجلس با بیان این که اگر نهادهای غیردولتی نبودند اوضاع کشور بدتر از این بود، اضافه کرد: برجام تجربه تلخی بود و امیدوارم برای هیچ ملتی اتفاق نیفتد.
کد خبر: ۱۲۷۱۱۵۲
فریدون عباسی نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در گفتگو با جام جم آنلاین درمورد گزارش آمانو در سال 2015 به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: در این گزارش ایران از حالت متهم بودن در مساله ابعاد احتمالی نظامی بیرون آمده و مجرم اعلام شده است. یعنی پرونده PMD  را  به  MD تبدیل کرده و محدودیت های گذاشته شده برای متهم نیست؛ برای مجرم شناخته شدن است.

فریدون عباسی برداشت غربی ها با اعمال محدودیت های مختلف برای ایران، پذیرش این مجرمیت در بقیه مسائل مورد مناقشه دانست و عنوان کرد: یعنی ایران محدودیت در بحث موشکی و خروج از عراق و سوریه و از حمایت نکردن از یمن را میپذیرد. اما از آنجایی که قوه عاقله کشور بر افراد لجوج غلبه کرد، باعث شد که دشمنان ما نتوانند در حوزه های دیگر، ایران را وادار به عقب نشینی کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: تجربه برجام مساله خوبی شد که مردم ما افرادی که وعده های توخالی میدهند را بهتر بشناسند. ولی این شناسایی و تجربه ای به قیمت 8 سال برگشت به عفب برای کشور تمام شد. یعنی در این 8 سال هیچ پیشرفت قابل ملاحظه ای نکردیم و اگر نهادهای غیردولتی نبودند که در حوزه اقتصاد یا در حوزه عمرانی و مسائل فرهنگی فعالیت کنند، مشکلات ما بسیار بیشتر از آن چیزی بود که الان داریم. ما باید قدر این تجربه را بدانیم و سکان اداره کشور به خصوص در دستگاه اجرایی را به افرادی که پیرو نظریات غیرمقاومتی هستند، ندهیم. برجام تجربه تلخی بود و امیدواریم برای هیچ ملتی از جمله ملت شریف ایران، چنین چیزی اتفاق نیفتد.
 
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی همچنین در خصوص حادثه نطنز اضافه کرد: این اتفاقات از نظر من عادی است و هر از گاهی اتفاق میفتد. ما در خیلی جاها هوشیار بودیم و جلوگیری کردیم. در برخی جاها هم ممکن به دلیل هجمه های زیاد، کنترل از دست نیروهای امنیتی ما خارج شود که قابل قبول است و میزان خطا بالا نیست.
وی این حادثه را بی تاثیر بر پیشرفت هسته ای عنوان کرد و اظهار کرد: پیشرفت هسته ای ما به این مسائل ربطی ندارد؛ ما پیشرفت ها را انجام داده ایم و مستندات آن نیز موجود است. ممکن است تعدادی قطعه و تجهیزات ضربه خورده باشد که قبلا هم دشمن از این کارها کرده تعدادی از سانتریفیوژها را از بین برده و یا تلاش کرده که از بین ببرد ولی ناموفق بوده است. خوشبختانه تلافات جانی نداشته و امکانات ویژه ای هم در آنجا قرار نداشته. این خسارات هم قابل جبران است و مشکلی برای کشور ایجاد نکرده است.
فریدون عباسی در پایان نقش رژیم صهیونیستی را اساسی دانست و بیان کرد: جاسوسهای آنها در کشور ما نفوذ دارند. کشور ما کشور آزادی است و افراد مختلف آزادانه در آن رفت و آمد میکنند و معاندین کشور نیز با آنها همکاری میکنند و از آن ها پول میگیرند. به دلیل این که ظاهرشان مانند ایرانی هاست، کسی متوجه حضور آنها در کشور نمیشود. کشور ما مانند اسرائیل پادگانی اداره نمیشود و مردم آزادانه رفت و آمد میکنند. کشور ما میتواند از این جنبه اسیب پذیر باشد ولی نیروهای امنیتی خوب کار میکنند؛ اما در این میان ممکن است خطاهایی هم وجود داشته باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها