تب کیو بیماری مشترک بین انسان و دام بوده که از تمام کشورها به جز نیوزیلند گزارش شده است. قبل از کشف عامل بیماری، از آنجا که مبتلایان تب شدید و ناشناخته‌ای داشتند آن را تبQ (Query) یا پرسش نامگذاری کردند.
کد خبر: ۱۲۰۹۴۰۰

عامل بیماری باکتری گرم منفی کوکسیلا بورنتی از انواع ریکتزیا، مقاوم به خشکی، حرارت و غذاهای اسیدی است. به علت مقاومت حرارتی زیاد مدتی شاخص پاستوریزاسیون شیر قلمداد شد.
حدود 20 درصد از ایرانیان به ویژه در کرمان و خراسان جنوبی آلودگی سرمی دارند. اما بروز علائم در دامداران، دامپزشکان، قصابان، سالمندان، زنان باردار و افراد دچار نقص سیستم ایمنی بیشتر است. حدود 60 درصد از مبتلایان علائم خاصی ندارند، اما در 40 درصد موارد به‌صورت فرم حاد علائم شبه آنفلوآنزا نظیر عطسه، سرفه، گلودرد، درد عضلانی، تعریق، جوش و تب رخ می‌دهد. فرم حاد
خودمحدود شونده است، اما ندرتا سبب سقط جنین یا مننژیت می‌گردد. معمولا 5 درصد موارد حاد تبدیل به مزمن شده که خطر عفونت در قلب، عروق خونی و استخوان را دارد و نیازمند درمان آنتی‌بیوتیکی سریع است. بیماری مختص بزرگسالان بوده و کودکان بیمار نمی‌شوند. دوره کمون فرم حاد 20 روز است، اما فرم مزمن ماه‌ها طول می‌کشد. اولین مورد فرم حاد سال 1330 در یکی از ساکنان آبادان دیده شد و اولین مورد فرم مزمن عفونت قلبی در سال 1394 از یک خانم سالمند تهرانی گزارش شد.
استنشاق باکتری معلق در هوا یکی از راه‌های اصلی ابتلاست. باکتری توسط باد و توفان شن مثلا در غرب و جنوب غربی کشور پراکنده می‌شود. شیر و لبنیات غیرپاستوریزه دیگر راه مهم ابتلاست. بنابر گزارشی سال 2012 در هلند حدود 4000 نفر به علت مصرف شیر غیرپاستوریزه بز مبتلا شدند. شیوع آلودگی در نمونه‌های شیر غیرپاستوریزه گاو در تهران، اصفهان و شیراز به ترتیب برابر با 12، 9 و 3 درصد بود و میانگین آلودگی در کل کشور 5 درصد برآورد شده است. تاکید می‌شود شیر و لبنیات پاستوریزه و جوشیده کاملا ایمن و بی‌خطر است.
بیماری در مردان شایع‌تر است، زیرا هورمون‌های جنسی زنانه در خون نظیر استروژن اثر محافظتی دارند. آلودگی در دام‌های ماده بیشتر است، زیرا باکتری بیشتر در رحم، پستان و جفت مستقر می‌شود. لذا خوردن جنین حیوانات نه‌تنها شرعا حرام است، بلکه خطر بیماری‌زایی دارد. گزش کنه و تماس جنسی گاهی باعث بیماری می‌شود.

دکتر بهادر حاجی‌محمدی

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها