گفت‌وگو با شاهدان آتش‌سوزی مرگبار مدرسه‌ای در زاهدان

تکرار شین‌آباد در زاهدان

دختران دانش‌آموز پیش‌دبستانی و دبستان غیر‌دولتی دخترانه اسوه حسنه زاهدان غافل از سرنوشت تلخی که در انتظارشان بود، سر کلاس نشسته بودند که ناگهان چراغ نفتی واژگون شد تا تراژدی رقم بخورد. شعله‌های آتش سریع کلاس را در آغوش گرفت. صدای جیغ و فریاد دانش‌آموزان از داخل کلاس شنیده می‌شد. در این آتش‌سوزی نه معلم فداکاری بود که برای نجات دانش‌آموزان به دل آتش بزند و نه تجهیزات اطفای حریق. اهالی سر رسیدند و فداکارانه به دل آتش زدند و دو دختر را نجات دادند‌. دقایقی بعد آتش‌نشانان آمدند و دو دانش‌آموز دیگر را از میان آتش نجات دادند.
کد خبر: ۱۱۸۶۹۶۱

ضجه دانش‌آموزان در میان آتش
یکی از اهالی به جام‌جم گفت: با شنیدن صدای دانش‌آموزان از مرکز پیش‌دبستانی و ابتدایی اسوه، از مغازه بیرون آمدم. دود از مدرسه بلند شده بود. سریع خود را به آنجا رساندم. یکی از کلاس‌ها در آتش می‌سوخت. به ما گفتند دو دانش‌آموز در کلاس مانده‌اند. به دل آتش زدم و جای یکی از آنها را به وسیله صدایش شناسایی کردم. دود همه جا را گرفته بود و چیزی معلوم نبود. او را در آغوش گرفتم و بیرون آوردم. بعد همراه دیگر اهالی وارد کلاس شدیم، صدای دانش‌آموزان را می‌شنیدیم که می‌گفتند عمو کمک کنید. آتش‌نشانان که آمدند، آن دو دانش‌آموز را نجات دادند.
یکی دیگر از اهالی نیز گفت: چرا مدرسه نباید گاز داشته باشد و از چراغ نفت‌سوز استفاده کند. حتی تجهیزات کافی برای خاموش کردن آتش وجود نداشت. شعله‌های آتش خیلی زود کلاس را گرفت و ورود به آن سخت شده. صحنه دلخراشی بود‌. دخترانی که از کلاس خارج شدند، به‌شدت سوخته بودند.
یکی از امدادگران هم ادامه داد: دو دانش‌آموز در انتهای کلاس زیر نیمکت رفته و از ترس به هم چسبیده بودند. آنها را از میان دود و آتش نجات و تحویل امدادگران اورژانس دادیم. وضعیت آنها وخیم بود و به‌سختی نفس می‌کشیدند.
علت آتش‌سوزی
رئیس سازمان آتش‌نشانی زاهدان پس از اطفای حریق گفت: ساعت 9 صبح سه‌شنبه واحد آموزشی پیش‌دبستانی و دبستان غیر‌دولتی دخترانه اسوه حسنه در خیابان مصطفی خمینی 23 زاهدان دچار آتش‌سوزی شد‌. یکی از مسؤولان مدرسه در تماس با آتش‌نشانی موضوع آتش‌سوزی را گزارش داد. در ادامه، گروه‌های امدادی و ایستگاه‌های 208، 201 و 210 آتش‌نشانی برای خاموش کردن شعله‌های آتش آنجا حاضر شدندو امدادرسانی کردند. آتش‌نشانان مشاهده کردند 59 نفر از دانش‌آموزان میان دود و آتش گرفتار شده‌اند. گروهی از آنها به خاموش کردند شعله‌های آتش پرداختند و گروه‌های دیگر، افراد حاضر در مدرسه اعم از کادر مدرسه و دانش‌آموزان را خارج ‌ کردند.
خسرو سراوانی افزود: آتش‌نشانان دانش‌آموزان را یکی پس از دیگری از محل خارج و به ساختمان مسکونی کنار مدرسه منتقل کردند. این در حالی بود که خانواده‌ها با اطلاع از ماجرای آتش‌سوزی مدرسه سراسیمه خود را به آنجا رسانده و با چشمانی گریان و چهره‌ای نگران در جست‌وجوی فرزندان خود بودند. در این میان چهار نفر از دختران دانش‌آموز به نام‌های مونا خسروپرست، صبا عربی، مریم نوکندی و یکتامیرشکار شش ساله که دچار سوختگی در این آتش‌سوزی شده بودند را از مدرسه بیرون آورده و با آمبولانس، آنها را به بیمارستان منتقل کردند. عملیات آتش‌نشانی بعد از مدتی برای خاموش کردن شعله‌های آتش پایان گرفت‌. این در حالی بود که کارشناسان آتش‌نشانی حاضر در مدرسه پس از بررسی‌های اولیه متوجه شدند آتش‌سوزی از یک چراغ نفتی واژگون شده غیراستاندارد آغاز شده و بقیه فضای کلاس را فرا گرفته است.
3 دانش‌آموز جان باختند
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان‌وبلوچستان دیروز به تسنیم گفت: چهار دختر دانش‌آموز که دچار سوختگی شده بودند به بیمارستان علی بن ابیطالب منتقل شدند، اما ساعاتی بعد دو نفر از آنها به نام‌های صبا عربی و مونا خسروپرست به دلیل شدت سوختگی فوت کردند.
بعد از وقوع این حادثه مرگبار، با دستور بطحایی وزیر آموزش و پرورش، مجتبی زینی‌وند، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده این وزارتخانه برای بررسی حادثه آتش‌سوزی مدرسه در زاهدان، عازم استان سیستان و بلوچستان شدند.
بازداشت مدیر و مربی آموزشی
دادستان عمومی و انقلاب زاهدان پس از این حادثه به فارس گفت: استانداردهای لازم و نکات ایمنی در این مدرسه رعایت نشده بود و با بررسی‌های صورت گرفته قصور مدیر و مربی آموزشی محرز و در این زمینه دستور بازداشت آنها صادر شد. همچنین روابط عمومی آموزش و پرورش اعلام کرد: مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 زاهدان در پی حادثه پیش‌دبستانی و دبستان دخترانه اسوه حسنه و به منظور ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده و مصدوم از سمت خویش استعفا کرد.
معلم سر کلاس نبود
حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس به تسنیم گفت: مسوولان مدرسه قطعاً در این حادثه مقصر بوده‌اند و سهل‌انگاری آنها منجر به رقم خوردن این اتفاق تلخ شده است.آموزش و پرورش باید نظارت بیشتری بر روی روند سیستم گرمایشی مدارس داشته باشد. اگر نظارتی صحیح، جدی و مستمر درباره این مسئله وجود داشته باشد، نباید ما ناظر چنین اتفاقات دردناکی باشیم.
وی افزود:قطعاً زمانی که آتش‌سوزی رخ داده معلم سر کلاس حضور نداشته، چرا که پس از آتش گرفتن کلاس 4 نفر از دانش‌آموزان به محل رسیده‌اند.اگر معلم سر کلاس حضور داشت زمانی که چراغ آتش گرفته بود می‌توانست دانش‌آموزان را به بیرون از کلاس راهنمایی کند. باید مراقبت‌های بیشتری در فصل زمستان روی این چراغ‌های نفتی در مدارس استان صورت گیرد تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها