زوار خارجی که از مرز شلمچه وارد عراق می‌شوند در گفت‌وگو با جام‌جم از رضایت کامل خدمات‌دهی در این مرز گفتند

ممنون شلمچه ...

سه روز دیگر مانده تا اربعین؛ جمعیت میلیونی زوار حسینی بسان رودی جوشان و خروشان و همدل و همنوا به مقصد کربلا جاری است؛ رودی که برخی سرشاخه‌هایش به مرزهای کشورمان در مهران و شلمچه و چزابه می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۷۲۹۳۱

این روزها در این سه مرز غربی و جنوبی ایران هم شور و حال عجیبی برپاست؛ وقت تنگ است و دل توی دل هموطنانی که می‌خواهند به موقع خود را به کربلا و اربعین برسانند، نیست؛ ازدحام جمعیت، حرکت این رود را کند و بیم به هنگام نرسیدن به صحرای کربلا و لبیک گفتن به ندای هل من ناصرینصرنی مولا، رود پرتلاطم را بی قرارتر کرده. این حال و هوا اما در شلمچه خوزستان ویژه‌تر است؛ آنجا که شعار حب الحسین یجمعنا، زائرانی از سراسر دنیا را گردهم آورده تا زیر یک پرچم و در یک صف به دریای زلال اربعینی‌ها بپیوندند. زبانشان یکی نیست، اما مقصدشان یکی است و دلشان به‌هم گره خورده، با اعجاز عشق، با نام زیبای حسین. اینجا در مرز شلمچه همه چیز دست به دست هم داده تا شور و حال زوار ایرانی و خارجی، متفاوت‌تر، زیباتر و آسمانی‌تر از هر جای دیگری باشد، که اینجا شلمچه است و خاکی که عطر خون شهیدان از آن هنوز به مشام می‌رسد؛ شهدایی که طی هشت عملیات جنگ تحمیلی آسمانی شدند تا مسیر کربلا باز شود؛ شهدای عملیات مهم کربلای 5؛ غواصان شهید دست بسته کربلای 4و ...

اینجا شلمچه است؛ آسمانی‌ترین خاک ایران عزیز؛ قطعه‌ای از بهشت؛ تعبیری که مقام معظم رهبری در عید قربان سال 78 به شلمچه نسبت دادند. حالا راه کربلا باز شده، سال‌ها پیش. خاک پاک شلمچه هم شده پابوس زوار اربعینی کربلا؛ زواری از سراسر جهان؛ زواری که به عشق مولاشان حسین سختی‌های دیدار یار را به جان می‌خرند، گرچه می‌گویند در ایران، در این خاک پاک، جز روی باز و رفتار خوش و خدمت رسانی ندیده‌اند؛ خدماتی که به گفته آنها سال به سال بهتر و بیشتر می‌شود.

پیادهروی اربعین از مقصد کشورمان گرچه کموبیش پس از سقوط و مرگ صدام در سال 85 آغاز شد، اما پنج ـ شش سال بعد و از سال 91-90 اوج و رونق گرفت. چند سال بعد و با تشکیل ستاد مرکزی اربعین هم انسجام یافت و سرو سامان گرفت. برای آن عده از هموطنانمان که از راه زمینی عازم کربلا میشدند، سه مرز مهران در ایلام و شلمچه و چذابه در خوزستان در نظر گرفته شد. در این میان زوار خارجی اعم از همسایگان ایران و کشورهای اروپایی و آمریکایی و آفریقایی هم که سال به سال بر شمارشان افزوده میشود، تا چند سال پیش از هر دو مرز شلمچه و مهران امکان تردد داشتند، اما با ساماندهی مرزها و تفکیک زوار ایرانی و خارجی، تردد آنها به مقصد عراق از سال 96 تنها منوط به عبور از مرز شلمچه شد. چند سالی است که در هر سه مرز ایران در این ایام موکبهای مردمی بسیاری (باالگوگیری از مسیر زوار در عراق) برپا میشود تا به زوار اربعین خدمات برسانند؛ خدماتی که گسترهاش از اسکان و تغذیه فراتر رفته و سال به سال بر تنوع و کمیت و کیفیت آن افزوده میشود. برای موکب داران فرقی نمیکند، پذیرای زوار ایرانی باشند یا زوار خارجی، کما اینکه شاید با روی گشادهتری به استقبال مهمانان خارجی خسته از راه هم بروند. گرچه به نظر میرسد ازدحام جمعیت در مرزهای کشورمان بویژه مهران و سختی خدمات رسانی در چنین شرایطی، شاید گاه باعث دل آزرده شدن این زوار شده باشد، اما مکی یازع، مسوول قرارگاه اسکان و تغذیه مرز شلمچه ستاد بازسازی عتبات به ما میگوید که اگر شکایت و یا گلایهای هم بوده باشد،مربوط به پیش از سال 96 است و قبل از ساماندهی به تردد زوار خارجی و عبورشان از مرز شلمچه.

چرا پارسال کمی سخت گذشت؟

سال گذشته 320 هزار نفر از بیش از 72 کشور از طریق خاک سرخ شلمچه روانه عراق شدند که بیشترشان از کشورهای افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ترکیه و ... بودند.

بررسیهای ما در جامجم نشان داد سال گذشته هم زوار خارجی گلایههای اندکی از خدمات رسانی در ایران داشتند که یازع در این باره به ما میگوید: سال گذشته که اولین سال تردد تمام زوار خارجی از مرز شلمچه بود، مسیر تردد آنها متمایز از مسیر زوار ایرانی بود و در مسیرشان موکبهای کمتری جانمایی شده بود که شاید یک دلیل نارضایتیشان همین امر باشد. بعد مسافت و دوری راه تا رسیدن به شلمچه هم دلیل رنجش برخی دیگر از زوار خارجی است بویژه زوار افغانستانی و کشورهای شمال ایران که مرز مهران را ترجیح میدهند.

سختگیری مسؤولان پاکستانی در بستن مرز میرجاوه به روی هموطنان خودشان که قصد عبور از کشورمان برای اربعین را داشتند هم در نارضایتی برخی دیگر بیتاثیر نبوده که البته این مورد ربطی به ایران ندارد.

همیشه راضی بودیم؛ امسال بیشتر

با این حال بررسیهای جامجم نشان میدهد که زوار خارجی نهتنها در کل از ایرانیان و خدماترسانی آنها رضایت دارند، که شرایط امسال را بهتر و برتر از سالهای دیگر عنوان میکنند، کمااینکه متولیان ستاد اربعین در مرز شلمچه هم در گفتوگو با جامجم، از افزایش کمی و کیفی موکبهای خدماترسانی به این زوار در ایام اربعین امسال خبر میدهند. آنطور که مکی یازع به ما میگوید سال گذشته در کنار 200 تا 300 موکب ایرانی، چهار موکب افغانستانی و پاکستانی هم وجود داشته که تعداد این موکبهای خارجی امسال به 14مورد افزایش یافته است. ما در جامجم با چند موکب دار و چند نفر از زوار خارجی در حال عبور از مرز شلمچه گفتوگو کردیم که رضایت از میزبانی ایرانیان و خدمت به زوار در کلام و نگاه همهشان موج میزد، رضایتی که به گفته آنها امسال از هر سالی بیشتر است و باور دارند در سالهای بعد هم بر میزان آن افزوده خواهد شد.

امسال بهتر از هر سال

فضل احمد نظری، زائر افغانستانی است. سومین بار است که پیاده روی اربعین را تجربه میکند و هر بار با عبور از خاک شلمچه. ساکن قندهار است و از مرز اسلام قلاع و با یک کاروان 90 نفری وارد ایران شده است.

سه روز در راه بوده اند تا به شلمچه برسند و حالا در موکب شهید مزاری در حال استراحتند. اینجا همه چیز برایشان مهیاست،از سرویسهای حمام و بهداشتی و جای راحت استراحت گرفته تا تغذیه و پذیرایی عالی. این را به ما میگوید و اضافه میکند که شرایط در مرز شلمچه هر سال بهتر از سال قبل میشود.

با خنده میگوید که سالهای قبل هم خوب بود و راضیام، اما امسال بسیار بهتر از گذشته است و به ما حسابی میرسند و رضایت کامل دارم، هم از ایرانیها و هم از خدماتی که به زوار میدهند.

شهید حججی روی چشم زوار

اینجا در شلمچه شور و حال عجیبی برپاست. زوار خارجی خسته از راه میرسند، در موکبها میآسایند و پذیرایی میشوند و بعد به هروله و با شوق راهی مرز میشوند. یک صحنه اما تماشاییتر است، آن هم زمانی که بسته فرهنگی میزبان در دستشان جای میگیرد و چفیه منقش به تمثال شهید حججی را میبینند. با چشمانی پرآب آن را بر چشم میگذارند و میبویند و میبوسند. اینجا همه شهید حججی را میشناسند؛ شهید بیسری که به تبعیت از مولای بیسرش، سر داد تا جهان بیسرو سامان اسلام، سامانی گیرد.

ایرانی چُخممنون

از کشور آذربایجان آمده اند؛ از مرز آستارا؛ دو روز و نیم در راه بودند تا به شلمچه برسند. یک گروه 120 نفرهاند، 40 نفرشان یک جا جمعاند، زن و مرد، اولین بارشان است که پیاده روی ا ربعین میروند و از خاک ایران و مرز شلمچه عبور میکنند.

مداح گروه البته پیش از این پنج بار به کربلا رفته و امسال که ششمینبار است، اولین پیاده روی اربعینش را از مرز شلمچه تجربه میکند.

سیدروشنی، 43 ساله است، چون اولین پیادهرویاش است از سالهای پیش خبر ندارد اما از خدمات رسانی امسال به زوار و امکانات موجود در مرز شلمچه بسیار راضی است و مرتب به زبان ترکی میگوید چُخ ممنون.

دیگری طلبهای است که دومین پیادهروی اربعینش را از خاک ایران و مرز شلمچه تجربه میکند.

طلبه جوان اما میگوید امسال شرایط و امکانات بسیار مطلوبتر از سال پیش است و هم از خدماترسانی رضایت کامل دارد و هم از برخورد و رفتار ایرانیهای میزبان.

راه دور و بعد مسافت از آستارا تا شلمچه اما کمی خستهشان کرده، اما به ما میگویند به عشق امام حسین همه سختیها آسان میشود و هیچ گلایهای ندارند.

ملالی نیست جز دوری راه

حکمتا... صحبزاده، زائر پاکستانی است. با کاروانی از مرز میرجاوه و با اتوبوس وارد کشورمان شدهاند و سه روز در راه بودند تا به شلمچه برسند.

دومین پیادهروی اربعینی را تجربه میکند. در اصرار ما برای اینکه اگر بدرفتاری دیده بازگو کند، میگوید که تنها مساله بعد مسافت و دوری راه از میرجاوه تا شلمچه است که آن هم به عشق کربلا اسان میشود.

از رفتار ایرانیها اما بسیار راضی است و مرتب میگوید: ایرانی؛ وری گود؛وری گود؛ آی لاویو امام حسین..» میگوید که شرایط هرسال از سال قبل بهتر است و بهتر هم میشود.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها