پرونده انتقال حجاج تمتع امسال با جا به جایی ۸۸ هزار زائر بیت الله الحرام به کشورمان بسته شد.
کد خبر: ۱۲۲۷۵۹۲
پایان موفقیت آمیز انتقال حجاج

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: با انجام آخرین پرواز هواپیمایی هما از مدینه به فرودگاه امام خمینی در نخستین ساعات بامداد امروز دوشنبه، پرونده عملیات انتقال حجاج تمتع سال ۱۳۹۸ با انتقال ۸۸ هزار زائر بیت الله الحرام به کشورمان بسته شد.

کاپیتان تورج دهقانی زنگنه گفت: عملیات بازگشت حجاج از ۲۵ مرداد تا بامداد دوشنبه ۱۸ شهریور به مدت ۲۴ روز ادامه یافت و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با استعداد ۱۰ فروند هواپیمای پهن پیکر خود، با انجام ۳۶۴ پرواز، ۸۸ هزار و ۵۰۰ زائر خانه خدا را به فرودگاه‌های ۱۹ گانه کشور بازگرداند.

وی افزود: در این مدت، ۶۱ خلبان، ۸۰ سرمهماندار و ۳۰۰ مهماندار، مهندسان پرواز و ایمنی و عوامل زیادی در مجموعه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بسیج شده بودند تا با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی نظیر سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، نیروی انتظامی، پلیس فرودگاه و گذرنامه و سپاه حفاظت و سایر دستگاه‌های دخیل، این عملیات را در کمال ایمنی و سلامت و کمترین میزان تاخیر به انجام برسانند.

زنگنه با بیان اینکه مبدا ۴۴ درصد پرواز‌های عملیات بازگشت شامل ۱۵۷ پرواز شهر جده و بقیه ۲۰۶ پرواز شهر مدینه در عربستان سعودی بود افزود: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در مدت دو ماه عملیات رفت و بازگشت حج، ۷۲۴ پرواز شامل ۴ هزار و ۳۳۲ ساعت - پرواز را با میانگین تاخیر ۹ دقیقه انجام داد که در مقایسه با سال گذشته، میزان تاخیر‌ها ۷۰ درصد کاهش داشته است.

وی همچنین از جابجایی ۳ هزار و ۷۰۰ تن بار همراه زائر در این مدت توسط ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و افزود: با وجود افزایش ۹۸ درصدی حجاج حمل شده، ۹۷ درصدی پرواز‌ها با ناوگان هما و افزایش ۷۰ درصدی ایستگاه‌های پروازی هما در کشور در مقایسه با سال گذشته، تاخیر‌های ناشی از عملیات هما به طور متوسط به ۹ دقیقه رسید که کاهشی ۷۰ درصدی در مقایسه با سال قبل نشان می‌دهد.

بر اساس آمار منتشره، میانگین تاخیر‌های عملیات حج امسال ۱۹ دقیقه است که طبق محاسبات، ۹ دقیقه آن به خاطر عملیات هما و ۱۰ دقیقه دیگر بخاطر سایر عوامل فرودگاهی و جوی ارزیابی شده است. ضمن اینکه تعداد زیادی از پرواز‌ها با تعجیل و زودتر از زمان مقرر در فرودگاه مقصد به زمین نشستند.
امسال برای نخستین بار، بخاطر کارشکنی دولت عربستان سعودی در مشارکت با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی برای انتقال حجاج ایرانی خانه خدا، تمام ۸۸ هزار حاجی ایرانی با هواپیما‌های پهن پیکر ایران ایر به حج مشرف شدند.

عربستان سعودی همچنین به طرف ایرانی اجازه نداد از مشارکت سایر خطوط هوایی ایرانی یا اجاره هواپیما‌های خارجی بهره‌مند شود و به ناچار، ایران ایر، بخشی از پرواز‌های خارجی خود را با اجاره هواپیما از سایر خطوط ایرانی و خارجی انجام داد تا هواپیما‌های خود را در عملیات حج تمتع ۹۸ به کار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها