در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
چینیها چند سالی در خفا با کشتیهای صنعتی در دریای عمان تاختند و با این که محلیها ازاین وضع گله میکردند، ولی هیچ چیز رسما تایید نمیشد تا امسال که بالاخره صیادی سیریناپذیر اینها در آبهای جنوب کشورمان تایید شد و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت که کشتیهای چینی برای این صیادی، قرارداد اجاره بلندمدت دارند، صیادی در عمق 200 متری دریای عمان.
این دریا که پیشروی آب اقیانوس هند به داخل خشکی در جنوبغربی آسیا در عمیقترین نقطه اش بیش از3300 متر عمق دارد، ولی هرچه به سمت غرب کشیده میشود این عمق کمتر میشود تا جایی که عمق دریای عمان حوالی تنگه هرمز حدود 80 متر است. جاهایی که دریای عمان از عمق میافتد درست نقاطی است که چینیها به آن طمع صیادی دارند و وقتی معاون سازمان بنادر و دریانوردی میگوید صیادی درعمق200 متری با چینیها توافق شده یعنی مطلوبترین نقطه برای ماهیگیری به دستشان رسیده است.
گرگورها و تورهای بومیان سواحل ایران هرگز به این عمق نمیرسد اما کشتیهای صنعتی چینی با تورهایی که ترال خوانده میشود و آنقدر دنبال کشتی کشیده میشوند تا همه آبزیان حوالی عمق200 متری را به دام بیندازند به معنی واقعی کلمه بستر دریا را با همه جاندارانش جارو میکنند. بی دلیل نیست که سال هاست بسیاری از صیادان ایرانی دست خالی از ماهیگیری برمیگردند و برای گذران زندگی به عسر و حرج افتادهاند.
استدلال مسؤولان سازمان بنادر و دریانوردی دراین باره شنیدنی و تلخ است.چراکه گفته بودند، چون ایران فناوری صیادی درعمق200 متری را ندارد این کار به چینیها سپرده شده و حتی این استدلال را به مجلس نیز برده بودند که علی ابراهیمی، رئیس کارگروه دام و طیور و آبزیان کمیسیون کشاورزی آن را برای ما روایت کرد.
او گفت در جلسهای که مدتی پیش با مسؤولان شیلات داشتیم ادعا کردند کشتیهایی که صید ترال میکنند فقط فانوس ماهیها را صید میکنند و چون صید این ماهیها نیاز به ابزار خاصی دارد از دسترس ما خارج است و برای این که از این منبع درآمدی استفاده کنیم به برخی کشتیها به شکل اجارهای و تعدادی نیز به صورت اجاره به شرط تملیک اجازه صید دادهایم. حرف زدن از صید فقط فانوس ماهی در دریای عمان البته مثل جوک میماند به این دلیل که وقتی تورهای ترال پشت کشتیهای صیادی کشیده میشود به هیچ جنبنده دریایی رحم نمیکند حتی به مرجانهای زیرآب که حتما این تورها آنها را میشکنند و متلاشی میکنند.
واکنش سپاه
حالا همه امیدها به سپاه است. به نیروی دریایی اش که جلوی این موج را بگیرد.
سپاه گام اول را خوب و امیدوارکننده برداشته. مشخص نیست این برخورد اولین بار کی و کجا انجام شده، ولی همین ماه بهمن بود که حسین هاشمی، نماینده مردم بندرعباس درگفتوگو با ایسنا از فرماندهان منطقه پنجم و یکم نیروی دریایی سپاه به خاطر برخوردشان با شناورهای صیادی ترال تشکر کرد و گفت که مراجع قضایی با صدور احکام مناسب، راه را برای سوءاستفاده از ذخایر آبزیان کشورمان خواهند بست.
کمی پس از انتشار این خبر، فرمانده پایگاه امامت نیروی دریایی سپاه جاسک نیز درگفتوگو با فارس از توقیف 14 فروند کشتی صیادی ترال درآبهای بندر جاسک خبر داد که روی هم 532 تن انواع آبزی بار زده بودند که 320 تن آن ماهیهای خوراکی و تجاری بوده است. با این حال علی ابراهیمی، رئیس کارگروه دام و طیور و آبزیان کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است بهتر بود جهادکشاورزی بهترعمل میکرد تا کار به مداخله سپاه نکشد. او میگوید کشتیهای ترال از محدودهای که برایشان تعیین شده تجاوز میکنند و صیادان بومی را به مضیقه میاندازند و سکینه الماسی نماینده دیر،کنگان،جم و عسلویه نیز به ما میگوید در حالی که همه مسؤولان ازعواقب ناگوار صید ترال آگاهند و با آن مخالف ولی صیادی چینیها ادامه دارد و شرایط بومیان منطقه را دشوارتر میکند.
مافیا کیست؟
حتما پای مافیا وسط است، سپاه که این طور میگوید، به طور مشخص علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه. او سه روز پیش گفت باورم شده پشت ماجرای صید ترال و کشتیهای چینی مافیایی وجود دارد. تنگسیری که خبر داده فعلا سه فروند کشتی چینی در بندر تجاری باهنر توقیف شده، اضافه کرده این کشتیها گاهی تا 70 تن ماهی از گونههای مختلف صید میکنند و آنها را در کانتینرهای منجمدشده به خارج کشور میفرستند که از نگاه او ربودن نان از سفره صیادان سنتی است.
اما این مافیا کیست؟ پرسشی که هیچ کس تابه حال به آن پاسخ نگفته و حتی فرمانده نیروی دریای سپاه با این که مستنداتی در دست دارد فعلا ترجیح میدهد وارد این حوزه نشود. البته وقتی فرمانده پایگاه امامت نیروی دریایی سپاه جاسک از توقیف 14 کشتی متخلف صیادی خبر داد و گفت پنج کشتی خارجی و بقیه ایرانی بوده اند این ظن تقویت میشود که این مافیا شاید یک مافیای
ایرانی -خارجی باشد. با این حال علی ابراهیمی و سکینه الماسی از جایگاه دو نماینده مجلس ترجیح میدهند به این صراحت درباره مافیای زیرآبی موضع نگیرند و ابراهیمی به این بسنده میکند که مسلما درقضیه صیادی ترال افرادی سود میبرند و الماسی به این جمله اکتفا میکند که برخی از صید ترال پول خوبی درمیآورند.
بد ماجرا این است که این افراد گمنام دارند تحت پوشش حمایتهای دولتی و وزارتی کار میکنند درحالی که خیلیها شک دارند اصلا این صیادی به نفع کشورمان باشد، نفعی که ادعا میشود از بابت صید فانوس ماهی عاید کشورمی شود. یکی از کسانی که این معادله را به چالش کشید فاطمه ذوالقدر نماینده خانه ملت است که درنشست علنی روزچهاردهم بهمن مجلس شرح داد که براساس آمارسال96 وزارت جهادکشاورزی17 هزارتن فانوس ماهی صید شده که ارزشش ده میلیارد تومان بوده درحالی که90 شناوری که مشغول صید این ماهی بوده اند 28 میلیارد تومان یارانه سوخت گرفته اند که عملا بیمنفعت بودن این صید را نشان میدهد.
سرنوشت هولناک آفریقا
باید مسائل خاصی پشت پرده این صیادیها باشد، همان که سپاه نامش را مافیا گذاشته، چیزی شبیه آنچه کشورهای اروپایی درخطوط ساحلی قاره آفریقا رقم زدند و همچنان به ادامه آن اصرار دارند؛ غارت منابع آبزی. نسخه فاجعهبار این صیادی غارتگرانه در موریتانی نوشته شده، جایی که کشتیهای غولپیکر اروپایی ماهیهای این سرزمین آرمیده در سواحل اقیانوس اطلس را بار میزنند درحالی که ساحل نشینان بومی در حسرت صید چشم به دریا دوخته و گرسنه ماندهاند.
این سرنوشت بعید نیست سرنوشت مردم ساحلنشین ما نیز بشود اگر مافیای گستاخ زیرآب متوقف نشود، زنجیرهای سیریناپذیرکه به آبهای نیمه عمیق ایران چشم دارد که گفته میشود درخلیج فارس زیستگاه 350 گونه ماهی و بیمهره باارزش مثل ماهی مرکب، میگو و لابستر است و در دریای عمان خانه حدود 20 گونه ارزشمند.
مریم خباز
جامعه
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»: