روز جهانی غذا؛ تلنگری به بیداری وجدان‌ها

بیست و چهارم مهر ماه برابر با شانزدهم اکتبر ، روز جهانی غذا و تشکیل سازمان فائو در 1945 است . در این روز سازمانهای بین المللی به انگیزه برقراری روابط در زمینه کشاورزی و زمینه سازی برای جلوگیری از فقر ، گرسنگی و نابودی محیط زیست تلاش می کنند . این روز تلنگری برای بیداری وجدان‌های به خواب رفته و روز همدردی با گرسنگانی است که از ابتدایی ترین حق زندگی یعنی غذا محرومند .
کد خبر: ۱۱۷۰۴۱۶
روز جهانی غذا؛ تلنگری به بیداری وجدان‌ها

این درحالی است که علیرغم ارزش و اهمیت تولیدکنندگان بخش کشاورزی که بیش از 98% امنیت غذایی جامعه در گرو فعالیت و تلاشهای شبانه روزی این قشر زحمتکش است؛ معیشت و زندگی آنان به شدت مورد تهدیدهای جدی قرار گرفته که نمونه بارز آن دهها هزار کشاورز حقابه دار حوزه زاینده رود و شرق اصفهان و دهها حوضه آبریز دیگر مناطق کشاورزی کشور است.
به هرحال اگرچه عواملی چون خشکسالی و بحران عظیم آب در منطقه وجود دارد اما نکته مهم اینجاست که مسئولین اصولا برنامه‌های مدونی در مدیریت آب ارایه نکرده‌اند تا کشاورزان بتوانند علاوه بر تامین امنیت غذایی جامعه نیم نگاهی هم به معیشت زندگی روزمره خود داشته باشند.
البته فراموش نکنیم که درپی بی‌توجهی گسترده به معیشت کشاورزان با مسکوت ماندن طرح آمایش سرزمین و عدم اجرای صحیح الگوی کشت به نوعی این بخش از جامعه که البته بخش کوچکی هم از ایران زمین نیستند؛ هم اکنون از حقوق حقه خود مثل بیمه تامین اجتماعی برخوردار نبوده و نمی‌توانند آینده قابل قبول برای خود متصور باشند.
از سوی دیگر، پراکندگی محل فعالیت کشاورزان و اقامت در روستاها باعث شده تا این گروه زحمت‌کش جامعه ایران در قالب تشکلهای کشاورزی هیچ جایگاه و کرسی مشخصی در مراجع تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز نداشته باشند. به همین دلیل است که می‌بینیم روند روبه رشد تغییر کاربری اراضی به نوعی اثرات زیان باری بر اقتصاد، اجتماع و محیطی ایجاد شده و بار دیگر معیشت کشاورزان را هدف قرار داده است.
بطور کلی تفاوت معنادار سطوح پایداری در بین شهرها و استانهای کشور ، دلیلی غیر قابل انکار در مهاجرت و گریز روستاییان به شهرها شده که امروز نمی‌توان آن را انکار کرد و متاسفانه باید گفت این امنیت غذایی جامعه است که در روند فعلی با مخاطره مواجه خواهد شد، اگرچه معیشت خود کشاورزان هم دستخوش تغییرات معناداری شده که مزید بر علت است.
پس بهتر است با این شرایط بپذیریم ه تهیه، تأمین غذای سالم و حفظ امنیت غذایی جامعه در دستان پینه بسته کشاورزان زحمت‌کش کشور عزیزمان ایران است که مستحق حمایت و نگاه جدی و دلسوزانه مسئولین و دولتمردان خواهندبود. از این رو بیاییم امروز که روز جهانی غذا نام گرفته و قرار است برای رفع محرومیت و گرسنگی در دهکده جهانی راهکاری ارایه کنیم حداقل نگاهی هم به معیشت تولید کنندگان اصلی غذا داشته باشیم.
محمد شفیع ملک‌زاده؛ رئیس نظام صنفی و منابع طبیعی کشاورزی کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها