پیش‌درآمد

به نام پدر

همان‌طور که از آثارش برمی‌آید شعر را خوب می‌شناسد. وقتی هم در بخش‌هایی از مصاحبه شعرهای مختلف را برایمان می‌خواند، بیشتر مطمئن می‌شوم‌کتابخانه بزرگ حسام‌الدین سراج در دفترش که پیشتر مثل بسیاری از کتابخانه‌ها تزئینی نبوده و او اهل مطالعه است.
کد خبر: ۱۲۱۹۸۱۱

از حافظ و مولوی گرفته تا قیصر امین‌پور، از هر کدام که حرف می‌زند شعرهایشان را کاملا درست و با حس و حالی شاعرانه از برمی‌خواند. پدرش روحانی بوده، روحانی‌ای که مشوق سراج در موسیقی بوده است و خانه‌اش هم محل گردهمایی بزرگان موسیقی چون مرحوم کسایی و تاج اصفهانی بوده است. سراج حالا بیش از 30 سال است ‌ در عرصه موسیقی ایرانی فعالیت دارد و می‌توان با مروری بر کارنامه هنری‌اش، او را هنرمندی موفق دانست.
سراج درباره پدرش می‌گوید: پدر من روحانی بود و به موسیقی و شعر علاقه زیادی داشت. می‌توانم بگویم یک روحانی روشنفکر بود که اصل و نفس موسیقی و شعر را می‌شناخت. صدای خوبی داشت. دوستانش استاد تاج اصفهانی، حسن کسایی، جلیل شهناز و جلال‌الدین همایی، ادبا و هنرمندان... گاهی مهمان ما بودند و بحث و بزم شعر و موسیقی داشتند.
او می‌افزاید: این محافل برای من خیلی لذتبخش بود چون ریشه در معنویت داشت. کلام استاد همایی بسیار قابل استفاده و ارزشمند بود. استاد تاج اصفهانی قبل از این که استاد آواز باشد، استاد اخلاق بود. جالب است بدانید ایشان هم روحانی‌زاده بودند. پدرشان مرحوم تاج‌الواعظین اصفهانی بود و استادان کسایی و شهناز احترام ویژه‌ای برای ایشان قائل بودند.

نگین‌های عالم تاریخ و هنر

سراج متولد اصفهان است و بارها در مصاحبه‌هایش از زیبایی‌های زادگاهش حرف زده است. او درباره خاطره‌های کودکی اش در این شهر می‌گوید: به خاطر دارم آن زمان با دوچرخه این طرف و آن طرف می‌رفتیم. هر چند زمستان‌ها سرد بود، اما دوچرخه وسیله نقلیه ویژه اصفهانی‌هاست. هم ابزار ورزش است هم وسیله نقلیه. در دوران طفولیت و نوجوانی نمی‌توانستیم ماشین داشته باشیم، پس با دوچرخه به مدرسه می‌رفتیم. علاوه‌بر مدرسه، تمام دور اصفهان را هم با دوچرخه می‌گشتیم. از میدان نقش جهان گرفته تا پل‌خواجو، سی و سه پل، پل مارنان، پل چوبی، پل شهرستان، ساختمان هشت بهشت، مدرسه چهار باغ و... این بناها را ما از بچگی می‌دیدیم و لذت می‌بردیم. در بزرگسالی فهمیدم اینها نگین‌های عالم تاریخ هنر و معماری هم هستند. من فکر می‌کنم باید کل شهر اصفهان را به‌عنوان اثر شهرسازی فرهنگی، هنری ثبت جهانی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها