در زمستان امسال آمار فروش بیشتر فیلم‌های تازه اکران‌شده، چندان تعریفی نیست

فصل یخبندان

معمولا وضع سینمای ایران بعد از روزهای جشنواره فیلم فجر تقریبا همین‌طور است؛ کم جان و کم رمق و کسالت‌بار. بیشتر فیلم‌هایی که بخت‌شان سرانجام در این ماه پایانی و روزهای آخر سال باز شده آثاری هستند که به دلایل کیفی و ساختاری، ظرفیت و مولفه‌های فروش و البته سازوکار نامناسب اکران در سینمای ایران، تاکنون فرصت نمایش عمومی پیدا نکرده‌اند. بنابراین انتظار می‌رود غالب فیلم‌های اکران شده در این مقطع زمانی، آنچنان با اقبال تماشاگران روبه‌رو نشوند و فروش چندان خوبی نداشته باشند. تماشاگرانی که فیلم‌های داغ و تازه جشنواره اخیر فیلم فجر به کامشان مزه کرده، بیشتر ترجیح می‌دهند چشم‌انتظار اکران تدریجی این فیلم‌ها از حوالی نوروز 98 باشند و از این رو، به جز مواردی استثنائی، به فیلم‌های بیات شده آخر سال روی خوش نشان نمی‌دهند. در این گزارش، به شکلی مختصر نگاهی داریم به وضع هفت فیلم تازه‌تر اکران در گیشه که از 24 بهمن نمایش عمومی خود را در سینماهای کشور آغاز کرده‌اند. منبع آمار فروش فیلم‌ها، سینماتیکت است.
کد خبر: ۱۱۹۴۲۳۴

بالانشین‌های جدول

آشغال‌های دوست داشتنی (محسن امیریوسفی)
میزان فروش: 000/138/689/1 تومان
دلیل فروش: خب، فیلم چند سالی در کمد ارشاد خاک خورده و به دلایل و ملاحظاتی سیاسی توقیف بوده و همین باعث تشدید حس کنجکاوی مخاطبان نسبت به تماشای این فیلم شده است. وگرنه فیلم آن‌طور که معدود طرفداران سینه چاک آن تعریف می‌کنند، آش دهن‌سوزی نیست. اما عجالتا همان میوه ممنوعه بودن فیلم و ترکیب بازیگران محبوب و نام‌آشنای آن همچون شهاب حسینی، هدیه تهرانی، صابر ابر، حبیب رضایی و اکبر عبدی باعث شده فیلم در همین روزهای ابتدایی اکران، فروش نسبتا بالایی داشته باشد و میان فیلم‌های هم‌نوبت اکران خود، صدرنشین گیشه شود.
هت تریک (رامتین لوافی)
میزان فروش: 000/813/636 تومان
دلیل فروش: فیلم، سروشکل شیک و جذابی دارد و مخاطب را درگیر قصه و مساله جوان‌های داستان می‌کند. ترکیب بازیگران فیلم هم باعث کنجکاوی مخاطبان برای تماشا می‌شود؛ امیرجدیدی، پریناز ایزدیار، صابر ابر و ماهور الوند. هت تریک از معدود فیلم‌های جذاب سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود.
جن زیبا (بایرام فضلی)
میزان فروش: 000/810/426 تومان
دلیل فروش: مهم‌ترین دلیل توجه نسبی به این فیلم، حضور نورگل یشیلچای، بازیگر سریال‌های کشور ترکیه است. احتمالا بیشترین استقبال از این فیلم هم از طرف همان پای ثابت شبکه‌های آن‌سوی آبی صورت گرفته است. با این حال باید به حضور همیشه خوب فرهاد اصلانی هم در فیلم اشاره کرد که قطعا نقش مهمی در همین میزان فروش جن زیبا تا اینجا دارد.

میان نشین‌های جدول

ماموریت غیرممکن
(یعقوب غفاری)
میزان فروش: 000/932/183 تومان
دلیل فروش: معجون عجیب و غریب و ترکیب بازیگران نامتجانس فیلم، کمی باعث کنجکاوی تعدادی از مردم برای تماشای ماموریت غیرممکن شده است. هرچه هست، مخاطبانی که در این مدت به سینما رفتند می خواستند فیلمی با حضور علی اوجی، محمدرضا شریفی‌نیا، مهران رجبی و جمشید هاشم‌پور را ببینند. درضمن رضا یزدانی و عقابش توران خانم را هم فراموش نکنید! اسم فیلم هم که بلاتشبیه آدم را یاد سری فیلم‌های تام کروز می‌اندازد.


سوءتفاهم (احمدرضا معتمدی)
میزان فروش: 000/504/161 تومان
دلیل فروش: ترکیب بازیگران فیلم اولین دلیل این میزان از فروش است. مریلا زارعی، کامبیز دیرباز، هانیه توسلی، اکبر عبدی و مهدی فخیم‌زاده بازی‌های خوبی هم در این فیلم دارند که ارزش تماشا و توجه را دارد. با این حال برگ برنده فیلم، حضور پژمان جمشیدی است که سال گذشته به خاطر بازی خوبش در این اثر، نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد سی و ششمین جشنواره فیلم فجر هم بود. معتمدی در این فیلم، باز هم افکار فلسفی اش را پیش روی مخاطبان قرار داده است، ولی در قالبی تقریبا کمدی و بامزه.

قعرنشین‌های جدول

ضربه فنی (غلامرضا رمضانی)
میزان فروش: 000/785/13 تومان
دلیل فروش: درست است که باید دست سینمای کودک و نوجوان را در اکران گرفت و تا جایی که می‌شود از آن حمایت کرد؛ اما خود فیلم‌هایی که در این عرصه ساخته می‌شوند هم باید واجد جذابیت برای مخاطبان کودک باشند. ضربه فنی می‌توانست جذاب‌تر از این چیزی که هست باشد. این میزان از فروش اگرچه بیش از حد پایین به نظر می‌رسد و امیدواریم در روزهای آینده بیشتر شود، اما با توجه به خود فیلم، اصلا نمی‌توان به فروشی خیلی بهتر امیدوار بود.

قرارمون پارک شهر (فلورا سام)
میزان فروش: 000/987/2 تومان
دلیل فروش: ترکیب بازیگران فیلم، به هیچ وجه چنگی به دل نمی‌زند و نمی‌توان از فیلمی با حضور بازیگرانی چون شقایق فراهانی، سام نوری، امین زندگانی و ماه چهره خلیلی، توقع اثری پرفروش را داشت. اگر قصه فیلم هم پرمایه و جذاب نباشد که دیگر همان اندک امیدهای فروش هم رنگ می‌بازد. این اولین کارگردانی فلورا سام در سینما نشان داد او برای جذب تماشاگر در این عرصه باید قدم‌های بعدی سینمایی‌اش را محکم‌تر از اینها بردارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها