در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش جام جم آنلاین از فارس، عمده قیمت میوه ها همچنان بالاست و توان خرید قشر متوسط مردم برای خرید میوه بسیار کم شده است.
بررسیها نشان میدهد که دو عامل عمده در این افزایش قیمت تاثیر داشته و ردپای افزایش نرخ ارز را در آن باید جستجو کرد.
قیمت انواع میوه در بازار طی چند ماه گذشته با افزایش قیمت دلار به شدت بالا رفت، به حدی که قیمتها نسبت به ۳-۲ ماه گذشته دو برابر شده است.
افزایش قیمت ارز از دو منظر بر قیمت میوه در بازار تأثیر گذاشت. نخست اینکه انگیزه تولید کنندگان را برای صادرات بیشتر کرد و به جهت سودی که عایدشان میشود، آنها ترجیح دادند، به جای عرضه در داخل، صادرات را بیشتر کنند.
جهش نرخ ارز از ۴ هزار تومان به ۱۹ هزار تومان باعث شد که صادرکنندگان نتوانند از سود سرشار آن چشمپوشی کنند بنابراین عرضه در داخل کاهش یافت و قیمتها بالا رفت؛ آمارهای صادرات نیز بر این مطلب صحه میگذارد.
دلیل دوم بر افزایش قیمت میوه در داخل تاثیر افزایش نرخ ارز بر میوههای وارداتی بود که باعث شد، واردات آنها به کشور گرانتر تمام شود و گرانتر به دست مصرفکننده برسد که نمونه بارز آن موز است که از قیمت ۴ تا ۵ هزار تومان در هر کیلو به بیش از ۱۱ هزار تومان افزایش یافته است.
آمارهای گمرک هم حاکی از کاهش میزان واردات میوههای وارداتی به کشور است.
واقعیت این است اگرچه نرخ ارز بر قیمتها تاثیر گذار بوده، اما افزایشهای 100 درصدی قیمت با افزایش نرخ ارز دلار مطابقتی ندارد و قیمت بازار بیشتر سوار بر موج هیجانات به پیش میتازد.
قیمتهای زیر مربوط به منطقه 19 شهر تهران است که به عنوان میانگین قیمت میتوان لحاظ کرد:
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد