دو سال از ثبت بافت تاریخی شهر یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو می‌گذرد. این روزها خبرها از یکسو از آغاز فصل مرمت خانه‌های تاریخی شهر و از سوی دیگر از بالا رفتن آمار احتکار ملک در یزد برای افزایش قیمت آن حکایت دارند.
کد خبر: ۱۲۲۲۴۷۱

هر دو خبر را هم مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان یزد رسانه‌ای کرده. فاطمی به ایلنا گفته تخریب در بافت تاریخی به صفر رسیده، اما نگرانی‌های جدیدی هم به‌وجود آمده که شامل احتکار ملک می‌شود. به‌دلیل افزایش قیمت بناها و آثار تاریخی بافت تاریخی یزد برخی افراد درصدد خرید خانه‌های تاریخی برآمده‌اند و این ملک‌ها و آثار تاریخی را به حال خود رها می‌کنند تا افزایش قیمت یابند. این امر موجب نگرانی ما خواهد بود، چون ملکی که با این هدف خریداری و به حال خود رها می‌شود، ممکن است به مرور زمان تخریب شود.
به گفته وی، وقتی افزایش قیمت در بافت تاریخی شهر یزد را شاهد هستیم و مالکان تاکید دارند خانه را می‌خرند تا قیمت آن افزایش یابد، این به معنای احتکار ملک در یزد است.
فاطمی با بیان این‌که نمی‌توان جلوی خرید و فروش ملک در بافت تاریخی شهر یزد را گرفت، افزود:‌ نگرانی دیگر این است که حجم مرمت‌ها زیاد شده و لازم است بررسی‌ها و نظارت‌هایی قبل و حین مرمت داشته باشیم. به‌طور مثال، نمایندگان یونسکو عنوان می‌کنند این میزان بازسازی و مرمت نیازمند ۳۰ باستان‌شناس است، اما درحال حاضر فقط یک باستان‌شناس داریم. باید توجه داشت بافت تاریخی یزد نیازمند بررسی بیشتر است و باید خانه‌هایی که درصدد مرمت برمی‌آیند مورد باستان‌شناسی قرار بگیرند، این درحالی است که به‌دلیل محدودیت‌هایی که داشتیم این کار انجام نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها