هشت میلیون‌ نفر از مردم یمن در شرایط کنونی از گرسنگی و قحطی ناشی از جنگ تحمیل شده از سوی عربستان سعودی رنج می‌برند و کودکان بسیاری در این کشور گرفتار سوء‌تغذیه بوده و نمی‌دانند وعده غذایی آینده‌ای که به دستشان می‌رسد، چه زمانی خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۷۴۴۰۲
جهان تماشاگر قحطی در یمن

نبرد خانمانسوز، آرزوهای نسل جدید کودکان یمنی را به یاس بدل کرده و کودکان یمن، با خطرهای فراوانی روبهرو بوده و آمال کودکانهشان به دلیل جاهطلبی بزرگسالان، رو به تباهی میگراید.

به نظر میرسد جنگی که در یمن بر ملت این کشور تحمیل میشود، از دید فعالان حقوق بشر و کشورهای حامی حقوق کودکان، مغفول مانده و از توجه آنان دور افتاده است و همگان در قبال گرسنگی مردم یمن و مرگ کودکان یمنی بر اثر قحطی، سکوت اختیار کردهاند.

کشورهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، مدارس و اتوبوسهای یمن را هدف موشکهای خود قرار میدهند. در این کشور در شرایط سانسور خبری گسترده و سکوت سنگین محافل حقوقی و بینالمللی، فجایع انسانی در حال وقوع است.

موسسات فعال در عرصه حقوق بشر میکوشند به جهان ثابت کنند حمله عربستان سعودی و امارات به بندرالحدیده که مهمترین گذرگاه برای دریافت حمایتهای انسانی به شمار میرود، شرایط انسانی در کشور یمن را بحرانیتر از همیشه خواهد کرد و آمارهای سازمان ملل و دیگر سازمانهای بینالمللی نیز این واقعیت تلخ را تایید میکند.

سه میلیون نفر از شهروندان یمنی به فهرست افرادی که در خطر قحطی و گرسنگی قرار دارند، اضافه شده و جالب اینکه کشورهایی که تجاوز بر سرزمین یمن را آغاز کرده و به جنگافروزی خود علیه این کشور ادامه میدهند، کوچکترین توجهی به اوضاع قحطی زدگان نداشته و هیچ اقدام عملی برای کمک به آنان و مقابله با انتشار بیماریهای گوناگون و مسری در این کشور انجام نمیدهند.

آنان همچنین تلاشی برای تغییر استراتژی جنگی خود که تاکنون دهها هزار نفر از مردم یمن را به کام مرگ فرستاده، انجام نمیدهند و همچنان به جنگافروزی و فتنهجویی ادامهمیدهند.

واکنش کشورهایی که میتوانند بر عربستان سعودی و امارات برای پایان دادن به این بحران انسانی در کشور یمن تاثیرگذار باشند، در حد احساس تاسف و احساس نگرانی بوده و هیچ اقدام دیگری در عرصه عمل به انجام نمیرسانند.

آنچه در صحنه یمن مشاهده میشود، این است که بیش از نیمی از مردم یمن از قحطی و گرسنگی رنج میبرند و در میان کودکان یمنی بیماریهایی رواج یافته که مدتها پیش از صفحه گیتی محو شده بود. بیش از نیمی از مردم بیگناه یمن از گرسنگی رنج میبرند و آمارها در این خصوص بسیار نگران کننده است. از ۲۹ میلیون مردمی که در یمن سکونت دارند، ۱۸ میلیون نفر از کمبود موادغذایی رنج میبرند و این تعداد قابل ملاحظه از فرزندان یمن، نمیدانند چه زمانی وعده غذایی بعدی را دریافت و تناول میکنند.

از این تعداد، ۲/۹ میلیون نفر نیز از سوءتغذیه شدید در رنج و عذاب هستند و بیش از هفت میلیون نفر از مردم یمن نیز به مساعدت غذایی فوری نیاز دارند. در پایان تاکید میکنم مردم یمن به حمایتهای غذایی نیاز مبرم داشته و در شرایطی وخیم و تیره به زندگی خویش ادامه میدهند و جنگافروزی سعودی و اماراتی، چرخه زندگی در این کشور را مختل کرده است.

منبع: الدیار

دکتر محمدجواد گودینی

مترجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها