لاریجانی، ظریف،آذری‌جهرمی و هاشمی نامزدی در انتخابات 1400 را رد کردند

ناکاندیداها

تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 و انتخاب رئیس دولت سیزدهم زمان زیادی باقی مانده است. با این حال در گوشه و کنار، گمانه‌زنی‌هایی درباره نامزدهای احتمالی این دوره از انتخابات مطرح می‌شود. این مساله البته رویه‌ای عادی بوده است که در نزدیکی انتخابات، بعضی چهره‌های سیاسی به فراخور مقتضیات و شرایط، سخن از تمایل خود برای حضور در انتخابات به میان می‌آورند و برخی از جریان‌ها و گروه‌ها نیز به فکر رایزنی با افراد همسو با خود هستند تا به او بقبولانند در انتخابات حضور یابد. با این‌حال به نظر می‌رسد گمانه‌زنی‌ها و موضعگیری‌های فعلی درباره نامزدی یا عدم حضور در انتخابات کمی زودتر از حد معمول خود اتفاق افتاده است. این روزها در رسانه‌ها با برخی نام‌ها به عنوان نامزد احتمالی برخورد می‌کنیم یا بعضی چهره‌ها در گفت‌وگوهای رسانه‌ای از تمایل یا عدم تمایل برای حضور در انتخابات می‌گویند.
کد خبر: ۱۲۰۴۷۳۸

در وادی انتخابات نیستم

یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی که در روزهای اخیر با محوریت انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی است. وی یک‌بار بخت خود را برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 84 آزمود و البته توفیقی کسب نکرد. آن موقع لاریجانی جزو نامزدهای اصولگرا شناخته می‌شد اما لاریجانی آن سال‌ها با لاریجانی فعلی تفاوت‌هایی دارد که ممکن است در جایابی او در میان جناح‌های سیاسی تغییراتی ایجاد کرده باشد. طی سال‌های گذشته مواضع وی که از سوی برخی سیاسیون به همراهی بیش از حد با دولت تعبیر می‌شود با انتقاد بخش‌هایی از اصولگرایان مواجه شد و به نظر می‌رسد بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان حامیان دولت، نسبت به کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی بی‌تمایل نباشند. علاوه بر اینها مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی مبنی بر ممنوعیت نمایندگی افرادی که بیش از سه دوره متوالی در خانه‌ملت حضور دارند و وجود منع قانونی برای ادامه فعالیت او در مجلس، مزیدی بر علت شد تا این گمانه‌زنی‌ها برای حضور لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری تقویت شود تا این‌که وی چند روز قبل در همایشی در دانشگاه تربت‌حیدریه استان خراسان رضوی به صراحت اعلام کرد من در وادی انتخابات 1400 نیستم. ماجرا از این قرار بود که علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی سخنانی مبنی بر حضور لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال‌1400 اظهار کرد که واکنش وی را در پی داشت و لاریجانی تصریح کرد: استاندار با مطلبی که بیان کردند، قصد جان ما را دارند. ما در این وادی نیستیم.


فروکش کردن گمانه‌زنی‌ها درباره ظریف

یکی دیگر از چهره‌هایی که از مدت‌ها قبل و تقریبا از همان سال‌های اول دولت یازدهم در معرض گمانه‌زنی رسانه‌ها برای حضور احتمالی در انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داشته و دارد محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت یازدهم و دوازدهم است. به باور برخی حامیان و طرفداران وی، ظریف دیپلماتی برجسته در عرصه سیاست خارجی است و می‌تواند به عنوان گزینه‌ای بالقوه برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح باشد. ظریف اما تاکنون همواره گمانه‌زنی‌ها درباره حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرده و بارها با صراحت اعلام کرده در رقابت‌های ریاست جمهوری حضور نخواهد یافت.
آخرین اظهار نظر وزیر خارجه در این باره مربوط به گفت‌وگوی او با شبکه خبری الجزیره بود که در پاسخ به سوال مجری مبنی بر این‌که آیا دفعه بعدی که با وی دیدار می‌کند وزیر خارجه ایران خواهد بود یا کاندیدای ریاست‌جمهوری گفت: محمدجواد ظریف خواهم بود به عنوان یک استاد دانشگاه.
البته گمانه‌زنی درباره حضور محمدجواد ظریف در انتخابات ریاست‌جمهوری، در اوایل امضای برجام بیشتر مطرح می‌شد و بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقد بودند عملکرد دستگاه دیپلماسی تحت رهبری ظریف، برگ برنده‌ای برای او در انتخابات خواهد بود و حمایت مردم را برای ظریف به همراه خواهد داشت اما به نظر می‌رسد با توجه به سرنوشت نامناسب برجام، دیدگاه حامیان کاندیداتوری ظریف هم تا حدودی تغییر کرده باشد.


دومین محمدجواد

در میان وزرای کابینه دوازدهم، محمدجواد دیگری هم حضور دارد که به عنوان یک وزیر جوان بر صندلی وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات تکیه زده و البته چند ماهی است ‌در عرصه‌های مختلف حضور رسانه‌‌ای پررنگی دارد.
حضور با لباس اسپرت در برخی اجتماعات و دعوت از برخی چهره‌ها به دفتر کارش، در رسانه‌ها بازتاب فراوانی داشته و برخی عملکردهای آذری جهرمی در حوزه فضای مجازی و بحث فیلترینگ که انتقاد شدید مقامات قضایی را به همراه داشته، باعث شده تا برخی تحلیلگران سیاسی معتقد باشند این اقدامات وزیر ارتباطات با هدف برجسته شدن در افکار عمومی و کسب جایگاه برای کاندیداتوری در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری صورت می‌گیرد اما این وزیر کابینه هم در گفت و گو با رسانه ها به طور قطعی اعلام کرده که عزمی برای شرکت در رقابت‌های 1400 ندارد. وی چندی پیش در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی‌از جریان‌های سیاسی مطرح می‌کنند که برخی اقدامات شما به نوعی برای آینده و شرکت در انتخابات ریاست جمهوری است،‌ گفت: «به آنها که نگرانی این مطلب را دارند بگویید خیالشان راحت باشد، کاندیدای ریاست‌جمهوری نمی‌شوم.»


محسن؛ فرزند اکبر

محسن هاشمی‌رفسنجانی از دیگر گزینه‌هایی است که درباره احتمال حضور وی در انتخابات ریاست‌جمهوری شایعاتی مطرح شده است. بحث حضور وی در انتخابات ریاست‌جمهوری البته مربوط به چند روز اخیر نیست و سابقه در گذشته دارد. اولین زمانی که احتمال حضور وی مطرح شد مربوط به زمانی بود که در انتخابات شورای شهر تهران ثبت‌نام کرد. در آن مقطع محمود علیزاده‌طباطبایی وکیل خاندان هاشمی و عضو شوای مرکزی حزب کارگزاران که داوطلب انتخابات شورای شهر تهران بود در جمع خبرنگاران گفت محسن هاشمی نامزد شورای شهر نمی‌شود و قرار است نامزد ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم شود. اما همان موقع محسن هاشمی در واکنش به این خبر ضمن تکذیب گفته‌های علیزاده طباطبایی تصریح کرد نامزد ریاست جمهوری
نخواهد شد. گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال حضور هاشمی در انتخابات البته متوقف نشد و بار دیگر به‌ویژه در روزهای اخیر نام او به عنوان نامزد احتمالی در برخی رسانه‌ها مطرح شد، اما وی بارها اعلام کرده برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد. وی همچنین در گفت‌وگویی که اسفند سال گذشته با خبرگزاری مهر داشت در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حضور در انتخابات خاطرنشان کرد: اصولا من به انتخابات ریاست جمهوری فکر نمی‌کنم.
وی همچنین با حضور در برنامه فرمول یک بعد از رد شایعاتی مبنی بر حضور احتمالی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: «ریاست‌جمهوری کار بسیار سختی است. مسؤولیت‌پذیری در نظام جمهوری اسلامی کار بسیار سخت‌تری نسبت به سایر نظام‌ها و کشورهای دیگر است. اگر فردی می‌گوید من می‌خواهم رئیس‌جمهور بشوم، واقعا اشتباه فکر می‌کند. باید شرایط و فضا به‌گونه‌ای باشد که به آن فرد به زور بگویند آقا برو رئیس‌جمهور بشو و ما به غیر از شما فرد دیگری برای تصدی این مسؤولیت نداریم.»

شاید بیایم

در میان چهره‌های مطرح در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری تنها فردی که تاکنون از احتمال حضور خود در انتخابات گفته علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی است. وی در گفت‌وگویی که با شفقنا داشت احتمال نامزدی خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری منتفی ندانست و اعلام کرد: «به شرایط بستگی دارد. اگر احساس کنم آنجا جایی است که باید بیایم و ممکن است من رای داشته باشم ولی کسی دیگر رای ندارد در چنین شرایطی ممکن است حضور پیدا کنم.» وی در عین حالی که سخن گفتن در این زمینه را زود دانست بر این نکته تاکید کرد که صحبت‌هایی از سوی برخی با او در این‌باره شده اما وی بسته به شرایط موجود، زمانی به این عرصه ورود پیدا خواهد کرد که احساس ضرورت کند. مطهری در این گفت‌وگو در مورد این‌که در صورت حضور احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری به صورت مستقل شرکت خواهد داشت یا این‌که در قالب نامزد جریان‌ها و گروه‌های سیاسی حضور می‌یابد، پاسخ مبهمی داد و به بیان جمله «حالا ببینیم چه می‌شود» بسنده کرد، اما به این نکته هم تاکید داشت که وی در قالب اصولگرا یا اصلاح طلب مصطلح نمی‌گنجد.

شرایط بی‌طرفدار
بنابراین براساس اخباری که تاکنون منتشر شده است در میان گزینه‌های مطرح،‌ تنها علی مطهری از احتمال حضور خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سخن گفته و دیگر گزینه‌هایی که برخی رسانه‌ها مطرح کردند به صراحت عنوان کردند برنامه‌ای برای شرکت در این رقابت ندارد. طبعا در چنین شرایطی با توجه به وضعیتی که کشور به لحاظ اقتصادی دارد افرادی که همچنان در حال بررسی برای اعلام حضور احتمالی خود در انتخابات 1400 هستند به چگونگی و نحوه اداره کشور از سوی قوه مجریه در دولت سیزدهم می‌اندیشند و شاید با توجه به دشواری‌های موجود هنوز چندان تمایل و رغبتی برای بیان احتمال حضورشان در رقابت‌های آینده ندارند.

فتاح غلامی

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها