نگاهی به ضعف‌ها و قوت‌های فصل تازه خندوانه

ما خیلی خوبیم؟

30 آبان‌ماه بود که سری تازه برنامه خندوانه روی آنتن شبکه نسیم رفت و برنامه پرطرفدار رامبد جوان به ششمین فصل حیات خود در این شبکه رسید. خندوانه‌ای که این روزها پخش می‌شود همان روال و ساختار همیشگی را برای برقراری ارتباط با مخاطبانش در پیش گرفته است. در این سری نیز گفت‌وگو با مهمانان،‌ مسابقه ادابازی، استندآپ کمدی و نمایش‌های کمدی کوتاه با اجرای نیما شعبان‌نژاد، دانیال غفارزاده، محمدحسین زیکساری و... جزو بخش‌های برنامه است و در کنار آنان جناب‌خان نیز که انگار بدون او خندوانه غیرقابل تصور شده،‌ حضور دارد. در کنار این همیشگی‌ها، برنامه تغییراتی هم از جمله در روزهای پخش و همچنین اضافه شدن یک برنامه با همان عوامل ولی با نام دیگر به کنداکتور شبکه داشته است؛ برنامه‌ای به اسم قاچ که شامل بخش‌های گوناگون است. در نوشتار پیش رو نگاهی انداخته‌ایم به تفاوت‌های این برنامه با پنج سری پیشین خود تا بدانیم آیا حال خندوانه، برنامه‌ای که درصدد است حال مخاطبانش را خوب کند، همچنان خوب است؟
کد خبر: ۱۱۸۲۵۳۲

این خندوانه همان خندوانه است؟
خندوانه پس از مدتی که از حیاتش گذشت، تلاش کرد تمرکزش را از روی مهمان محور بودن برنامه بردارد و در این سری هم با تعریف آیتم‌های مختلف از جمله اجرای موسیقی گروه‌های عمدتا ناشناس و جوان،‌ استندآپ کمدی و...، تمرکزش را از چهره‌های مشهوری که به برنامه می‌آیند کمتر کرده وسعی داشته در دعوت مهمانان نیز بین چهره‌های مشهور و غیرمشهور تعادل برقرار کند. انصاف است بگوییم همین که برنامه خندوانه تا امروز در هر فصل حدود صدقسمت را روانه آنتن کرده است، نشان از ظرفیت بالای آن و خلاقیت سازندگانش دارد که از به ورطه تکرار افتادن برنامه جلوگیری کردند، اما باید دید در ادامه چه چیزی انتظار این برنامه را می‌کشد و آیا خندوانه هنوز همان خندوانه پرانرژی است؟

مزه قاچ
گفت‌وگوها: در برنامه قاچ خبری از تماشاگران و مهمانان تازه نیست. اغلب مهمانان را مدعوین فصول گذشته خندوانه تشکیل می‌دهند که پیشتر هم شاهد گپ و گفت آنان با رامبد جوان بوده‌ایم. کسانی که بارها در برنامه‌های مختلف سیما حضور داشته‌اند و بیشتر ما چندین‌بار قصه زندگی آنان را شنیده‌ایم، مهمانانی چون سروش صحت، نصرا... رادش، مریم سعادت و... . از این رو قاچ آنچنان که باید میان مخاطبان جا باز نکرده و به تکرار افتاده و تنها جذابیت گفت‌وگوهای آن همچنان مرهون تکه‌اندازی‌های جناب‌خان و بده بستان‌های او با مهمان برنامه است.
استندآپ کمدی: استندآپ کمدی‌ها هم نظیر مهمانان حرف تازه‌ای برای گفتن ندارند و به لحاظ کیفی نیز در سطح بالایی نیستند، اما می‌توان آنها را تنها نجات‌دهنده قاچ دانست، زیرا به حکم هندوانه دربسته بودن بیننده را در هر قسمت پای خود می‌نشانند.

جیره‌بندی خندوانه
خندوانه که هر شب پخش می‌شد در فصل تازه آخر هفته‌ها یعنی چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه روی آنتن می‌رود و آنتن شبکه نشاط و سرگرمی در سایر شب‌های هفته در اختیار برنامه قاچ قرار دارد. برنامه‌ای که برآمده از نامش برشی از خندوانه تلقی می‌شود و می‌توان آن را خندوانه‌ای در مقیاس کوچک نامید.
قاچ که با مسابقات جام‌جهانی آغاز شد در ابتدا به حضور تیم ملی در رقابت‌های این جام اختصاص و حال و هوای فوتبالی داشت؛ در ادامه اما خندوانه‌ای‌ها با برگزاری نشستی اعلام کردند قاچ تازه‌ای در راه است و بناست این برنامه در فصل ششم خود قاچ را سوای برنامه اصلی در روزهایی دیگر روی آنتن بفرستد. گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد بخش‌های مختلف این برنامه از جمله حضور گروه‌های موسیقی، تئاتر و کمدین در برنامه وجو داشت که تا امروز با اجرایی نشدن ایده حضور گروه‌های نمایشی تنها اجرای استندآپ کمدین‌ها و گروه‌های موسیقی رنگ حقیقت گرفته و بخش‌های کمدی بازیگران روتین برنامه نیز جای گروه‌های نمایشی را گرفته است؛ بخش‌هایی که یادآور مجموعه‌های کمدی آیتمی تلویزیون در دهه 70 است. قاچ، خندوانه جیره‌بندی شده در طول هفته است. برنامه‌ای که به لحاظ تولید احتمالا جمع‌وجورتر از ضبط برنامه در استودیوی بزرگ و اصلی خندوانه و با حضور انبوه تماشاگران تمام می‌شود. شاید این نکته علاوه بر تنوع بخشی تدبیری است که گروه برای کمتر کردن هزینه‌ها اندیشیده‌اند. آنچنان که گفته می‌شود تصویربرداری قسمت‌های خندوانه تمام شده است، گروه در این مدت در حال ضبط قاچ بودند و تا امروز خبری از ادامه فیلمبرداری قسمت‌های تازه خندوانه به گوش نرسیده است.

پرورش استعدادها
خندوانه که در برخی از سری‌های خود اقدام به برگزاری رقابت استندآپ کمدی میان علاقه‌مندان این رشته کرده بود،‌ سعی داشته در ادامه برنامه از این استعدادهای پرورش‌یافته بهره ببرد و بستر را برای معرفی هر چه بیشتر آنان فراهم کند. گویی بخت با استندآپ کمدین‌های سری تازه این مسابقه یعنی امیرحسین قیاسی، آیت بی‌غم و... بیشتر یار است، زیرا که برنامه تازه متولد شده قاچ بخشی را به آنان اختصاص داده تا هر چه در چنته دارند رو کنند.

ناجی‌ای به‌نام ادابازی
هر جا که پای مسابقه و رقابتی در میان باشد خواه ناخواه تب و تاب، جذابیت و هیجان هم به کار اضافه می‌شود. خندوانه بعد از مدتی با افزودن بخش‌های رقابتی مفرح که عمدتا میان چهره‌ها برگزار می‌کرد سعی داشت از ظرفیت این‌گونه مسابقات برای هر چه جذاب‌تر کردن برنامه و گسترش مخاطبانش بهره ببرد. در این فصل هم این روند ادامه دارد و ادابازی به دور سوم رسیده است. هرچند چهره‌های حاضر در این دوره مثل مهران غفوریان، بیژن بنفشه‌خواه و محمد نادری یا چهره‌هایی هستند که پیشتر هم در این مسابقه حضور داشتند یا آن‌قدر از شهرت برخودار نیستند که بتوانند به شمار بینندگان این برنامه بیفزایند، اما این سری از مسابقه هنوز در اول راه است و می‌توان امید داشت که ادابازی یا همان مسابقه پانتومیم بتواند برگ برنده خنداونه و سرعت‌گیر آن در سراشیبی تکرار باشد.

از حاشیه‌ها چه خبر؟
خندوانه در این سال‌ها با حاشیه‌های زیادی دست و پنچه نرم کرده است که از مهم‌ترین آنها بحث حامیان مالی برنامه و ارتباط جوان با آنان بود. صحبتی که در نشست خبری عوامل که از سوی برنامه و با حضور سید‌علی احمدی، تهیه‌کننده و رامبد جوان، مجری در تابستان و پیش‌فصل تازه برگزار شد، تکذیب شد.
حاشیه‌های مربوط به رقابت استندآپ کمدی و جدال میان طرفداران استندآپ کمدین‌ها نیز از این دست بود. از این حیث فصل تازه برنامه با چالش و حاشیه چندانی مواجه نشده است،‌ جز ناراحتی و کناره‌گیری مهران غفوریان به خاطر آنچه حق‌خوری در ادابازی خواند. قهری که باید دید برنامه‌ریزی‌شده و جزو عناصر جذاب کردن برنامه یا واقعی است؟

نوشین مجلسی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها