با شروع فصل گرما، دغدغه افزایش مصرف و احتمال وجود خاموشی در کشور جان گرفته است. همین موضوع نیز موجب شده که وزیر نیرو وعده پاداش نقدی را به مشترکان بدهد تا شاید از این طریق بتوان مانع از تکرار خاموشی‌های تابستان سال ۱۳۹۷ شد.
کد خبر: ۱۲۶۸۲۷۹

به‌گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، افزایش اوج بار گرما در سال ۱۳۹۸ نسبت به ۱۳۹۷ یک درصد بود، اما براساس آخرین گزارش‌ها در ۱۲ خرداد سال جاری نسبت به سال قبل ۲۳ درصد افزایش بار مصرفی برق داشته‌ایم که همین موضوع موجب نگرانی مسوولان کشور از جمله وزیر نیرو شده است.

در واقع روند افزایشی موج گرما در هفته جاری و استفاده هر چه بیشتر از سیستم های سرمایشی موجب شده است که اوج بار در روزهای گذشته از مرز ۵۳ هزار مگاوات عبور کند و این در حالی است که در زمان اوج مصرف سال گذشته مصرف برق کشور به ۵۷ هزار و ۶۸۱ مگاوات رسید.

طبق برآوردهای صورت گرفته اگر مصرف فعلی ادامه یابد امسال این رقم به ۶۰ هزارمگاوات می‌رسد. اکنون نیز در حالی که رشد مصرف جهانی مصرف برق به دلیل کرونا کاهش پیدا کرده، در ایران به میزان ۱۲.۸ درصد افزایش یافته است.

تابستان سختی پیش رو داریم

چندی پیش محسن طرز طلب، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با تاکید بر اینکه شیوع ویروس کرونا تابستان سختی را برای تامین برق پیش‌روی ما قرار داده است، گفت: با توجه به بروز این بیماری همچنان رفتار مصرف کنندگان در ماه‌های آتی و میزان افزایش مصرف برق در زمان پیک تابستان غیرقابل پیش‌بینی است. تابستان امسال با وضعیت خاص و ویژه‌ای روبه‌رو هستیم.

به گفته وی، بر اساس یک پیش‌بینی وضعیت ویروس کرونا به همین منوال تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت و ساکنان مناطق مختلف به ویژه اهالی مناطق گرمسیری که هر ساله در زمان تعطیلات تابستانه به مسافرت می‌رفتند، امسال در محل اقامتی خود باقی خواهند ماند و همین امر منجر به افزایش مصرف برق و استفاده هر چه بیشتر از سیستم‌های سرمایشی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه بروز این اتفاق منجر به افزایش مصرف برق کلانشهرها خواهد شد، گفت: در این صورت ظرفیت پست‌ها و خطوط انتقال برق پاسخگو نخواهد نبود و این مسئله منجر به بروز اتفاقاتی در کلان‌شهرها خواهد شد. در مقابل ممکن است این بیماری در فصل تابستان روند نزولی پیدا کرده و وضعیت عادی شود. این شرایط باعث شده صنایع پرمصرفی که هر ساله در زمان پیک تابستان میزان مصرف برق خود را کاهش می‌دادند، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم فروش محصولات خود از ابتدای سال، به فکر تلاش برای جبران کاهش تولیدشان در فصل تابستان باشند که این امر منجر به افزایش مصرف برق در کشور خواهد شد.

پاداش نقدی راه حل وزارت نیرو برای مقابله با خاموشی

وزیر نیرو یکی از راه های حل این مساله را مدیریت مصرف می‌داند و معتقد است که در صورت مدیریت و صرفه جویی مردم تابستان بدون وقفه‌ای را در مسیر صنعت و تولید با آرامش سپری خواهیم کرد. وی وعده داد مشترکانی که این موضوع را رعایت کنند، در کنار آن پاداش نقدی قابل ملاحظه‌ای مانند سال گذشته دریافت خواهند کرد.

اردکانیان در پاسخ به سوال رئیس جمهور که مصرف بالای گفته شده در بخش صنعتی است یا خانگی؟ اظهار کرد: خوشحالیم که گزارش‌های عمده کشورهای صنعتی دنیا به دلیل شرایط کرونایی حاکی از کاهش مصرف آنهاست و بیش از ۲۰ درصد کاهش دارند و این برای ما علامتی دلگرم کننده در سال جهش تولید است، اما بدمصرفی را نباید فراموش کنیم.

به گفته وزیر نیرو بیش از ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده به دستگاه‌های مصرفی متصل است و اگر مردم رعایت کنند تابستان آرامی را سپری خواهیم کرد.

به چه کسانی پاداش داده می‌شود؟

برای مشترکان خوش‌ مصرف پاداش در نظر گرفته شده است؛ تا جایی که حتی مشترکان می‌توانند با مدیریت مصرف قبوض برق خود را رایگان کنند. اما دو شرط برای اهدا پاداش در نظر گرفته شده است؛ یکی اینکه مشترک باید زیر الگوی مصرف منطقه خودش مصرف کند و نسبت به سال قبل کاهش مصرف داشته باشد. نحوه محاسبه هم بدین گونه است که کاهش مصرف ضرب در اولین پله منطقه محاسبه می شود. به طور مثال اگر ۶۰ تومان قیمت پله اول منطقه ۱ در نظر گرفته شود این عدد ضرب در میزان کاهش مصرف در دوره مشابه شده و میزان پاداش به دست می آید.

به عبارت دیگر اگر مشترک ۱۰ درصد میزان مصرف خود را کاهش دهد، صورت حساب آن شخص حدود ۲۰ درصد کاهش می یابد، تعرفه‌های برق به صورت پلکانی محاسبه می شود و هرچه میزان مصرف افزایش یابد میزان تعرفه نیز به صورت پلکانی افزایش می یابد. به طور مثال اگر از ۲۰۰ کیلووات ساعت میزان مصرف مشترک به ۳۰۰ کیلووات ساعت افزایش یابد ۱۰۰ کیلوات بعدی دو برابر قیمت محاسبه می‌شود، اما اگر مشترک میزان مصرف خود را کاهش دهد شامل پاداش خواهد شد.

درواقع این کاهش مصرف موجب می‌شود که اگر صورت حساب ۱۰ درصد کاهش یابد حدود ۲۰ درصد از هزینه کاسته شود، یعنی اگر ۲۰ درصد میزان مصرف کاهش یابد ۴۰ درصد از پرداختی مشترک کاسته خواهد شد. در خصوص شرایط لازم برای رایگان شدن قبوض برق نیز باید گفت اگر یک مشتری ۲۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف کند مصرف خود را به ۱۰۰ کیلووات برساند در این شرایط قبض برق این مشترک رایگان خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها