دیروز کاخ سفید در یک اقدام غیر متعارف و مغایر با هنجارهای بین المللی و واقعیات موجود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که از مظاهر شرافت، اقتدار و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است را هدف قرار داد. این اقدام زشت آمریکا از ابعاد مختلف قابل بررسی و تجزیه و تحلیل است.
کد خبر: ۱۱۹۹۹۷۱

این اقدام در آستانه انتخابات سرزمین های اشغالی به نوعی در جهت تقویت و حمایت از نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی است. این همزمانی را نمی توان به هیچ وجه تصادفی دانست. سپاه پاسداران به عنوان بازوی توانمند ایران همواره در کنار جبهه مقاومت و زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی و حامیان آن آمریکا بوده است. از این رو آمریکا و رژیم زخم خورده صهیونیستی از ناکامی های خود برای سلطه بر مردم فلسطین و لبنان درصدد مقابله برآمده اند.
آمریکا با توجیهات مضحک خود بیش از گذشته خود را در افکار عمومی دنیا رسوا خواهد کرد. دولت آمریکا که خود مامن و پناهگاه گروه‌های تروریستی چه ایرانی و غیرایرانی است در موقعیتی نیست که از مبارزه با تروریسم سخن بگوید، در حالی که این کشور چشمان خود را بر حادثه 11 سپتامبر که عوامل آن همگی سعودی بودند، همچنین جنایات تروریستی رژیم صهیونیستی در منطقه و نیز تجاوز آشکار دولت سعودی به یمن و حتی کشتن اتباعش در خاک کشور ثالث (خاشقچی) بسته است، به توجیهاتی متوسل شده است که هیچ گوش شنوا و مخاطبی را در دنیا نخواهد یافت.
علت اصلی اقدام شب گذشته آمریکا، ناکامی های متعدد این کشور در منطقه غرب آسیا به ویژه در سوریه، لبنان و عراق است. از این رو آمریکا درصدد برآمده تا به نوعی انتقام شکست های خود را بگیرد. همزمانی این اقدام آمریکا با گسترش روابط برادرانه میان تهران و دمشق همچنین تهران و بغداد و نگرانی از محور جدید مقاومت در منطقه یکی دیگر از دلایل اقدام آمریکا در مورد سپاه است.
از سوی دیگر موفقیت سفر رئیس جمهور ایران به عراق، دستاوردهای مثبت این سفر و متعاقب آن سفر نخست وزیر عراق به ایران، بیش از هر زمانی آمریکا را عصبی کرده است.
آمریکا با خیال باطل خود در صدد است به هر شکل ممکن از این نزدیکی میان کشورهای منطقه جلوگیری کرده و تخم هراس و بدبینی در این منطقه را که از مدت‌ها پیش کاشته آبیاری کند. این اتفاقات در کنار مواضع خصمانه آمریکا نسبت به سوریه و مواضع اخیر آنها در مورد جولان، همگی باید در یک رشته و سلسله از عملکرد دستگاه سیاست خارجی آمریکا ارزیابی شود که سردمدار آن پمپئو و بولتون است. این بار نیز آمریکا از این اقدام عصبی خود طرفی نخواهد بست و موجب نفرت بیشتر جهان اسلام ،جبهه مقاومت و تضعیف موقعیت شکننده خود در منطقه خواهد بود.
جمهوری اسلامی ایران باید از تمامی اهرم ها و ابزارهای خود برای افشا و شکست این توطئه بهره برداری کند. در همین ارتباط اقدام متقابل و زیر فشار قراردادن آمریکا یکی از راه‌های مقابله به مثل با آمریکاست. تمام دستگاه‌های جمهوری اسلامی ایران اعم از دستگاه دیپلماسی، قانونگذاری و قضا باید در این خصوص بسیج شوند و ناقضان آمریکا به حقوق ایران در دنیا پاسخگو باشند. گذشته از آن گفت‌وگوی جدی با اروپا، چین و روسیه و هشدار به آنها نسبت به عواقب غیر قانونی این اقدام به روشن‌ترین و صریح ترین بیان ممکن تبیین شود.
آنچه لازم است در این خصوص مورد توجه قرار گیرد این است که برخورد با آمریکا باید با هوشیاری،توجه به ظرافت مسأله، اعتماد به نفس کامل و از موضع اقتدار صورت گیرد؛ چرا که تجربیات گذشته نشان داده است نرمش و انعطاف با آمریکا تنها موجب زیاده خواهی و احساس برتری آمریکاییان می شود.

حمیدرضا آصفی

سخنگوی اسبق وزارت خارجه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها