ما از قرآن و سیره پیامبر اکرم و اهل بیت ایشان این نتیجه را می‌توانیم به دست بیاوریم که مسجد یک پایگاه بسیار مهم در ادوار مختلف تاریخ اسلام بوده است. خود پیامبر اسلام در موقع مهاجرت ایشان از مکه به مدینه زمانی که وارد شهر مدینه شدند اولین چیزی که به آن اهتمام داشتند و از مسلمانان کمک فراوان گرفتند، ساختن مسجد بود. بنده همیشه تاکید کردم پیامبر در حین ورود ابتدا توصیه به ساخت منزلی برای خودشان نکردن و به مردم سفارش و توصیه برای ساخت مسجد کردند و اولین اقدام پیامبر ساخت مسجد بود.
کد خبر: ۱۲۲۳۷۵۱

مسجد که ساخته شد محل تجمع همه مسلمانان بود. غنی و فقیر و پیر و جوان و زن و مرد همه به محضر پیامبر می‌آمدند و در فضای شهر مدینه ولوله‌ای به وجود آمد و این مساله قطعا برای ما یک درس بزرگ است؛ به خصوص برای همسایگان مسجد که باید دست به دست هم بدهند و فضا به‌گونه‌ای باشد که برای حل و فصل امور زندگی خود به مسجد بیایند.
حل مشکلات مردم از جمله فقر و بیماری و دیگر امور باید مثل زمان پیامبر در مسجد صورت بگیرد. البته همه اینها در زمان پیامبر در پرتو نماز بود ولی فقط نماز در سیره ایشان نبوده و ما هم نباید مساجدمان این‌گونه باشد. در هر زمانی در تاریخ اسلام مسجد در برابر مراکز دیگر وجود داشته است و این موضوع مختص زمان ما نیست، منتها در زمان ما برای بالا بردن جاذبه مسجد آنقدر باید تلاش کنیم تا مردم از مراکز دیگر منصرف بشوند. امام جماعت مسجد و سخنرانی‌های او و هیات‌هایی که در مسجد وجود دارند و به خصوص مطرح کردن مشکلات و مسائل اجتماعی در مسجد باید به گونه‌ای پر جاذبه باشد که جوانان به مسجد تمایل داشته باشند و مسجد یک مرکز دینی و فرهنگی و مطابق با ذوق و سلیقه آنها باشد. البته این حرف‌ها به خود مسجد و نیز به امام جماعت مسجد بستگی دارد.
امام جماعت باید آگاهی کامل به اوضاع زمان خود داشته باشد. مثلا امام جماعت حتما باید بداند در مقابل بیاناتی که شب و روز و در بین دو نماز یا بعد از نماز دارد، یک غولی به نام اینترنت وجود دارد که جوانان بسیار به آن تمایل دارند اما در عین حال اگر سخنان امام جماعت قوی‌تر و پر جاذبه‌تر از مسائلی باشد که در اینترنت با آن مواجه هستند، خب طبیعتا به سمت مسجد می‌آیند. خلاصه همه ما باید کوشش کنیم و دست به دست هم بدهیم جوانان را بیش از پیش به مسجد بکشانیم.

آیت‌ا... سیدمحمدتقی حکیم
امام جماعت مسجد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها