جام‌جم پشت پرده شایعات بنزینی روزهای اخیر را بررسی می‌کند

شایعه 130 میلیاردی

اخبار ضدونقیض درباره افزایش قیمت بنزین به علت عدم شفافیت دولت در اطلاع‌رسانی همچنان ادامه دارد. مسؤولان ارشد دولت همچون روحانی رئیس‌جمهور و جهانگیری معاون اول، در حالی که در روزهای اخیر در مراسم و جلساتی حضور داشته و به طور مفصل سخنرانی کرده‌اند که هیچ یک خبر تصمیم دولت برای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین را تکذیب نکرده‌اند. اظهاراتی که وزیر نفت و وزیر کشور هم درباره بنزین داشته‌اند، مبهم بوده به طوری که وزیر نفت خبر آغاز سهمیه‌بندی بنزین از پنجشنبه را تکذیب کرد، اما گفت: «بعدا توضیح بیشتری در این باره اعلام خواهد شد.» رحمانی‌فضلی، وزیر کشور هم سهمیه‌بندی را به طور کامل تکذیب نکرد و گفت: «قیمت و زمان اجرای نحوه ارائه بنزین در حال کارشناسی است.» غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی دیروز از احتمال سهمیه‌بندی قیمت بنزین بدون افزایش قیمت خبر داد و گفت: «قیمت بنزین افزایش نمی‌یابد، اما احتمالا سهمیه‌بندی خواهد شد.» بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای آخر هفته گذشته خبر سهمیه‌بندی بنزین موجب افزایش بیش از 130میلیون لیتری مصرف بنزین شد که به معنای دود شدن 130میلیارد تومان است.
کد خبر: ۱۲۰۴۵۶۹

انتشار خبر برای تعیین زمان‌بندی مناسب
هدایت‌ا... خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره سهمیه‌بندی بنزین و اخباری که در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شد، تصریح کرد: اواسط هفته گذشته از شبکه خبر در مورد سهمیه‌بندی بنزین با من تماس گرفتند و در مورد زمان سهمیه‌بندی گفتند اما به آنها اعلام کردم که من موافق سهمیه‌بندی بدون افزایش قیمت نرخ هستم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر دولت قصد اجرای خبری که در خبرگزاری‌ها منتشرشده بود را نداشت می‌توانست با یک اطلاعیه رسمی اعلام کند که خبر این خبرگزاری‌ها کذب است، اما وقتی برخی مسؤولان به‌طور تلویحی تکذیبیه می‌دهند و به آن اکتفا می‌کنند، مشخص است یک جای کار اشکال دارد.
خادمی با بیان این‌که اگر می‌خواهیم افزایش قیمت داشته باشیم این راهش نیست، تصریح کرد: دولت از سال 92 می‌توانست به صورت تدریجی اقدام به افزایش نرخ حامل‌های انرژی کند، اما به دلایل سیاسی از این کار ممانعت کرد.
این نماینده مجلس از جلسه غیرعلنی با یکی از معاونان رئیس‌جمهور سخن گفت و ادامه داد: در یک جلسه غیرعلنی یکی از معاونان رئیس‌جمهور طرحی را برای سهمیه‌بندی بنزین برای هر ایرانی روزانه یک لیتر ارائه کرد اما چند روز بعد همین طرح با همه جزییات از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس به کمیسیون انرژی آمد که به دلیل اختلاف بین ارائه‌کنندگان، طرح به حاشیه رفت.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی شلوغی پمپ‌بنزین‌ها پس از انتشار شایعه افزایش قیمت بنزین را نتیجه نبود شفافیت در عملکرد مسؤولان مربوطه دانست.
هدایت‌ا... خادمی همچنین در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد افزود: متاسفانه مسؤولان به جای این‌که آرامش در کشور ایجاد کنند با شایعه‌سازی اذهان عمومی را تشویش می‌کنند. شایعه‌سازی درباره افزایش قیمت بنزین سبب تشکیل صف‌های طولانی در پمپ‌بنزین‌ها طی روزهای گذشته شده به طوری که هنوز هم پمپ‌بنزین‌ها شلوغ است.
وی ادامه داد: دولت می‌توانست از سال ۹۲ تا ۹۶ با شیب ملایمی به قیمت بنزین اضافه کند.
خادمی ضمن اشاره به این‌که ناگهان در لایحه بودجه 97 پیشنهاد افزایش ۶۰ درصدی قیمت بنزین ارائه‌شده که این پیشنهاد از سوی مجلسی‌ها رد شد، گفت: متاسفانه در لایحه بودجه ۹۸ دولت هیچ پیشنهادی در مورد قیمت بنزین نداده بود.
وی با بیان این‌که بنزین یکی از صدها کالایی بوده که در بسته اقتصادی کشور قرار دارد و با افزایش قیمت آن قیمت سایر کالاها هم افزایش می‌یابد، افزود: واقع مطلب این است که در صورت افزایش درآمد ایرانی‌ها می‌توان قیمت بنزین را مطابق قیمت آن در اروپا افزایش داد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برخی با شایعه‌پراکنی درباره قیمت 2500 تومانی بنزین و سپس اعلام نرخ 2000تومانی در روز بعد و انجام سایر روش‌های غیرشفاف مردم را به مرگ می‌گیرند تا به تب راضی شوند.

افزایش قیمت بنزین در جلسه سران قوا رأی نیاورد
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که عضو شورای هماهنگی اقتصادی است، از مخالفت سران قوا با افزایش قیمت بنزین خبر داد و گفت: افزایش قیمت بنزین در جلسه سران قوا رأی نیاورد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، غلامرضا تاجگردون گفت: در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ در مورد بنزین بحث‌های زیادی شد که سهمیه‌بندی، افزایش قیمت یا بنزین آزاد از مهم‌ترین مباحث آن بود اما در پایان مقرر شد تصمیم‌گیری در مورد بنزین به جلسه سران قوا واگذار شود.
تاجگردون افزود: عده‌ای در آن روزها قیمت 2000 و 2500 تومان را مطرح کردند و خواهان اجرای آن بودند، اما پیشنهاد آنان رأی نیاورد.
وی گفت: کسانی که روزی پیشنهاد افزایش قیمت داشتند و پیشنهاد آنان عملی نشد، امروز جو روانی درست کرده‌اند و مخالف افزایش قیمت هستند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: مجلس صریحا به دولت اعلام کرد فعلا قیمت افزایش پیدا نکند و چنانچه با کمبود بنزین مواجه شدیم در نهایت سهمیه‌بندی اعمال شود.
تاجگردون با انتقاد از کسانی که جو روانی در کشور ایجاد می‌کنند، گفت: در شرایطی که تورم است و دشمنان خارجی نیز از بیرون بر کشور فشار وارد می‌کنند، در چنین اوضاعی همه ما مسؤولیم و باید ایستادگی را سرلوحه کارمان قرار دهیم.
وی اضافه کرد: تدبیر رهبر معظم انقلاب بر همه ما اولویت دارد و ایشان چیزی که قرار است تصمیم‌گیری شود از همه جهات از جمله فشار بر مردم، نگاه بیگانگان و تمامیت ارضی را مدنظر قرار می‌دهند.

شرط افزایش قیمت بنزین
احمد صفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان این‌که دولت برای افزایش قیمت بنزین باید از مجلس مصوبه بگیرد، گفت: دولت طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها این اختیار را دارد تا نرخ حامل‌های انرژی را افزایش دهد اما درآمد حاصل از این افزایش و همچنین محل هزینه‌ها باید مشخص شود. وی تاکید کرد: دولت برای افزایش نرخ بنزین حتما باید طرح‌های خود را به کمیسیون انرژی ارائه دهد و بعد از تصویب در کمیسیون به صحن علنی برای تصویب می‌رود.
صفری درباره قیمت بنزین افزود: آقای زنگنه همان روز این موضوع را تکذیب کرد و معلوم نشد چطور این خبر به دست خبرگزاری‌ها رسیده است.

افزایش 130میلیون لیتری مصرف بنزین
عصر سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت‌ بود که خبرگزاری فارس خبری را منتشر کرد که در آن از احتمال آغاز سهمیه‌بندی بنزین از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه خبر می‌داد.
فردای آن روز خبر دیگری در خبرگزاری تسنیم منتشر شد که با قطعیت از آغاز طرح سهمیه‌بندی و نیز افزایش قیمت بنزین غیر سهمیه با نرخ ۲۵۰۰ تومان خبر می‌داد.
این دو خبر همراه با سکوت دولتی‌ها موجب هجوم مردم به پمپ‌بنزین‌ها شد؛ به طوری که گفته می‌شود مصرف بنزین کشور در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه از 95 میلیون لیتر به 160 میلیون لیتر افزایش یافته است. بر این اساس محاسبات نشان می‌دهد در آن دو روز بیش از 130میلیون لیتر مصرف بنزین افزایش یافت که می‌توان گفت شایعه بنزینی اخیر بیش از 100 میلیارد تومان را دود کرد.
با شلوغ شدن پمپ‌بنزین‌ها بلافاصله مسؤولان وزارت نفت اقدام به تکذیب خبر کردند؛ اما این تکذیبیه‌ها که به‌صورت پرتکرار در صداوسیما و سایر رسانه‌ها منتشر می‌شد نتوانست مانع ازدحام مردم در پمپ‌بنزین‌ها شود.حالا نوبت بیژن زنگنه وزیر نفت بود که در مصاحبه با خبرنگاران، خبر خبرگزاری فارس و تسنیم را دروغ اعلام کند.
وزیر کشور هم وارد صحنه شد و این خبر را اشتباه خواند و عملکرد دو خبرگزاری منتشرکننده خبر سهمیه‌بندی بنزین را باعث نگران شدن مردم قلمداد کرد.
در روزهای اخیر هم خبرنگاران نزدیک به وزارت نفت در فضای مجازی مطالبی نوشته‌اند و خبرگزاری‌های فارس و تسنیم را به انتشار خبر کذب درباره سهمیه‌بندی بنزین متهم کرده‌اند. به نوشته این فعالان رسانه‌ای، خبر سهمیه‌بندی بنزین فشار شدیدی به موجودی انبارهای بنزین در کلانشهرها آورد آن هم در حالی که چند روزی بود بخشی از پالایشگاه شازند اراک از کار افتاده بود، این پالایشگاه بخشی از بنزین تهران را تأمین می‌کند و آنها که شایعه را ساخته و توزیع کردند احتمالا از وضعیت پالایشگاه شازند و موجودی انبارها خبر داشتند و قصد اخلال در توزیع بنزین در کشور را داشتند.
اما برخلاف مطالب خبرنگاران حامی وزارت نفت، پیگیری جام‌جم از خبرگزاری‌های فارس و تسنیم نشان می‌دهد خبر سهمیه‌بندی بنزین از سوی مسؤولان وزارت نفت به این خبرگزاری‌ها داده شده بود به طوری که خبرنگار حوزه انرژی فارس، فایل صوتی تماس تلفنی آن مسؤول نفتی را هم دارد و در صورت نیاز آن را در اختیار مراجع قضایی قرار خواهد داد.
خبرگزاری فارس در توضیحاتی در این زمینه نوشته است: «یکی از مسؤولان ذی‌ربط وزارت نفت که از نزدیکان زنگنه نیز محسوب می‌شود، برخلاف رویه معمول وزارت نفت در سال‌های اخیر، روز سه‌شنبه شخصاً با خبرنگار فارس تماس گرفته و بیان می‌کند که ماجرای اجرای سهمیه‌بندی از ساعت ۲۴ پنجشنبه اجرایی می‌شود.»
وی در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار فارس صراحتا اظهار می‌کند: «انتشار این خبر برای اطلاع‌رسانی آغاز طرح لازم است.» وی به خبرنگار فارس توضیح می‌دهد که خبرگزاری‌های دولتی ایرنا و ایسنا به اندازه فارس جریان‌ساز نیستند و مخاطبان کمتری دارند بنابراین تصمیم گرفتیم این خبر را از خبرگزاری فارس به اطلاع مردم برسانیم.
خبرنگار فارس نیز با توجه به نشانه‌های دیگری که صحت این خبر را تأیید می‌کند از جمله تغییر نرم‌افزار پمپ‌بنزین‌ها که چند روز قبل از اعلام این خبر انجام شده بود، برگزاری جلسات غیرخبری درباره اجرای قریب‌الوقوع طرح سهمیه‌بندی و همچنین چند مرحله ثبت‌نام کارت سوخت درباره صحت خبر تردید نکرده و درباره صداقت مقام مسؤول وزارت نفت قضاوت منفی نمی‌کند.خبرگزاری فارس هم با علم به تصویب قبلی این طرح و نشانه‌های یادشده و با این فرض که مجریان طرح احتمالا طراحی رسانه‌ای دقیقی برای این منظور انجام داده‌اند، برای همراهی با مسؤولان دولتی خبر را منتشر کرد. با این حال به‌رغم تاکید مسؤول وزارت نفت بر قطعیت خبر انجام سهمیه‌بندی، در ویرایش نهایی خبرگزاری فارس برای رعایت احتیاط از قید احتمال استفاده می‌کند.
بازخوانی تماس تلفنی این مسؤول دولتی نشان می‌دهد وی قیمت‌های جدید بنزین را نیز در اختیار خبرنگار فارس قرار داده است.
مقام مربوطه در وزارت نفت یک روز بعد از انتشار خبر فارس و پیش از انتشار خبر تکمیلی خبرگزاری تسنیم، در تماس با خبرنگار فارس از گستردگی توزیع خبر منتشرشده در فارس در رسانه‌ها و فضای مجازی ابراز رضایت کرده و تصریح می‌کند که ما عمدا تصمیم گرفتیم خبر را به این صورت اعلام کنیم و اطلاعات به این شیوه نشت داده شود. البته این صحبت‌ها از جانب خبرگزاری فارس است و برای اثباتش باید منتظر نظر مراجع قانونی باشیم.
اما بلافاصله بعد از آن و همزمان با ازدحام جمعیت در پمپ‌بنزین‌ها، هجمه‌های دولتی‌ها به‌ویژه وزارت نفت به دو رسانه منتشرکننده خبر آغاز شد. به‌گونه‌ای که همان مسؤولی که خبر را به خبرگزاری فارس داده خود در صداوسیما حاضر شده و ضمن تکذیب خبر از مردم می‌خواهد از منابع رسمی خبر را دنبال نمایند. پس از آن نیز وزیر نفت با ادبیات ویژه‌ای جلوی دوربین‌های تلویزیونی اتهاماتی را متوجه خبرگزاری‌های منتشرکننده خبر کرد.

بنزین گران می‌‌شود این‌ها بازی است
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلان مجلس در این باره گفت: پاییز سال گذشته که هنوز بودجه سال 98 به مجلس نیامده بود دولت در جلسه‌ای تصمیم گرفت تا بنزین را سهمیه‌بندی و نرخ را تا 5000 تومان زیاد کند که در این زمینه مصاحبه‌ای انجام دادم اما یکباره همه آن را تکذیب کردند.وی تاکید کرد: دولت برای این‌که ثابت کند حرف‌های من اشتباه است حرفی از این موضوع در لایحه بودجه نیاورد اما بنده اخبار محرمانه داشتم که دولت قصد داشت قیمت بنزین را تا 5000تومان افزایش دهد.جعفرزاده با تاکید بر این‌که دولت در حال زمان‌سنجی مناسب برای افزایش قیمت بنزین است، تصریح کرد: نرخی که دولت در نظر دارد 5000 تومان است و زمانی که خبر 2500 تومان منتشر شد خیلی تعجب نکردم. قطعا دولت قصد افزایش نرخ بنزین را دارد و این کار را به زودی عملی می‌کند، اقداماتی هم که اکنون مشاهده می‌کنیم بیشتر شبیه بازی است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: دولت با استناد به قانون هدفمندی یارانه‌ها اقدام به این کار کرده است.

گرانی بنزین فقط در چارچوب بودجه ممکن است
محمد خدابخشی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به جام‌جم گفت: هیچ کدام از نمایندگان مجلس از سهمیه‌بندی بنزین اطلاعی نداشتند و طبق مخالفتی که نمایندگان با افزایش قیمت بنزین در تدوین لایحه بودجه داشتند انتظار می‌رفت دولت این کار را بدون هماهنگی انجام ندهد.وی افزود: مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین است و اگر دولت قصد انجام چنین کاری را دارد باید متمم بودجه بیاورد تا مشخص شود این درآمدی که نصیب دولت می‌شود قرار است در کجا هزینه شود.
به گفته این نماینده مجلس، طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت می‌تواند نرخ حامل‌های انرژی را افزایش دهد، اما این افزایش باید در قالب لایحه بودجه و تصویب نمایندگان باشد تا مشخص و شفاف شود که این درآمد در کجا هزینه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها