بعضی از انواع گل‌ها، عمر کوتاهی دارند و فقط چند ماهی همراه شما هستند

گل همین پنج روز و شش باشد

اگراهل گل و گیاه و باغ و باغچه داری هستید و دوست دارید در طول سال، باغچه خود را تر و تازه نگه دارید، گل‌های یکساله یک انتخاب عالی هستند. این گل‌ها به گل‌های سالانه هم معروفند و مهم‌ترین خصوصیت‌شان این است که خیلی سریع شکوفه می‌دهند و معمولا در فصل رشد خود گلدهی دارند. اما یک فصل رشد دقیقا چه هست؟ فصل رشد زمانی است که هوا و دما به گیاهان اجازه رشد می‌دهد. برای برخی از مناطق، فصل رشد می‌تواند به اندازه چهار ماه کوتاه باشد. برای مناطق استوایی و گرم بیشتر، فصل رشد می‌تواند تقریبا یک سال طول بکشد. این نباید با فصل‌های تابستان، پاییز، زمستان و بهار اشتباه گرفته شود. از آنجا که گل‌های یکساله مخصوص به هر فصل رشد وجود دارند شما می‌توانید در تمام سال گل داشته باشید. در ادامه برای هر فصل تعداد کمی از گل‌های یکساله را انتخاب کرده‌ایم تا با این گل‌های زیبا آشنا شوید. البته بهتر است قبل از شیرجه زدن در فهرست گل‌های سالانه، اول کمی در مورد این گل‌ها یاد بگیرید بعد برویم سراغ معرفی‌شان.
کد خبر: ۱۲۳۹۳۸۶

گل‌های سالانه یا گیاهان سالانه آنهایی هستند که تنها برای یک فصل رشد پیش از تولید دانه و مرگ، زندگی می‌کنند. به این معنی که این گل‌ها در همان سال زندگی می‌کنند و در همان سال می‌میرند؛ به همین کوتاهی.
چنین ویژگی‌هایی به شما فرصتی می‌دهد که گیاهان و گل‌های مختلف را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی را دوست دارید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که هر فصل در باغچه‌تان تنوع داشته باشید. این گل‌ها هم سرعت رشدشان بالاست و هم سرعت گلدهی‌شان. یکساله‌ها معمولا در تمام طول فصل گل می‌دهند، اما هر گلی آب و هوایی می‌طلبد و نسبت به آب و هوای متفاوت، حساس هستند.
نکته: انواع دیگری از گل‌ها وجود دارند که به دو ساله‌ها و چند ساله‌ها یا دائمی معروفند. خوب است درباره آنها هم کمی بدانید.
تفاوت بین گل‌های سالانه و دائمی چیست؟
دائمی‌ها، گل‌ها یا گیاهانی هستند که بعد از شکوفه دادن به تنهایی می‌توانند برای چندین فصل رشد و زندگی کنند. گاهی اوقات چند ساله‌ها در مقایسه با همتایان سالانه خود، رشد کندی دارند. آنها معمولا در سال دوم شروع به گلدهی می‌کنند.
یک ترفند باغبانی
باغبان‌ها گاهی با گل و گیاهان دائمی مثل گل‌های یکساله رفتار می‌کنند. چون شرایط دمایی سرد محل زندگی‌شان اجازه زنده ماندن به گیاهان چند ساله را نمی‌دهد. پس دست به انتخاب می‌زنند و هر دو را با هم می‌کارند. اما به طور طبیعی باید برای هر فصل به بهترین گل‌های سالانه نگاه کنید و ببینید به چه گل‌هایی در باغچه خود نیاز دارید.
گل‌های سالانه پاییزی
اگر می‌خواهید گل‌های سالانه سایه دوست را انتخاب کنید، یک فصل بزرگ پیش رو دارید؛ پاییز. گل‌های زیبای پاییزی گاهی حتی دامنه گلدهی شان به بیشتر از یک فصل هم می‌کشد به شرطی که سوز سرما اجازه این کار را به‌ آنها بدهد.
داوودی: اگر به خانه‌های قدیمی دقت کرده باشید، داوودی یک عنصر ثابت باغچه‌هایشان است چون این گل به طور ذاتی جزو گل‌های روز کوتاه دسته‌بندی می‌شود. یعنی وقتی طول روز کوتاه می‌شود گلدهی‌اش شروع می‌شود. اما در شرایط فعلی می‌تواند در تمام فصول سال در گلخانه‌ها تولید شود.
بگونیا: بگونیا به خاطر شکوفه‌های درشت و گونه‌های مختلفش یک گل محبوب به حساب می‌آید. همچنین چون رنگ‌های مختلفی دارد به راحتی با هر باغچه به هماهنگی می‌رسد.
اطلسی: پتونیاها با طیف وسیعی از رنگ‌های صورتی، آبی و قرمز ظاهر می‌شوند. پس یکی از اولویت‌های اول باغبانان جدید در طراحی فضای سبز شهری و خانگی هستند.
لادن: گلهای لادن دارای همه رنگ‌های پاییزی هستند، به همین دلیل این گل برای هدیه دادن دسته‌گل، آراستن میز کار یا خانه مناسب است.
کلوزیا: کلوزیا یک نوع از گل تاج خروسی است که به خاطر رنگ ارغوانی بسیار جذاب و طرح مخملی و شکل خاص گل، یک انتخاب پر رنگ برای در نظر گرفتن دسته‌گل است، چون گلبرگ‌هایش به این راحتی‌ها سقوط نمی‌کنند. با چنین اوصافی این گل بی‌نظیر و پرزرق و برق قطعا تصور ما را از برگ‌ریزان پاییزی به هم خواهد ریخت.
همیشه بهار: همیشه بهار در کشورهای دیگر دنیا به گل خوردنی معروف است و یک انتخاب محبوب برای سوپ و سالاد است. می‌دانید که از اسانس آن در تهیه پمادهای سوختگی و برای کمک به التیام و بازسازی پوست استفاده می‌کنند. پس یک گیاه دارویی هم به حساب می‌آید.
گل‌های سالانه زمستانی
برای تحمل سرما و دماهای پایین که در زمستان تجربه می‌شود، به گل‌های زمستانی نیاز است. این گل‌های مقاوم، از بهترین انتخاب‌ها برای زنده نگه داشتن باغچه زمستانی شما هستند.
نخود شیرین : نخود شیرین یا لاتیروس عموما به خاطر عطر شیرین و لطیفش کشت یا خریداری می‌شود. این گل جزو گل‌های بلند بالا محسوب می‌شود طوری که حتی انواع کوتوله آن یک سر و گردن بلندتر از بقیه هستند.
کلم زینتی: این کلم قطعا به اندازه کلم برگ و اقوام دیگر خوراکی‌اش خوشمزه نیست اما با برگ‌های بزرگ و زیبا این بی مزگی را جبران می‌کند. کلم زینتی، بهترین رنگ را در شرایط آب و هوای خنک تولید می‌کند، یک بنفش کبود خاص.
گل‌های سالانه بهاره
و اما بهار؛ فصلی که تعداد زیادی گل و گیاه به باغچه‌ها و خانه‌های ما بر می‌گردد. دقت کنید اگر می‌خواهید گل‌های بهاری بکارید در اول فصل باید تهدید سرماخوردگی دیررس بهاره را تحمل کنید.
پامچال: گل پامچال تنوع بسیار زیادی دارد ولی در ایران ما بیشتر انواع بهاره آن را دیده‌ایم. از رنگ‌های روشن آن برای روشن کردن خانه می‌توان استفاده کرد. انواع زمستانی شکوفه زده پامچال، عمر کوتاهی دارند.
میمونی: گل میمون هم به خاطر شکل خاص، تنوع رنگ و گلبرگ‌های خوشبو قابلیت دارد به هر باغچه یا دسته‌گلی اضافه شود.
داوودی آفریقایی: گل‌های داوودی آفریقایی گل‌های شادی هستند که طولانی مدت گل می‌دهند و می‌توانند رنگ به باغچه شما یا دسته‌گل‌تان بپاشند.
آلیسوم: این گل ظریف و خوشبو رایحه شیرین و ملایمی دارد که می‌تواند بوی خوبی به باغچه شما بدهد. همچنین اضافه کردنش به دسته‌گل کار آسانی به نظر می‌آید.
میخک : میخک انواع زیادی دارد. از جمله گل قرنفل که با تنوع رنگی کاربرد زیادی در باغچه پارک‌ها به صورت گلدانی و شاخه بریده و استفاده در دسته گل‌ها دارد.
شب‌بو: شب‌بوها درست وقتی به بازار می‌آیند که کمتر گلی گلدهی دارد؛ در اسفندماه. برای همین تا به بازار بیاید خریداران زیادی پیدا می‌کند.
سینره: سینره با رنگ‌های بسیار زیبا جای خود را در سفره‌های هفت‌سین ایرانی باز کرده است. ولی حیف و صد حیف از عمر کوتاه آن.
گل‌های سالانه تابستانی
تابستان فصل آفتاب کامل و گل‌های رنگارنگ است و باغچه شما بدون گل‌های سالانه‌ای که تمام تابستان شکوفه می‌دهند، کامل نیست.
جعفری: مراقبت از آن بسیارآسان است. همچنین به خاطر توانایی‌اش در شکوفه دادن تمام تابستان خاطرخواه زیاد دارد. در ایران بیشتر به صورت باغچه‌ای در باغچه‌های خانگی یا پارک‌ها و فضای سبز کشت می‌شود اما در کشورهای خارج، رنگ‌های روشنش آن را به یک انتخاب محبوب برای دسته‌گل‌ها و حتی سالاد، تبدیل کرده است.
ژرانیوم: ژرانیوم یکی از انواع شمعدانی است که خودش صدها گونه مختلف دارد. به باغبانان و گل کارها از این دامنه تنوع زیاد درآرایش باغچه بهره زیادی می‌برند. هر چند که عموما ما با انواع گلدانی آن بیشتر آشنا هستیم.
پیچ تلگرافی: این گل به خاطر گل‌های آبی‌‌رنگش بیشتر معروف است. رنگی که در این فصل تقریبا خاص به حساب می‌آید.
آهار: آهار هم جزو گل‌های آسان مراقبت است که رنگ‌های پر طراوتش جذابیت خاصی به محیط و به خصوص دسته‌گل‌ها می‌بخشد. برخی از گونه‌های آن شبیه گل کوکب هستند.
حنا: اغلب ما گل حنا یا ایمپیشن را در گلدان دیده یا خریده‌ایم اما می‌تواند به یک گل فصلی باغچه‌ای هم تبدیل شود.

زینب خزایی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها