رهبر فرزانه انقلاب روز چهارشنبه در نامه بلندی به صورت مستقیم با جوانان ایران سخن گفتند. یک متن جامع که بیشتر به مانیفست اعتقادی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران شبیه است. یک مانیفست کامل و روشن و صریح برای چهل سال آینده، درست به اندازه عمر انقلاب اسلامی تاکنون.
کد خبر: ۱۱۹۱۹۷۰

رهبر انقلاب در نیمه ابتدایی نامه به شیوایی از نحوه تأسیس، شکل‌گیری و رشد انقلاب اسلامی و سپس از دستاورد‌‌های شاخص و محوری انقلاب در میان همه انواع متعدد و متنوع آن سخن گفته‌اند و در نیمه دوم نامه توصیه‌‌‌های بسیار مهمی را به فرزندان خود در سراسر ایران ابراز داشته‌اند.
بخش اول با آن روایت شیوای رهبر انقلاب از نهضت اسلامی مردم ایران و آورده‌‌‌های تاریخی ارزشمند آن برای جوانان حاوی نکات بسیار مهمی است که می‌تواند سرلوحه برنامه تبیینی و اطلاع‌رسانی اهل فرهنگ و هنر و رسانه در ادای دین به این انقلاب مظلوم باشد که در جای خود باید بسیار بیشتر به آن پرداخت.
از دیگر سو همه رسانه‌‌‌های کشور به صورت طبیعی در پیشانی خروجی‌‌‌های مکتوب و تصویری خود بیشتر به استقبال هفت توصیه رهبر انقلاب به جوانان رفته‌اند. هفت توصیه به علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی که ایشان از نسل نوین انقلاب اسلامی انتظار دارند، آنها را سرلوحه تکالیف انقلاب خود قرار دهند.
با این حال یک فراز از این متن بلند در همین ابتدای کار، به نظر می‌رسد می‌رود تا مورد غفلت قرار گیرد. مقدم‌‌های ضروری و شرطی لازم برای عمل به هفت توصیه مورد اشاره که رهبر حکیم انقلاب از آن به عنوان «کلید اساسی همه قفل‌ها» یاد می‌کنند که بدون آن «هیچ گامی نمی‌توان» برداشت: «اما پیش از همه‌چیز، نخستین توصیه من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه قفل‌ها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت. آنچه می‌گویم یک امید صادق و متکی به واقعیت‌‌‌های عینی است. اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده دوری جسته‌ام، اما خود و همه را از نومیدی بیجا و ترس کاذب نیز بر حذر داشته‌ام و بر حذر می‌دارم.»
این توصیه مهم اما تنها ناظر به یک برداشت کلی از هویت و دستاورد‌‌های انقلاب نیست. بلکه ناشی از تحلیل و بالاتر از آن «اطلاع» رهبر انقلاب از برنامه و نقشه دشمنان ایران است: «در طول این چهل سال -و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسان‌‌های دشمن و فعال‌ترین برنامه‌‌‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتی مسؤولان و مدیران ما از آینده است. خبر‌‌های دروغ، تحلیل‌‌‌های مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیت‌ها، پنهان کردن جلوه‌‌‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسنات بزرگ، برنامه همیشگی هزاران رسانه صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملت ایران است؛ و البته دنباله‌‌‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می‌کنند.»
بر مبنای همین اطلاع، مطالبه ایشان از فرزندان انقلابی خود این است که: «شما جوانان باید پیشگام در شکستن این محاصره تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است.»
توصی‌‌های که بر یک باور قطعی و یک پیش‌بینی صریح استوار شده است: «نشانه‌‌‌های امیدبخش -که به برخی از آنها اشاره شد- در برابر چشم شما است. رویش‌‌‌های انقلاب بسی فراتر از ریزش‌ها است و دست‌ودل‌‌‌های امین و خدمتگزار، به‌مراتب بیشتر از مفسدان و خائنان و کیسه‌دوختگان است. دنیا به جوان ایرانی و پایداری ایرانی و ابتکار‌‌های ایرانی، در بسیاری از عرصه‌ها با چشم تکریم و احترام می‌نگرد. قدر خود را بدانید و با قوت خداداد، به سوی آینده خیز بردارید و حماسه بیافرینید.»

عبدالمطهر محمدخانی
فعال رسانه‌ای

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها