با آموزش 12 نوع شیرینی خانگی ساده و ارزان و متفاوت و خوشمزه ،مناسب برای روزهای عید با ما همراه باشید .
کد خبر: ۸۸۷۶۱۶

شیرینی خانگی 1

شیرینی با نان تست

مواد لازم :

شیرینی با نان تست

 5 عدد نان تست
شکر به مقدار لازم
1 عدد تخم مرغ
2 قاشق غذاخوری گلاب
1/4 (یک چهارم) قاشق چای خوری وانیل

طرز تهیه شیرینی با نان تست :

نان های تست را به شکل مثلثی برش میزنیم. بهتر است چند ساعت قبل از برش زدن نان ها ، آنها را درون یخچال یا فریزر بگذاریم تا هنگام برش خوردن کمی سفت باشند و خرد نشوند.

تخم مرغ ، شکر ، وانیل و گلاب را هم می‌زنیم تا مایعی یکدست درست شود. در این مرحله کمی از مایع بچشید، اگر شیرینی آن باب میلتان نبود شکر بیشتری به آن اضافه کنید.

حالا نان های تست را به مایع آغشته می‌کنیم و درون روغن دو طرفش را سرخ می‌کنیم. بهتر است روغن داغ باشد تا شیرینی مان سریع تر و بهتر سرخ شود و روغن کمتری به خود گیرد.

در آخر هم می‌توانید با مواد مختلف مثل پودر نارگیل یا شکلات شیرینی خانگی ساده خود را تزئین کنید.

شیرینی نان تست از جمله شیرینی های ساده و ارزان به حساب می‌آید که شما می‌توانید در چند دقیقه آن را درست کنید.

شیرینی خانگی 2

شیرینی بادامی

 

مواد لازم:

 

پودر بادام: 2 لیوان

پودر شکر: 1.5 لیوان
گلاب: کمتر از نصف لیوان
خلال پسته: به مقدار لازم

 

طرز تهیه شیرینی بادامی:

ابتدا پودر بادام را با دوسوم پودر شکر مخلوط کنید.
گلاب را کم‌کم اضافه کنید که مواد شل نشود و به صورت خمیری منسجم درآید و بتوان آن را در دست فرم داد و به شکل بادام یا توت درآورد.
این خمیر را کمی ورز دهید تا کاملا چسبنده شود.
از مواد خمیر به اندازه یک فندق بردارید و آماده کنید و در ظرف مناسبی بچینید.
از یک خلال پسته برای دسته میوه استفاده کنید و در انتهای توت‌فرنگی فرو کنید.
سپس پودر شکر را با کمی پودر لبو یا هر رنگ خوراکی مجاز مخلوط کنید و بعد توت‌های آماده شده را در پودر شکر رنگی بغلتانید تا جلوه بهتری داشته باشند.
این شیرینی را در ظرف دردار تا مدت‌ها می‌توانید در جای خنک نگهداری کنید.
شیرینی بادامی بسیار مقوی و مغذی است و احتیاج به پخت ندارد.


حتما بخوانید :

طرز تهیه پیراشکی بازاری


شیرینی خانگی 3

شیرینی نخود‌چی

 

مواد لازم:

 

آرد نخود‌چی: یک کیلو

پودر قند: 350 گرم
روغن جامد یا کره: 350 گرم
وانیل: یک‌چهارم قاشق چایخوری
پودر هل: نصف قاشق چایخوری
پودر پسته: به میزان لازم

 

طرز تهیه شیرینی نخودچی :

برای تهیه این شیرینی ابتدا پودر قند را با کره یا روغن مخلوط کنید و آن‌قدر هم بزنید تا کاملا پوک شود. هل و وانیل را هم اضافه کنید و بعد آرد نخود‌چی الک شده را کم‌کم افزوده و با دست به آرامی ورز دهید که به روغن نیفتد و سفتی آن به اندازه‌ای باشد که با دست بتوان به آن فرم داد. می‌توانید بعد تهیه خمیر، شیرینی را بپزید ولی بهتر آن است که یک شب به خمیر استراحت داده و خمیر را درون کیسه نایلونی و در یخچال بگذارید. بعد از این مدت استراحت، مجددا آن را ورز دهید تا خمیر با حرارت دست شما گرم شود. سپس روی سطحی صاف کمی آرد بپاشید و خمیر را با وردنه به قطر یک سانتی‌متر باز کنید و با قالب مخصوص شیرینی نخود‌چی آن را قالب بزنید و در سینی فر چیده و روی آنها را پودر پسته بپاشید.

فر را از قبل گرم کنید و شیرینی را به مدت 8 تا 10 دقیقه در دمای 170 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. مراقب باشید، این شیرینی خیلی زود آماده می‌شود، نباید زیر شیرینی تغییر رنگ بدهد. سینی را از فر بیرون بیاورید. صبر کنید تا کاملا سرد شود و بعد به آرامی شیرینی‌ها را از سینی جدا کرده و در ظرف مناسبی بچینید و روی آنها را بپوشانید. چنانچه بخواهید مدت طولانی این شیرینی را نگهداری کنید، از ظروف دردار استفاده کنید.

 

شیرینی خانگی 4

نان برنجی کرمانشاهی

 

مواد لازم:

 

آرد برنج : 600 گرم
روغن جامد یا کره : 300 گرم
پودر شکر : 300 گرم
تخم مرغ : دو عدد
پودر هل : نصف قاشق چایخوری
گلاب : 140 گرم
خرفه برای تزئین : به میزان لازم

 

طرز تهیه نان برنجی :

ابتدا سفیده و زرده تخم‌مرغ‌ها را جدا کنید و سفیده را در ظرفی بریزید و با همزن برقی، آن را بزنید تا پفکی شود و از ظرف نریزد. دو قاشق پودر شکر به سفیده اضافه کنید و مجددا آن را بزنید تا سفیده کشدار شده و بعد هل و بقیه پودر شکر را هم با مواد مخلوط کنید تا صاف و یکدست شود. در نهایت، زرده‌های تخم‌مرغ و گلاب را به مواد افزوده و مخلوط کنید. آرد برنج را دوبار الک کنید و کم‌کم به مایه شیرینی اضافه کنید و با قاشق هم بزنید و در ادامه سفیده زده شده را هم با مواد مخلوط کنید. خمیر آماده شده را به مدت یک شبانه‌روز در ظرف در بسته استراحت دهید.

فر را از قبل گرم کنید وکف سینی فر را با ورق کاغذ روغنی بپوشانید. از خمیر به اندازه یک گردو بردارید و با دست آن را گرد کنید و با فاصله روی کاغذ روغنی بچینید و با مهر روی آنها را مهر بزنید و کمی دانه خرفه بپاشید. شیرینی را به مدت 10 دقیقه با دمای 150 درجه سانتی‌گراد در طبقه بالای فر قرار دهید. بعد از خاموش کردن فر، اجازه دهید شیرینی در فر بماند و خنک شود. وقتی کاملا سرد شد، از کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف مناسب چیده و روی آنها را بپوشانید. لازم به ذکر است می‌توانید به خمیر این شیرینی مقداری زعفران آب کرده اضافه کنید و نان برنجی زعفرانی تهیه کنید. نان برنجی را با روغن محلی کرمانشاه درست کنید و از عطر و طعم این شیرینی ساده لذت ببرید.

شیرینی خانگی 5

قطاب یزدی

 

مواد لازم:

 

آرد: 2 لیوان
ماست: یک لیوان
زرده تخم‌مرغ: 2 عدد
روغن جامد: نصف لیوان
بکینگ پودر: یک قاشق مرباخوری

 

مواد میانی قطاب:

 

گردو، بادام، پسته و فندق چرخ شده: یک لیوان
پودر شکر: یک لیوان
پودر هل: یک‌چهارم قاشق چایخوری
گلاب: یک‌سوم فنجان

 

طرز تهیه قطاب یزدی :

برای تهیه قطاب می‌توانید از هر مغزی به تنهایی یا مخلوط چند مغز استفاده نمایید. مغز‌ها را چرخ کرده و با پودر شکر و پودر هل و گلاب مخلوط کرده و به صورت خمیر درآورید.

برای تهیه خمیر قطاب هم ابتدا، ماست و بکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و در ظرف گودی بریزید. زرده‌های تخم‌مرغ و روغن را به آن اضافه کنید و مواد را کاملا مخلوط کنید تا خمیری لطیف به دست آورید. خمیر را در ظرف دربسته بگذارید و دو ساعت به آن استراحت دهید. در مرحله بعد خمیر را روی سطح صاف به قطر چند میلی باز کنید و با لیوان یا قالب گرد، قالب بزنید و از مواد میانی، روی خمیر قالب زده شده بریزید و آن را به صورت گل جمع کنید و بپیچید که مواد از آن بیرون نریزد. در ظرف گودی مقداری روغن بریزید و آن راخوب داغ کنید و قطاب‌های پیچیده شده را در روغن داغ سرخ کنید و در صافی بگذارید تا روغن اضافی آنها کشیده شده و سرد شوند.سپس روی آنها پودر شکر بپاشید و در ظرف مناسب در بسته بگذارید. این شیرینی مخصوص یزد بوده و در ایام عید بیشتر تهیه می‌شود.

شیرینی خانگی 6

کلمپه‌ کرمان

 

مواد لازم:

 

آرد: 900 تا 1000 گرم
روغن جامد یا کره: 350 گرم
تخم‌مرغ: 2 عدد
شکر: 250 گرم
شیر و آب ولرم: یک فنجان
پودر هل یا عرق هل: مقدار لازم
خرما: نیم کیلو
گردوی خرد شده: یک لیوان
پودر زنجبیل، هل و جوز هندی: از هر کدام به میزان لازم
پودر پسته: برای تزئین به میزان لازم

 

طرز تهیه کلمپه کرمان :

ابتدا تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید و با هل یا وانیل و روغن مخلوط کنید. آرد را قبلا الک کرده و کم‌کم به مواد اضافه نمایید. سعی کنید آب و شیر را به میزان مساوی با مواد افزوده و خوب هم بزنید تا خمیر لطیفی حاصل شود.

هسته خرما‌ها را درآورید و با جوز هندی رنده‌شده و پودر زنجبیل و گردوی خرد شده، مخلوط نموده و خمیری‌شکل شود و این خمیر، مواد میانی کلمپه است. از خمیر، به اندازه یک نارنگی کوچک بردارید و در دست آن را باز کنید و از مواد میانی، مقداری وسط خمیر باز شده بگذارید و دوباره آن را ببندید و با فاصله در سینی فر چیده و روی آن مهر بزنید و پودر پسته بپاشید و در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتی‌گراد، به مدت 15 دقیقه قرار دهید. سپس از فر بیرون آورده و در ظرف دردار گذاشته و این شیرینی ارزان و خوشمزه را همراه با چای یا شیر داغ از مهمانان خود پذیرایی نمایید.

شیرینی خانگی 7

شیرینی پفکی یا مرنگ

 

مواد لازم:

 

سفیده تخم‌مرغ: 5 عدد
وانیل و پودر هل: به میزان لازم
آب لیمو ترش: یک قاشق چایخوری
پودر شکر: 2 لیوان

 

طرز تهیه شیرینی پفکی :

برای تهیه این شیرینی ساده سفیده تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی گود بریزید و با همزن برقی، آن‌قدر بزنید تا سفیده سفت و پفکی شود و از ظرف نریزد. پودر شکر را به آن اضافه کنید و باز هم بزنید تا مایه کشدار شود. وانیل و آب‌لیمو و پودر هل را هم افزوده و مخلوط کنید. فر را از قبل گرم کنید. یک ورق کاغذ روغنی، کف سینی فر بیندازید. مواد را در قیف بریزید و از سر قیف شکوفه‌زنی استفاده کنید. شیرینی را با فاصله روی سینی جای دهید. این شیرینی را به مدت 10دقیقه با دمای 140 درجه سانتی‌گراد در فر قرار دهید. بهتر است بعد از 5 تا 7دقیقه، فر را خاموش کنید و اجازه دهید شیرینی با گرمای فر پخته شود و پس از سرد شدن از فر بیرون آورید. همچنین می‌توانید مقداری از مواد شیرینی را در ظرف دیگری بریزید و کمی رنگ خوراکی مورد نظر خود را به آن اضافه کنید و دو رنگ شیرینی تهیه کنید.

شیرینی خانگی 8

لوز نارگیل خانگی

 

مواد لازم:

 

شکر: 2 پیمانه یا 200 گرم
آب: یک پیمانه یا 100 گرم
پودر نارگیل: 2 پیمانه یا 200 گرم (پودر نارگیل کاملا نرم وچرخ شده یا آسیاب‌ شده باشد).

 

طرز تهیه لوز نارگیل خانگی :

ابتدا برای تهیه شربت این شیرینی شکر و آب را مخلوط کرده تا کاملا شکر در آب حل شود.

سپس این محلول را روی حرارت گذاشته تا بجوشد و قوام آید.

پس از آن شربت را به ظرف دیگری منتقل کرده و خوب بزنید تا سفید شود و پودر نارگیل را به آن اضافه و مخلوط کنید و در ظرف پیرکس ریخته، بلافاصله داخل فر قرار دهید و به مدت 20 دقیقه صبر کنید تا پخته شود.

بعد از پخته شدن آنها را به شکل لوزی بریده و در ظرفی دیگر بچینید و با این شیرینی ساده و ارزان اما خوش طعم از مهمانان نوروزی خود پذیرایی کنید.

شیرینی خانگی 9

شیرینی کشمشی

 

مواد لازم:

 

کشمش پلویی: یک لیوان
آرد:350 گرم
تخم‌مرغ: 3 عدد
وانیل: کمی
روغن: 180 گرم
پودر قند: 350 گرم

 

طرز تهیه شیرینی کشمشی :

 

پودر قند و روغن را در یک ظرف گود بریزید و آن‌قدر آن را بزنید که از ظرف نریزد. کشمش و آرد را هم مخلوط و در انتها همه مواد را یکجا کنید. فر را از قبل گرم کرده و سینی فر را با یک ورق کاغذ روغنی پوشش دهید. مواد را در قیف ریخته و منظم و با فاصله روی کاغذ روغنی بریزید و سینی را در فر قرار دهید. این شیرینی در دمای 160 درجه سانتی‌گراد و به مدت 5 تا 8 دقیقه پخته می‌شود. بلافاصله بعد از پخت آن را از کاغذ جدا کنید و در ظرف مناسبی چیده و روی آنها را با سلفون بپوشانید تا نرم و تازه بمانند. شیرینی کشمشی را با چای یا شیر داغ میل کنید.

شیرینی خانگی 10

سوهان عسلی

 

مواد لازم:

 

شکر: یک لیوان
عسل: یک قاشق غذاخوری
روغن مایع: یک قاشق غذاخوری
کنجد: 3 تا 4 قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه سوهان عسلی :

اول شکر را در ظرفی بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید. کم‌کم ذوب می‌شود. عسل و روغن مایع را هم به آن اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا کاملا کاراملی شود. وقتی شکر ذوب شد کنجد را درون آن بریزید و به هم بزنید. کف یک سینی را از قبل کمی چرب کنید و سریع از مواد ذوب شده با قاشق با فاصله در دیس بریزید. بعد از چند دقیقه شیرینی خنک شده و از سینی جدا می‌شود. سوهان‌ها را در یک ظرف ریخته و روی آنها را بپوشانید که در معرض هوا قرار نگیرند. شما می‌توانید در چند مرحله و به جای کنجد از چند نوع مغز استفاده کنید و سوهان عسلی متنوع درست کنید.

برای درست کردن سوهان عسلی باید سریع عمل کنید، اگر مواد سرد شوند ریختن روی سینی دشوار می‌شود. به همین منظور به مقدار کم و در چند مرحله تهیه کنید.

شیرینی خانگی 11

شکر پاره

 

مواد لازم:

 

آرد: 2 لیوان
تخم‌مرغ: یک عدد
پودر قند: 6 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر: یک قاشق چایخوری
کره: 100 گرم
زرده تخم‌مرغ: برای روی شیرینی یک عدد
زعفران آب کرده: یک قاشق غذاخوری
شهد آماده شده: یک لیوان

 

طرز تهیه شکر پاره :

برای تهیه شهد، یک لیوان شکر را با یک لیوان آب مخلوط کنید و بجوشانید تا غلیظ شود. کمی آبلیمو و گلاب به آن اضافه کنید و کنار بگذارید.

کره را در دمای محیط قرار دهید تا گرم شود. آرد، بکینگ پودر و پودر قند را باهم چند بار الک کنید. زعفران آب کرده و تخم‌مرغ را به آرد اضافه کنید و بعد کره را بریزید و با دست ورز دهید تا مخلوط شوند و خمیری لطیف حاصل شود. در این مرحله روی سطحی صاف، نایلون پهن کنید و خمیر را به قطر نیم سانتی باز کنید. بعد با قالب‌های کوچک، مخصوص شیرینی عید خمیر را قالب بزنید و در سینی چرب شده بچینید و در دمای 160 درجه سانتی‌گراد، به مدت 10 دقیقه در طبقه وسط فری که از قبل گرم شده قرار دهید. روی آنها را زرده تخم‌مرغ بمالید و بگذارید طلایی شود. شیرینی را از فر بیرون آورده و شهد را کم‌کم روی آنها بریزید. این کار را چند بار با فاصله انجام دهید تا شربت به خورد شیرینی برود و جذب شود. با چای یا شیر داغ و این شیرینی ساده از دوستان در ایام عید پذیرایی کنید.

 


در ادامه شیرینی خانگی ساده به شیرینی های جدید خواهیم پرداخت:


 شیرینی خانگی 12

چیز کیک فوری

مواد لازم:

چیز کیک
بیسکوییت ساده : 200 گرم
کره : 100 گرم
پنیر خامه ای :200 گرم
خامه : 100 گرم
وانیل: یک قاشق چای‌خوری
ژله آناناس: یک بسته
ژله توت فرنگی: یک بسته
شکر: نصف لیوان (اگر دوست دارید شیرین باشد)


طرز تهیه:

۱. بیسکویت را با دست خرد و با کره آب شده خوب مخلوط کنید تا شکل خمیری به خودش بگیرد، بعد کف یک ظرف سلفون بکشید و بیسکویت را در قالب ریخته و با ته لیوان صاف کنید و داخل فریزر بگذارید.

۲. حالا پنیر خامه‌ای، وانیل و شکر را خوب هم بزنید و خامه را به آن اضافه کنید. در یک ظرف دیگر ژله آناناس را با نصف لیوان آب جوش مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا ژله کاملا حل شود، چهار حبه یخ را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا سرد شود، بعد ژله را به پنیر اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود.

۳. پنیر را به بیسکویت اضافه کرده و روی آن را کاملا صاف کنید و داخل یخچال بگذارید تا خوب ببندد. ژله توت فرنگی را با یک لیوان آب جوش و چند تکه یخ مخلوط می‌کنید و وقتی چیزکیک کاملا سفت شد، ژله را به آرامی روی آن بریزید و دوباره داخل یخچال بگذارید تا کاملا سفت شود. پس از آماده شدن، لبه‌های سلفون را بکشید و به آرامی چیزکیک را از ظرف جدا کنید. به همین راحتی.

نکته:

برای اضافه کردن ژله به پنیر حتما صبر کنید تا ژله خنک شود، در غیر این صورت پنیر حالت یکدستی خود را از دست می‌دهد.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک هل و گلاب

                     طرز تهیه پیراشکی بازاری کرم دار یا شکلاتی بدون فر در 7 گام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲۷ انتشار یافته: ۱۰
نیكی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
۱۵
۱۵
باسلام.توی برنامه ای برای درست كردن نون برنجی از 2تخم مرغ استفاده كرد كه یكیشو فقط از زرده اش و اون یكی رواز زرده وسفیده اش استفاده كرد.فرق این دستور با اونی كه شما گفتین چیه.خ خ خ ممنون
علی هاشمی
Germany
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
۸
۲۴
با درود.
در دستور تهیه نان برنجی كرمانشاهی یكی از مواد اولیه 300 گرم روغن است. در دستور نحوه تهیه ولی در هیچ كجا نامی از روغن برده نشده! پس در چه موقع و در كجا باید روغن را اضافه كرد؟
با سپاس
علی هاشمی
سها
United States of America
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۰
۸
۲۰
ممنون از شما
شیرینی ها عالی بود
رویا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
۲۲
۳۳
سلام ببخشید من شیرینی پفكی رو عین دستور بالا درس كردم از فر كه در میارم خشك هستن ی كم كه تو دمای محیط میمونن نرم میشن و به دست می چسبن
چیكاركنم؟؟؟
Helia
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
۲۶
۲۰
عالی بود ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
۱۲
۱۵
خیلی خوبه
علیرضا
United States of America
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
۱۰
۱۳
سلام
ممنون از مقاله خوبتون
استفاده شد
سارا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
۱۳
۲۴
سلام
هیچ کدام به درد نخورد
خیلی چرت بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
تو سلیقه نداری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
۲
۰
به نظر من شیرینی مرنگه خوشمزه به نظر میاد

نیازمندی ها