رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، با بیان اینکه توزیع‌ دستگاه‌های دیالیز در کشور نامتوازن است، گفت: قرار است طی سه سال آینده حدود ۳۰۰۰ دستگاه دیالیز جدید به ظرفیت دیالیز خونی در کشور اضافه شود.
کد خبر: ۱۱۷۹۲۸۱
اضافه شدن 1000 دستگاه دیالیز تا پایان 97

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر مهدی شادنوش با بیان اینکه از گذشته در کشور ما بیماران کلیوی جزو بیماران خاص محسوب می‌شدند و حمایت‌های گسترده‌ای از این گروه از بیماران انجام شده است، گفت: در ادامه حمایت از این بیماران در حال حاضر بخش‌های دیالیز ما از ۴۷۵ بخش در سال ۹۲ به ۵۷۲ بخش تا شهریور ماه سال جاری رسیده‌اند. همچنین تخت‌های دیالیزمان از ۴۶۰۰ تخت در سال ۱۳۹۲ به 6هزار و ۹۸۷ تخت در سال ۹۷ رسیده است.

وی افزود: از طرفی در حال حاضر ۳۲ هزار و ۱۶۹ بیمار دیالیزی داریم که از طریق همودیالیز خونی، دیالیز می‌شوند و ۱۷۴۴ نفر از این بیماران نیز دیالیز صفاقی می‌شوند. یکی از برنامه‌هایمان این است که به تعداد دیالیزهای صفاقی‌ در این بیماران افزوده شود؛ چراکه کیفیت زندگی این بیماران را بالاتر می‌برد. البته این کار نیاز به فرهنگسازی دارد و رسانه‌ها باید در این زمینه کمک کنند تا این نوع دیالیز بیشتر شناخته شود و بیماران‌مان به سمت این نوع دیالیز حرکت کنند.

شادنوش با بیان اینکه در عین حال در حوزه همودیالیز به ازای هر شش بیمار چهار دستگاه دیالیز داریم که توزیع‌شان در سطح کشور متوازن نیست، ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت این است که دستگاه‌های همودیالیز را به صورت متوازن‌تر در سطح کشور توزیع کنیم. بر این اساس قرار است طی سه سال آینده حدود ۳۰۰۰ دستگاه دیالیز جدید به ظرفیت همودیالیز کشور اضافه شود که بخشی از آنها در مناطق که دچار کمبود دستگاه دیالیز هستند و بخشی هم در مناطقی که دستگاه‌ها مستهلک شده‌اند، ‌توزیع و جایگزین می‌شوند. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده فکر می‌کنم تا پایان امسال تامین ۱۰۰۰ دستگاه دیالیز عملیاتی و در سیستم جایگزین یا اضافه شود.

وی با بیان اینکه باعث خوشحالی است که با همت شرکت‌های دانش‌بنیان داخل کشور، دستگاه دیالیز ساخت داخل هم به مجموعه اضافه می‌شود، گفت: قرارداد آن امضا شده و شرکت دانش‌بنیان متعهد شده که ظرف شش ماه آینده ۵۴۰ دستگاه دیالیز را تحویل دهد. اگر این اتفاق بیفتد اقدام خوبی در راستای اقتصاد مقاومتی است و وابستگی ما برای دستگاه دیالیز به خارج از کشور به حداقل ممکن می‌رسد و جزو معدود کشورهایی می‌شویم که توانستیم چنین دستگاه پیچیده‌ای را ایجاد کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها