از هر ۶ زن، یک نفر دچار افسردگی پس از زایمان می‌شود؛ این عارضه معمولا ۳ تا ۶ ماه پس از تولد نوزاد و بدون هیچ دلیل روشنی رخ می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۲۵۴۴۳
عارضه‌ای تلخ که پس از زایمان مادران را درگیر می‌کند

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، مادرشدن یکی از شیرین‌ترین اتفاقات زندگی هر زنی است، اما عوامل بسیاری زمینه‌ساز بروز عارضه‌ای هستند که شیرینی این دوران را به تلخی می‌برد. افسردگی پس از زایمان نوعی از افسردگی است که طی چهارهفته پس از زایمان شروع می‌شود و طیف پیچیده‌ای از تغییرات جسمی، عاطفی و رفتاری است که پس از زایمان در یک زن اتفاق می‌افتد.

تشخیص افسردگی پس از زایمان نه تنها بر اساس زمان، بلکه به شدت افسردگی هم بستگی دارد. افت سریع هورمون‌ها بعد از زایمان، از جمله این تغییرات شیمیایی است. سطح استروژن و پروژسترون، هورمون‌های تولید مثلی زن، در دوران بارداری ده برابر می‌شوند، اما بعد از زایمان به شدت افت می‌کنند و تا سه روز پس از زایمان، سطح این هورمون‌ها به میزان اولیه آن قبل از بارداری برمی گردد. علاوه براین تغییرات شیمیایی، تغییر شرایط اجتماعی و روانی ناشی از داشتن فرزند باعث افزایش خطر افسردگی می‌شود.

علائم افسردگی پس از زایمان

علائم افسردگی پس از زایمان مشابه مواردی است که بطور معمول در هنگام زایمان اتفاق می‌افتد. این موارد شامل مشکل در خواب، تغییر اشتها، خستگی بیش از حد، کاهش میل جنسی و تغییرات مکرر در خلق و خو است. با این حال، این علائم با علائم عمده دیگر افسردگی همراه است، که پس از زایمان طبیعی نیست. از دست دادن حس لذت، احساس بی ارزشی، ناامیدی و درماندگی، فکر مرگ یا خودکشی یا افکار صدمه زدن به شخص دیگر از جمله این علائم است.

عوامل خطرساز برای ابتلا به افسردگی پس از زایمان

سابقه افسردگی قبل از بارداری یا دوران بارداری، سن در زمان بارداری (هرچه جوان‌تر باشید خطر بیشتری دارید)، سابقه افسردگی قبل از قاعدگی، حمایت محدود اجتماعی، تنها زندگی کردن و درگیری زناشویی، می‌توانند خطر افسردگی پس از زایمان را افزایش دهند.

ارتباط علائم اضطراب یا وسواس فکری با افسردگی پس از زایمان

علائم بیماری وسواس فکری به ندرت (حدود ۱ تا ۳ درصد از زنان) در دوره پس از زایمان رخ می‌دهد. این وسواس معمولاً مربوط به نگرانی در مورد سلامتی کودک یا ترس غیرمنطقی از آسیب دیدن کودک است. اختلال هراس هم ممکن است رخ دهد. هر دو حالت غالباً با افسردگی همراه هستند.

چه موقع باید علائم افسردگی را جدی گرفت؟

افسردگی درمان نشده پس از زایمان، برای مادران و فرزندان آن‌ها می‌تواند خطرناک باشد. به ویژه زمانی که علائم بیش از دو هفته ادامه یابد. هنگامی که مادر قادر به عملکرد عادی نیست و نمی‌تواند با شرایط روزمره کنار بیاید. هنگامی که مادر افکار آسیب رساندن به خود یا کودک خود را دارد و بیشتر روز احساس اضطراب، ترس و وحشت می‌کند.

اما خبر خوب این است که افسردگی پس از زایمان با استفاده از دارو و مشاوره قابل درمان است. برای مقابله با افسردگی پس از زایمان مراقبت‌هایی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند از جمله اینکه از دیگران کمک بخواهید، ورزش کنید و به پیاده روی بروید. یک رژیم معقول را دنبال کنید و از خوردن موادغذایی کافئین‌دار خودداری کنید. برای همسر و اعضای خانواده وقت بگذارید. با خانواده و دوستان در تماس باشید و خود را از آن‌ها جدا نکنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها