حرفه‌های پولساز برای خانم‌هایی که دوست ندارند تمام‌وقت کار کنند

خانه و کارخانه

سؤال اصلی ما این است: خانم‌های محترم، با کدام شغل‌ها و تخصص در کدام حرفه‌ها، می‌توانند در خانه درآمد داشته باشند؟ حالا این درآمد می‌تواند از صد هزار تومان باشد تا چهار پنج میلیون تومان و حتی بیشتر. پاسخ به این پرسش کمی سخت است. جز شغل‌هایی که خاص خانم‌ها هستند مانند تخصص‌های پزشکی خانم‌ها و آرایش و...، کمتر شغلی را می‌توان یافت که بتوان چنین تقسیم‌بندی‌های دقیقی در آنها انجام داد. ضمن این‌که برخی مشاغل سخت نیز وجود دارند که با بنیه خانم‌ها جور درنمی‌آید؛ البته اگر فمینیست‌ها از دستمان شاکی نشوند. اما در کل، مشاغلی وجود دارند که خانم‌ها می‌توانند در آنها خوش بدرخشند؛ ضمن این‌که هیچ تمایزی در این شغل‌ها بین خانم‌ها و آقایان وجود ندارد. اما خانم‌ها به دلیل توانمندی‌های ویژه ازجمله تمرکز خاص، توان انجام چند کار همزمان، دقت بالا، حوصله بیشتر و...، می‌توانند در این دست کارها موفق‌تر باشند و کسب‌وکار خانگی خوبی با آنها به دست بیاورند. چند تایی از این شغل‌ها را بررسی می‌کنیم.
کد خبر: ۱۲۰۵۸۵۵

نویسندگی
بهترین پیشنهاد
بهترین گزینه ما نویسندگی است. نویسندگی برای مطبوعات، سایت‌ها و رسانه‌های مختلف. در کل صنعت تولید محتوا در حال رشد بالایی است و این چیزی بیشتر از نویسندگی است. در حال حاضر خانم‌های زیادی وجود دارند که درگیر کار نویسندگی هستند. نویسندگی نیز شاخه‌های مختلف دارد و از سطوح حرفه‌ای شروع می‌شود تا سطوح عام‌تر و ساده‌تر. نویسندگی صرفا در داستان‌نویسی خلاصه نمی‌شود؛ ضمن این‌که داستان‌نویسی را هم شامل می‌شود. بخش اعظم نویسندگی را نویسندگی آزاد تشکیل می‌دهد که می‌تواند جنبه‌های روایی، علمی، ترویجی، فرهنگی، نقد و... داشته باشد. همین حالا بسیاری از خانم‌ها هستند که در کنار بچه‌داری و خانه‌داری، از یک تا چند ساعتی درگیر نویسندگی هستند تا هم درآمدزایی داشته باشند هم به کار مورد علاقه‌شان بپردازند.
شما حتی می‌توانید به کتاب‌نویسی هم فکر کنید. شاید حوزه‌هایی وجود داشته باشند که در آنها اطلاعات خوب و دست‌اولی داشته باشید؛ مثل تولیدترشی و تربیت فرزند و پیدا کردن مهد‌کودک مناسب و راه‌های مدیریت بهتر منزل و... . باور کنید خیلی از خانم‌ها مشتاق این اطلاعات هستند. اگر وقت کم داشتید، می‌توانید ابتدای صبح یا اواخر شب را که بچه‌ها خواب بودند ، برای این کار انتخاب کنید. تداوم در این کار فوق‌العاده مهم است؛ حتی اگر روزی یک ساعت باشد. نکته مورد توجه در این حرفه، آن است که نوشتن برای رسانه‌های اینترنتی و اینترنت، در کل درآمد کمتری دارد؛ اما به هر حال قدم‌های اولیه شما را شکل خواهد داد. نکته مهم‌تر بعدی هم آن است که نویسندگی یک استعداد ذاتی نیست. اگر سابقه نامه نوشتن و انشا نوشتن داشته باشید، با ممارست می‌توانید نویسنده‌ای قابل قبول هم بشوید.
تایپ و غلط‌گیری
ترکیبی کار کنید
البته این روزها خیلی از شهروندان خودشان می‌توانند تایپ کنند، اما هنوز صفحه‌آرایی کتاب با نرم‌افزار ورد و فرمول‌نویسی و دیگر نکته‌های موجود، چیزی است که هر کسی از آنها سر در نمی‌آورد. پس هنوز هم تایپ و حرفه پردرآمدی است؛‌ فقط باید سطح بالاتر کار کنید. در حوزه نمونه‌خوانی نیز،
با دیدن یکی، دو دوره ساده، می‌توانید اقدام به این کار کنید؛ به همین راحتی. این کار نیاز به چشم غلط‌گیر و تمرکز و حوصله بالا دارد که خانم‌ها از این خصیصه برخوردارند. ضمن این‌که شما می‌توانید نمونه‌خوانی و تایپ را به صورت ترکیبی کار کنید. سرعت عمل و سریع تحویل دادن پروژه‌ها در این کار، از اهمیت بالایی برخوردار است.
صنایع‌دستی
ثبت شده به نام خانم‌ها
یکی از گزینه‌های دیگر را می‌توان صنایع‌دستی دانست. البته صنایع‌دستی هم از آن حوزه‌هایی است که در آن فرق چندانی بین مردان و زنان وجود ندارد. اما به‌واسطه حوصله‌بر بودن، معمولا خانم‌ها بهتر می‌توانند از پس صنایع‌دستی برآیند؛ ضمن این‌که از سال‌های دور تا به امروز، بیشتر صنایع‌دستی کار خانم‌ها بوده و در خانه انجام می‌شده است. صنایع‌دستی آن‌قدر گسترده است که می‌توانید ببینید کدام‌شان با سلیقه شما جفت و جور هستند. برای دریافت اطلاعات بیشتر، خانه‌ها و سراهای محله و فرهنگ، فرهنگسراها، مراکز فنی و حرفه‌ای و... جزو گزینه‌های مناسب هستند تا آموزش‌های لازم را با کمترین هزینه ببینید. در این حوزه، تمرین و بازاریابی حرف اول را می‌زند؛ که خوشبختانه سایت‌ها و اینترنت در این زمینه می‌توانند کمک‌حال خوبی برایتان باشند.
پیاده‌سازی متن‌های صوتی
از صوت به متن
یکی از شغل‌هایی که تازگی‌ها باب شده، پیاده‌سازی فایل‌های صوتی و مصاحبه و... است. البته با وجود نرم‌افزارهایی که در این حوزه تولید شده‌اند، احتمالا این حرفه تا چند سال دیگر از دور خارج می‌شود، اما فعلا موضوعیت دارد؛ چرا که نرم‌افزارها به طور کامل نمی‌توانند صوت را پیاده‌سازی کنند. اگر کمی هم خوش‌ذوق باشید، می‌توانید جمله‌بندی‌ها را قابل فهم‌تر هم بکنید. سرعت تایپ در این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است. این حرفه را با تایپ و نمونه‌خوانی هم می‌توانید ترکیب کنید.
هنر
هنرمند درونت را بشناس
اشتباه نکنید. این حوزه با حوزه هنرهای دستی تفاوت بسیاری دارد. این حوزه شامل هنرهای شناخته شده است؛ مانند مجسمه‌سازی، خطاطی، نقاشی، طراحی، گویندگی، دوبله و امثالهم. این حوزه‌ها، بیشتر ذوقی هستند و نیازمند آنند که در درون‌تان، رگه‌هایی از این هنرها داشته باشید تا بتوانید آنها را تقویت کنید.
مشاور نوزاد
اطلاعاتی که باارزش است
یکی از عجیب‌ترین اتفاقات رایج که در حوزه زنان می‌افتد، ناآشنایی آنها با نحوه و روش نگهداری از نوزاد است. البته همه زنان معمولا این تجربه را دارند، اما این تجربه را با استرس و اضطراب فراوان عملی می‌کنند.
در این میانه، تعدادی از خانم‌ها هم خودشان چند بچه بزرگ کرده‌اند و هم در فامیل خودشان، از نوزادان زیادی نگهداری کرده یا در نگهداری آنها مشارکت و مشاوره داشته‌اند. در نتیجه بدون این‌که خودشان بخواهند، اطلاعات عملی و تجربی فوق‌العاده ارزشمندی دارند که مبتنی بر تجربه زیسته‌شان است. به نظرتان کسانی نیستند که به این اطلاعات نیاز داشته باشند؟
قطعا اکثریت خانم‌ها به این اطلاعات در هنگامه فرزنددار شدن نیاز دارند و همیشه هم با انبوه اطلاعات در اینترنت مواجه‌اند که نمی‌دانند با آنها چه کار کنند. شما می‌توانید نقش مشاور را در نگهداری و ایمنی نوزاد و برنامه‌ریزی برای روزها و ماه‌های اول داشته باشید؛ مشاوری که به حضور هم نیاز ندارد و همه کارها را تلفنی یا حتی اینترنتی انجام می‌دهد.
مشاور - کارشناس
و باز هم ماجرای اطلاعات باارزش
همان موضوع نوزاد را داشته باشید، این بخش نیز گسترده شده چنین ایده‌ای است. یعنی چطور؟ یعنی بخشی از خانم‌ها به دلیل علاقه‌ای که به حوزه یا حوزه‌هایی خاص دارند، کم‌کم به مرجعی تخصصی در حوزه خودشان تبدیل می‌شوند. حتی بدون این‌که بخواهند، شروع می‌کنند به راهنمایی فامیل. چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟ چون آنها تجربه و اطلاعات لازم را دارند. به همین دلیل خیلی‌ها به آنها مراجعه می‌کنند. اگر چنین است، پس چرا این کار را به صورت حرفه‌ای نباید ادامه داد؟ این کار، به صورت تلفنی، اینترنتی و حتی حضوری هم می‌تواند اتفاق بیفتد. این حوزه‌ها می‌توانند شامل تغذیه، خانه‌داری، اشتغال زنان،‌ کیک و شیرینی ‌پزی، علوم رایانه و... باشند. وب‌نویس‌های زیادی هستند که به واسطه انباشت تجربه در یک حوزه، توانسته‌اند مشتریان پروپاقرص زیادی برای خودشان دست‌وپا کنند.
پیشنهادات باقیمانده
همیشه کاری هست...
این سیاهه را هنوز هم می‌توان ادامه داد. اما حالا که فرصت رو به پایان است، به طور خلاصه به حرفه‌های دیگری هم اشاره می‌کنیم. حوزه آرایشگری نیز جزو حرفه‌هایی است که زنان زیادی درگیر کار و فعالیت در این حوزه هستند. به‌واسطه افزایش قیمت آرایشگران حرفه‌ای، می‌توان با این دست کارها مشتریان زیادی دست‌وپا کرد. انجام تحقیقات اینترنتی و از راه دور نیز می‌تواند گزینه بعدی باشد. شاید لیسانس یا فوق‌لیسانس رشته‌ای را داشته باشید و نرم‌افزارهایی چون اس‌پی‌اس‌اس را به خوبی بلد باشید. پس شما می‌توانید به راحتی اقدام به انجام کارهای تحلیلی و تفسیری کنید.
مشاور سرمایه‌گذاری را هم به فهرست خودتان اضافه کنید. زنان امروزه، مدیران مالی خانواده‌ها محسوب می‌شوند و بیشتر پس‌اندازها کار آنهاست. اما بیشتر خانوارها نمی‌دانند باید چگونه با این پس‌اندازها برخورد کنند. باز کردن سپرده‌های سودمحور در بانک و خرید سکه و طلا جزو معمول‌ترین راه‌هاست؛ در حالی که می‌توان روی سرمایه‌گذاری‌های دیگری چون بورس و سهام و... هم فکر کرد؛ به‌خصوص ‌که می‌توانید خرید و فروش سهام را اینترنتی هم انجام بدهید. از دیگر گزینه‌های موجود، می‌توان به ساخت و طراحی زیورآلات، خیاطی،‌ مربی ورزشی و کاهش وزن خانم‌ها، تدریس خصوصی و... هم اشاره کرد.

 

عیسی محمدی
جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها